Po nedělní tragické havárii Milana Fajkuse v Náměšti nad Oslavou se znovu vynořila otázka: patří formule na „normální“ silnice bez ochranných zón a vysokých plotů?

„Jezdci chtějí být stále rychlejší. Faja (Milan Fajkus, pozn. red.) říkal, že druhý je první poražený,“ uvedl Ivan Rybníček, ředitel závodu v Náměšti.

Fajkusův monopost vyletěl ven z trati v nejrychlejší pasáži trati, dlouhé rovince před retardérem. Bohužel jeho formule 3000 značky Lola narazila do jabloně.

„Byla to shoda velmi nešťastných událostí. Tohle místo je v Náměšti nejnebezpečnější,“ míní David Komárek, který už léta závodí s upraveným Mitsubishi.

Jabloně přivodily šéfovi závodu Rybníčkovi nejednu šedinu. „Chtěli jsme nechat ty stromy pokácet a místo nich vysázet nové. Jabloně jsou seschlé, ale ochránci přírody nám to nedovolili,“ vysvětlil.

„Ale každý jsme blázen do něčeho. My do aut, oni do stromů,“ dodal smířlivě.

Modrá formule, která se stala Fajkusovi osudnou, byla konstruovaná pro závodění v úplně jiných podmínkách. Co se ale stane, pokud se dostane na normální českou silnici třetí třídy, na jaké se v Náměšti závodí?

„Některá místa trati jsou hrbolatá Rychlost vozů je extrémně vysoká, dosahují až 230 km/h. My v osobních autech jsme aspoň chráněni ochranným rámem,“ uvedl Komárek, který ještě před dvěma lety vedle závodů do vrchu stíhal i rallye.

„Bezpečnost v obou disciplínách je u nás srovnatelná s Evropou. Vždyť vážných zranění na kopcích bylo minimum,“ dodal.

Ivan Rybníček problémy s vozovkou přiznává. „Ta auta jsou stvořena na autodromy, které jsou stoprocentně rovné. Všichni jezdci hledají horní mez svého výkonu,“ připomněl.

Po nedělním neštěstí také náhle vyvstaly otazníky nad samotný závodem Zámecký vrch.

„Trať v Náměšti byla řádně zabezpečena podle platných řádů. Po této stránce bylo vše v pořádku,“ zastal se pořadatelů Josef Nálevka, který má v Autoklubu na starosti bezpečnost závodů na vrchu.

Ani Ivan Rybníček flintu do žita nehází. „Nechci to vzdát a odejít jako poražený. Udělám všechno pro to, abychom pokračovali i příští rok.“

A co tedy chystá? „Buďto se nám podaří konečně pokácet ty stromy, nebo mám v záloze úpravu trati. Uprostřed roviny by tak jezdci prudce zatočili doprava. Aspoň by museli zpomalit,“ prozradil své plány Ivan Rybníček.

Zemřeli také při závodech

Květen 2007 – Dvacetiletý plochodrážní jezdec Michal Matula z klubu Markéta Praha narazil při druholigovém duelu v polském Krosně do bariéry a po převozu do nemocnice zemřel.
Srpen 2007 – Po havárii v třetí rychlostní zkoušce zlínské Barum rallye zemřel spolujezdec Luděk Kocman. Vůz Opel Astra vyjel ve vysoké rychlosti ze silnice a bokem narazil do vzrostlého stromu.