Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Ostravě přibyly čtyři kilometry cyklostezek, v plánu je dalších padesát

Ostrava - Koncem minulého týdne přibyly v centru města další čtyři kilometry cyklostezky. Město má v plánu vybudovat ještě dalších 51 kilometrů tras pro cyklisty - například i propojení Poruby s centrem Ostravy.

9.9.2013
SDÍLEJ:

Cyklostezka podél Ostravice. Lidé si ji k projížďkám a procházkám zkolaudovali již dříve sami. Foto: Deník/Pavel Sonnek

Náklady na kilometrový úsek mezi lávkou na Kamenec a Hradní lávkou a tříkilometrovou komunikaci v bermě řeky Ostravice od Muglinovské ulice po Hradní lávku přesáhly 38 milionů korun. Tedy zhruba deset milionů na kilometr.

Tato částka zprvu udivila i primátora Petra Kajnara, a proto si nechal ověřit, zda není přemrštěná.

„Pokud je cyklostezka v terénu, její cena se podle normativů pohybuje kolem pěti milionů korun za kilometr, pokud je tam jiný povrch, cena je nižší. Ve městě ale cena může dosáhnout i deseti milionů korun na kilometr," uvedla mluvčí magistrátu Andrea Vojkovská. Doplnila, že například v Přívozu vyšel dokonce kilometr stezky pro cyklisty v průměru na 12 milionů korun.

„Cena se navýšila přeložením sítí a autobusové zastávky. Měla se překládat i tramvajová zastávka, ale k tomu nedošlo. Řešily se také výkupy pozemků," doplnila Vojkovská.

Diamantová byla za sto

Podle Kajnara výše zmíněný úsek stavby prodražila zejména část vybudovaná na bermě. „Povodí Odry ji chce využívat také jako cestu. Takže musí parametry cesty mít, aby ji auta nezničila." Část peněz také spolkla revitalizace území v okolí krajského soudu.

Ani národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu v Olomouci se nad deseti miliony nijak nepozastavil. „Pokud trasa vede přes pozemky povodí, tak oni to sice povolí, ale dají si tam i své podmínky," řekl.

Podle něj se průměrná cena za kilometr pohybuje kolem šesti milionů, raritou v rámci republiky je pražská cyklostezka, přezdívaná také diamantová, kde náklady přesáhly částku sto milionů korun na kilometr.

Při samotném plánování a výstavbě se ale podle Martínka dá výrazně ušetřit. „Učíme starosty obcí, že stačí šířka dva metry a povrch nemusí být za každou cenu asfaltový. Lávka přes řeku může být například dřevěná a třeba jen metr široká. Zabrání se tak tomu, aby na cyklostezku vjížděla auta a krátila si tak cestu," vysvětluje.

V první řadě ale radí budovat cyklostezky jako oddělený pruh v rámci komunikací, pokud to podmínky dovolí. Tam se dají podle něj náklady hodně srazit.

V letech 2013 až 2015 má Ostrava v plánu vybudovat více než 51 kilometrů stezek pro cyklisty. Náklady by měly dosáhnout 490 milionů korun. Finančně nejnáročnější má být propojení Poruby s centrem města, kde bude třeba překlenout řeku, železnici a dálnici. Primátor Kajnar ale věří, že se tuto sumu podaří až o 40 procent srazit. „Jsou to náklady projektové, ty realizační bývají nižší. Cena půjde dolů, protože tlak na stavební firmy je velký."

Iva Mušálková

Autor: Redakce

9.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vladimír Mečiar a Václav Klaus
31 7

Klaus a Mečiar: Rozpad Československa byl nevyhnutelný

Vteřiny dne 11. prosince 2017

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Prezidentští kandidáti: Společná evropská armáda není reálná

Společná evropská armáda není reálný projekt a nemohla by fungovat. Shodla se na tom dnes pětice prezidentských kandidátů, kteří debatovali v pražském kině Světozor v rámci projektu studentských prezidentských voleb, které pořádá společnost Člověk v tísni.

OBRAZEM: Policisté našli v kotci dvě fenky, jež málem zemřely hladem

Dvě zbědované fenky našli policisté na Šumavě mezi Železnou Rudou a Alžbětínem. Obě byly zavřené v kotci a na pokraji smrti.

Konec bezvládí. Český fotbal si zvolí nového šéfa

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Malá hádanka na úvod: dokážete si tipnout, kolik peněz za jeden rok spolyká český fotbal? Teď malá chvilka na vaše odhady. A dost… Správná odpověď zní: skoro celou miliardu korun.

Brňané mají školu smyku za rohem. Na novém polygonu řidiče rozhodí tržná deska

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Námraza na silnici překvapila před dvěma lety řidiče z Brněnska Václava Hájka. „Dostal jsem smyk a skončil v příkopu. Byl to jeden z důvodů proč jsem si zaplatil školu smyku v Jihlavě,“ poznamenal. Od pondělí už jihomoravští řidiči na polygon nepojedou daleko. Představitelé firmy Polygon Brno otevřeli nový areál u Masarykova okruhu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT