Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Velká obchodní centra v Moravskoslezském kraji. Čím přitahují zákazníky?

/INFOGRAFIKA/ Někteří obchodní centra odsuzují, jiní naopak zdůrazňují pozitiva. Vysoká návštěvnost svědčí o tom, že převažuje spíše druhá varianta. Deník zjišťoval, co nabízejí velká obchodní centra v největších městech Moravskoslezského kraje a čím bojují o zákazníky.

12.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv Deníku

TÉMA DENÍKU

První nákupní centra byla vybudována v USA po druhé světové válce. Možnost nákupu, stravování, využití různých forem služeb, ale i nové pracovní příležitosti, to vše koncentrované pod jednou střechou. Už tehdy však byly vnímány i negativní aspekty budování obřích středisek. Finanční náročnost výstavby a nutnost dobudování infrastruktury často ničila tradiční historická centra měst a řadu lidí dokonce připravila o bydlení.

Do České republiky se trend výstavby moderních obchodních center dostal až začátkem jednadvacátého století. Čtyřpatrové Centrum Černý Most bylo v našich luzích a hájích historicky první a vyrostlo v roce 1998 v Praze. V současné době se supermoderní komplexy předhánějí v pestrosti nabízených služeb, doplňkových akcí a péčí o zákazníka.

Součástí centra jsou kromě obchodů a restaurací také supermarkety, fitnescentra a kina. Kladné i záporné ohlasy co se výstavby center týká, ale zůstávají i po více než půl století stále stejné. Jaký stav je aktuálně v Ostravě?

Jako první bylo Futurum

Titulem první moderní obchodní centrum v Ostravě, nepočítáme-li klasické supermarkety a hypermarkety bez doplňkových prodejen, se pyšní mariánskohorské Futurum, které v květnu letošního roku slaví již 14 let od svého otevření. Svou rozlohou sice za těmi největšími mírně zaostává, mezi zákazníky se však tradiční centrum stále těší velké oblibě. Dobrá dostupnost a velký počet parkovacích míst, to jsou dva hlavní atributy, které lákají k návštěvě některé z 88 prodejen. V centru se také pravidelně pořádají různé druhy akcí.

Deník zjišťoval, co konkrétně se chystá pro tento měsíc. „V květnu se u nás budou již poněkolikáté pořádat tradiční farmářské trhy, které se těší obrovské popularitě. Na své si přijdou také rodiny s dětmi, pro které je připravena noční vyjížďka na bruslích," říká marketingový manažer Futura Robert Cichoň.

Avion je největší na Moravě

Ostravský Avion byl slavnostně otevřen v roce 2001. Loni v září prošlo celé centrum rozsáhlou rekonstrukcí, po které se původní pronajímatelná plocha téměř dvojnásobně zvětšila. Aktuálně je s rozlohou 110 tisíc metrů čtverečních Avion Shopping Park největším obchodním centrem na Moravě. V celkově 172 prodejnách našlo práci více než 1600 pracovníků, což obchodní centrum činí velmi významným zaměstnavatelem moravskoslezské metropole. Odlišit se od konkurence a nalákat nové zákazníky se vedení centra snaží různými akcemi a doprovodnými programy.

„V současné době běží akce Šťastná patnáctka. Každý 15. den v měsíci připravuje většina prodejců velmi zajímavé slevy pro své návštěvníky. Den je navíc zpestřen kulturním programem a Avion také odměňuje všechny děti i jejich maminky, které se narodily v porodnici v Městské nemocnici Ostrava. Jen 15. března sem v rámci Šťastné patnáctky dorazilo téměř 35 tisíc lidí, což je o 37 procent více oproti stejnému dni v loňském roce." uvedla mluvčí Lenka Hatlapatková.

Nepřehlédnutelná Nová Karolina

Velké diskue se vedly i o výstavbě Fora Nová Karolina. Svým provedením je v Česku zcela unikátní, ale byla to právě nezvyklá architektura, co mnohým občanům vadila, nehledě na lokalitu a finanční náročnost výstavby. Letos v březnu oslavilo obchodní centrum druhé výročí svého otevření a jeho vedení s odstupem času hodnotí vybudování celého komplexu i dosavadní chod velmi pozitivně. „Vybudování centra bylo trochu komplikované kvůli historickým vazbám, nutnosti dobudování dopravní infrastruktury a konzervativnějším návštěvníkům. To vše se však podařilo nad očekávání rychle překonat," vysvětluje Martin Kubík, ředitel Fora Nová Karolina.

O tom, že se Forum mezi návštěvníky i podnikateli těší skutečně velké oblibě, svědčí i měsíční návštěvnost, která se šplhá k 700 tisícům lidí. Beznadějně zaplněná je i kapacita 220 obchodů. Rozloha nákupního centra je 60 tisíc metrů čtverečních. Prostory velkého komplexu jsou také velmi často využívány pro konání nejrůznějších akcí pro veřejnost.

„V květnu nově chystáme farmářské trhy. Ty budou zacíleny na lokální producenty a výrobce potravin a dalších zdravých produktů. Máme ambice vyrůst v největší trh svého druhu na Moravě, protože poptávka ze strany zemědělců, obchodníků i zákazníků je nebývalá," říká na závěr marketingový manažer Fora Nová Karolina Tomáš Lučan.

Radek Mazal

Autor: Redakce

12.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Martin Janeček
12

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Premiér Španělska Mariano Rajoy
AKTUALIZUJEME
5 14

Madrid chce Katalánsku v sobotu pozastavit autonomii

Hyenismus v ulicích měst: Využívají postižení druhých, aby mohli krást

Lýdia a Isabela. Dvě devatenáctileté Rumunky se ve středu kolem 14 hodiny snažily přesvědčit na zlínském náměstí Míru kolemjdoucí, že jsou hluchoněmé Češky, které vybírají finanční pomoc pro postižené spoluobčany, vše pod vlajkou EU. Ti, kteří jim naletěli, museli do předem připraveného formuláře uvést své jméno, adresu, částku kterou přispívají a podpis.

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.  

AKTUALIZUJEME

Dva lidé zemřeli v Jirkově kvůli šesti stovkám. Žhář půjde na 15 let do vězení

Pachatel nalil na dveře toluen a zapálil ho. Obyvatelé bytu se už nedostali ven.

Češi doma více plýtvají, nejraději šetří na teplé vodě

Raději sprchu nežli vanu – takto šetří teplou vodou české domácnosti. Je to jejich nejoblíbenější způsob, jak omezit domácí výdaje za energii. V obecné rovině ale ochota přiškrtit výdaje klesá. Zatímco před dvěma lety spořilo 88 procent domácností, letos už to je o 4 procentní body méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení