Velká rekonstrukce zde začala první březnový den, a jak už to bývá, přináší teď nejen samotným cestujícím také menší pohodlí a pár dalších nepříjemností.

Je pondělí dopoledne a před jedním z podchodů pod tratí bere mladá žena do ruky sportovní kočárek a druhou se snaží korigovat své dítě. Jinak to ani nejde. Vybrala si sice starý bezbariérový podchod, ale v tuto chvíli je to jedno. Až do 30. června to jinak nebude na celém nádraží. Rekonstrukce si žádá své.

„Co se dá dělat? Opravit to asi musí. Naštěstí bydlím mimo centrum a tady jezdím jen jednou za čas," usmívá se mladá žena s dítětem a stejně sportovně vše bere i muž důchodového věku, který o holi zdolává schody podchodu. „Bydlím tady už roky a zažil jsem toho už tolik, že mě už nic nepřekvapí," mávne rukou.

Mnohem hůř jsou na tom teď ale českotěšínští strážníci, konkrétně ti, kteří daného dne například vyfasují službu u přechodu, přes který vede další trasa od nádraží a také na něj.

U cesty polykají tuny prachu z přilehlé nádražní stavby i od projíždějících aut. Jde přitom o jeden z hlavních českotěšínských tahů a muži v uniformách se ani na chvíli nezastaví. Staví projíždějící auta, aby mohli přejít chodci, nebo naopak hlídají, aby chodci nevstupovali do dráhy.

Práce je to hodně zodpovědná, a zároveň nezáviděníhodná. „Zatím to běží takto a uvidíme, jestli se celý systém třeba časem nějak změní, nebo upraví. To ukáže praxe," prohodí během chvilky, trvající jen pár sekund, kdy je kolem přechodu trochu klidněji, jeden ze strážníků a vzápětí už červeným terčem opět řídí celý provoz.

„Naši strážníci tam budou denně od 6 do 18 hodin, v noci zde provoz řídit nebudeme. Strážníci tam takto odslouží vždy celodenní směnu. V těchto prvních dnech situaci také monitorujeme a chceme vyhodnotit, kdy bude nezbytné, aby na každé straně silnice stál jeden strážník a kdy bude celou situaci zvládat jen jeden muž," vysvětlil ředitel českotěšínské městské policie Petr Chroboczek.

Je to třeba

„Určitě je to teď celkově náročnější a musíme na denní směny stahovat i lidi z nočních směn. Je to ale potřeba, aby chodci přecházeli v bezpečí a auta vůbec mohla projet," doplnil šéf strážníků.

Celá akce má trvat do 30. října letošního roku. Po celou tu dobu bude uzavřen hlavní podchod pod nádražím.

„Nahrazuje ho provizorní přístup přes staveniště, který bude do 30. června bariérový, v druhé etapě od 1. července už bude i bezbariérový," uvedl Jakub Ptáčinský ze Správy železniční dopravní cesty.

Akce je pak součástí projektu Optimalizace trati Bystřice nad Olší Český Těšín. Náklady přesahují 1,5 miliardy, z toho více než 900 milionů činí příspěvek Evropské unie.

Proč například nebylo možné zachovat bezbariérový přístup po celou dobu stavby, redakci investor stavby nevysvětlil. Každopádně na konci čeká všechny modernější nádraží, včetně technického zázemí, a rychlejší trať, tedy snad i méně zpožděných vlaků.