Spěšné vlaky z Jeseníku do Krnova přes polské území budou jezdit dál. Moravskoslezský kraj změnil rozhodnutí, že od poloviny roku přestane tyto spoje dotovat. Krnováci se tak dostanou na Jesenicko, milovníci osoblažské úzkokolejky do Třemešné a lidé z Jesenicka mohou cestovat vlakem na Ostravsko do škol či zaměstnání.

Stát a kraje

Železniční spoje mezi Jeseníkem a Krnovem objednával až do konce roku 2012 stát. Poté je platit odmítl a objednávku musely převzít Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Na železnici, která z Jindřichova do Mikulovic vede přes Polsko, komplikuje situaci špatný stav kolejí na přeshraničním úseku.

Náklady na zajištění dopravy zvyšují peážní poplatky polské straně. Za průjezd polským územím musejí Češi Polákům platit ročně pět milionů korun. Moravskoslezský kraj v únoru avizoval, že od poloviny června svůj díl nákladů hradit přestane. Nyní však od toho upustil a potvrdil, že vlaky bude platit dál. Prozatím do konce roku.

Prostor pro jednání

Moravskoslezský kraj zatím není příliš sdílný. „Vzhledem k tomu, že o úsporných opatřeních a zajištění dopravní obslužnosti veřejnou dopravou se v současné době jedná, není možné poskytnout další informace. Můžeme pouze potvrdit, že k 15. červnu nedojde ke změně. O přijatém řešení budou nejdříve informováni starostové obcí v dotčené oblasti," konstatovala mluvčí kraje Petra Špornová.

Olomoucký kraj svou další strategii netají. Chce usilovat o to, aby se na nákladech na vlaky zajíždějící na území Polska opět podílel stát. „Jsem rád, že jsme kolegy z Moravskoslezského kraje přesvědčili. Vzniká tak prostor, abychom našli společnou řeč s ministerstvem dopravy. Věřím, že ministerstvo opět tento závazek dopravy převezme," řekl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák.

Nadějné vyhlídky

Olomoucký hejtman Jiří Rozbořil informoval o jednání, které o trati přes polské Głuchołazy vedl ve středu 14. května s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. „Troufám si tvrdit, že doprava na głuchołazské trati zůstane zachována," shrnul výsledek schůzky. „Zachování této trati a dopravní obslužnosti minimálně v nynějším rozsahu je pro tento region životně důležité," řekla starostka Jeseníku Marie Fomiczewová.

Kraj se se státem a Českými drahami bude muset domluvit, jakým způsobem budou dopravu objednávat, a jak bude možné ji zlevnit. Variantou je posílat přes hranice v méně vytížených časech kratší soupravy. „Jsme připraveni ke zlevnění dopravy přispět tím, že například u méně využívaných spojů bude jezdit samotný motorový vůz," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michal Štěpán.

Polská strana

Zájem o zachování dopravy na přeshraničním úseku má i polská strana. Starosta Glucholaz Edward Szupryczyński usiluje o zřízení železniční zastávky blíže centru města.

Vedení Opolského vojvodství chce do polských operačních programů na dotace z Evropské unie na roky 2014 až 2020 zařadit kompletní modernizaci železnice z Opole do Nysy. „Vytváří se tak šance na dopravní spojení Jeseníku a Opolského vojvodství. Bylo by možné jezdit do Wroclawi či do Opole," řekl ředitel úřadu maršálka Opolského vojvodství Bartlomiej Horaczuk.

Vlaky z Polska by mohly do České republiky jezdit již letos v prosinci. Polský list Nowa Trybuna Opolska informoval, že úřad opolského maršálka má zájem o zavedení železničního spoje Wroclaw - Jeseník. Zatím by však vlaky musely končit v Mikulovicích.