Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vítkovické nádraží dál chátrá. Jak to vypadá s opravou?

/FOTOGALERIE/ Stav vlakového nádraží v Ostravě-Vítkovicích je rok od roku horší. Dříve jeho rekonstrukci bránil chystaný převod budovy na stát a tahanice ohledně prohlášení nádraží kulturní památkou. A dnes?

20.9.2016
SDÍLEJ:

Vítkovické nádraží působí nevábným dojmem už zvenčí. Dovnitř se řada lidí bojí i vstoupit.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Původní majitel nádražní budovy České dráhy (ČD) provedl s ohledem na chystaný převod budovy pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) jen nejnutnější záchranné práce. Budovy se také dlouhodobě snažil zbavit, její prodej ale ztroskotal kvůli jednání ministerstva kultury o prohlášení budovy kulturní památkou. Nádraží tak chátralo a rozpadalo se.

Postupně byly z této stanice odkloněny rychlíky a hlavní vchod uzavřen a zatarasen. Může nádraží po převodu pod SŽDC doufat v lepší budoucnost? Určité plány s budovou jsou, její rekonstrukce je ale jak minulost ostatně několikrát ukázala značně nejistá.

„Řízení o zařazení nádraží mezi kulturní památky stále běží. Samotné prohlášení za kulturní památku sice bylo vydáno, ale nenabylo právní moci. Předešlý majitel (ČD) podal proti rozhodnutí rozklad," informovala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Bližší informace poskytl Deníku ministr kultury Daniel Herman. Podle něj teď probíhá stavebně-historický průzkum budovy, který má určit její stav. „Panuje hluboký rozpor ohledně toho, jaký je skutečný stav objektu a jaké jsou v důsledku toho dány možnosti pro jeho zachování a ekonomicky udržitelné využití. Jako podklad mohou sloužit pouze odborně získaná zjištění stavu objektu," tvrdí ministr kultury Herman.

PŘÍPRAVA REKONSTRUKCE

Tyto průtahy tak dál brání definitivnímu rozhodnutí o osudu nádražní budovy. „Řízení o prohlášení za kulturní památku komplikuje celou situaci. Už teď musíme dle pokynů příslušných úřadů jakoukoliv stavbu či úpravu projednávat s památkáři. Projednávání projektových dokumentací je proto složitější a rekonstrukci to může značně prodražit," míní Šubová. SŽDC se ale myšlenky rekonstrukce nevzdává a do plánu na příští rok chce zahrnout alespoň zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci zastřešení, skleněných výplní a obvodového pláště budovy.

PRODEJCI Z BUDOVY MIZÍ

Že by se nádraží mohlo určitých změn dočkat, vyplývá i z informací, které dostali prodejci mající své stánky v budově. Ještě loni byli tři, dnes už jsou ale pouze dva. „Chtěla jsem se v rámci budovy přesunout jinam, ale bylo mi řečeno, že už se tady nic nepronajímá, protože se budova bude opravovat. Je to tady ale bída, moc se z toho vyžít nedá. Do Vánoc tady budu a dál uvidím," uvedla mrzutým tónem prodavačka z obchůdku s potravinami a občerstvením.

„Nějaký pohyb lidí tady je, ale bylo by lepší, kdyby byl otevřený hlavní vchod. Co se týče budoucnosti, tak už nic neplánuji. Za těch šest let, co tady jsem, bylo vše jinak, než jsem si naplánovala," dodala paní z vedlejší trafiky.

ZMENŠENÍ NÁDRAŽÍ?

„Tady tohle? Hrůza," hodnotí stav strach nahánějící budovy procházející starší paní. „Otřesné," komentovala ve stručnosti další. Ne všem je ale stav nádraží lhostejný, skupina dobrovolníků budovu pravidelně uklízí a čistí posprejované zdi. To je ale jen provizorní řešení nádraží, které má své zlaté časy dávno za sebou.

„Jde o velkou budovu, přičemž nádraží už nemá takový význam jako v minulosti. Řekl bych, že i Stodolní, což je vlastně jen zastávka, je dnes důležitějším místem než vítkovické nádraží. Sonduje se proto, zda je budova vůbec potřeba v současném rozsahu. Co se ale týče jejího osudu a ustanovení kulturní památkou, tato jednání jdou zcela mimo nás," vyjádřil se k věci náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík.

Autor: Petr Jiříček

20.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Univerzita Karlova. Ilustrační foto.

Nejstarší česká univerzita dnes volí nového rektora

Vladimír Šiška (vpředu) a Milan Hojer
7

Soud se vrací ke kauze exnáměstka Šišky a OKsystemu

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Konferenční stolek by měl být elegantní i praktický

Na konferenční stolek odkládáme kávu, servírujeme na něm drobné pohoštění pro hosty, občas na něm hrajeme společenské hry. Jde tedy o vysoce funkční kus nábytku, který přitom musí zapadnout do celkového stylu obýváku.

Vítězem Národní ceny designu se stala židle ze sena. Šetří životní prostředí

/FOTOGALERIE/ Židle ze sena, která časem skončí v kompostu. Hlavní cenu studentského designu včera vyhrál projekt Seno slovenského studenta Jána Forgáče. Nábytek, který šetří životní prostředí, vychází z tvaru koňského sedla. „Cílem bylo navrhnout minimalistický a čistý tvar, který bude funkční a zároveň bude odkazovat na harmonii člověka s přírodou,“ poznamenal autor.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení