Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Aleš Loprais: Jsem nastavený na to, že musím závodit vepředu

/ROZHOVOR, VIDEO/ Pilot kamionu Tatra Queen 69 Aleš Loprais (37) hovoří před lednovou Rallye Dakar o svých ambicích a také o tom, proč se Češi nespojí do velkého týmu.

7.12.2017
SDÍLEJ:

Aleš Loprais se s týmem připravoval na Rallye Dakar 2018 na bývalém vojenském cvičišti Pánov u Hodonína.Foto: Deník / Turek Petr

Po třech letech se na Dakaru objeví InstaForex Loprais Team a vyznavač brutálního závodního tempa odstartuje s novou evolucí kamionu Tatra Queen 69 Reborn.

V minulých letech se v době před Rallye Dakar jméno Aleš Loprais obvykle skloňovalo ve všech pádech. Letos tomu ovšem tak není. Frenštátský pilot je trochu schovaný v závětří.

Představení Aleše Lopraise:

„Vsadili jsme víc na poctivou přípravu než na marketing. Českých týmů je spousta, což je skvělé. Mám ale pocit, že fanoušci jsou nyní Dakarem zahlceni a jednotlivosti se ve změti informací ztrácejí. Navíc je to skoro pořád o tom samém, a tak jsem trochu změnil přístup,“ vysvětluje Aleš Loprais, který jako jeden z mála dokáže vyrovnaně závodit s favorizovanými ruskými jezdci na kamazech a s početným polem silných Nizozemců.

Minulé tři ročníky jste bojoval v „cizích službách“ – jel jste za MAN, Iveco a Buggyru. Nyní se vracíte ke svému týmu i autu. Jde o návrat ke kořenům?
Ano, po odmítnutí naší Tatry technickými komisaři v roce 2014 jsem byl nucen vyzkoušet jiné týmy a zahraniční značky. A jsem za tuto zkušenost rád. Podařilo se nám v roce 2015 vyhrát etapu a celkově dojet na čtvrtém místě. Nicméně nyní jsme spustili nový projekt.

Aleš Loprais
Pokračuje v rodinné tradici. Strýc Karel je se šesti výhrami v kamionech dakarskou legendou. Aleš Loprais se jako poslední Čech umístil na pomyslných stupních vítězů, když v roce 2007 při své řidičské premiéře skončil ještě na původní africké trase třetí. Během svých jedenácti startů vyhrál osm etap. V roce 2011 slavil prvenství na „letním Dakaru“, za nějž je považována ruská Silk Way Rally.

Pro vás jistě motivace…
… vlastní dítě dělá vždycky větší radost. (usmívá se) Plusem je, že vím o všem, co se děje. O spoustě věcí si mohu rozhodovat sám. Minusem jsou starosti a časová náročnost. Pochopitelně nám chybí zázemí velkého týmu v tom smyslu, že když se něco pokazí na jednom autě, tak se to vymění i na druhém. Velký tým byl můj sen. K takovým projektům se u nás schylovalo, jenže se to nepovedlo. 

Proč se Češi nedokážou domluvit na dlouhodobější spolupráci?
Několik aktivit jsem zažil, ale vždycky se narazilo na problém, že každý má určité představy a rozdílné partnery. Zároveň na každého jednotlivce přijde světlá chvilka v jiné části soutěže a v tu chvíli nepřemýšlí, komu by měl pomáhat. Já jsem nastavený na to, že musím jet vepředu. Vždycky bych chtěl být jednička. A chtít po někom, aby jel jako dvojka, tak si ho člověk musí zaplatit. A to jsou investice v řádech jednotek, ale i desítek milionů. Jiná možnost u nás nefunguje a myslím, že týmová spolupráce není bez účasti automobilky možná.

Jaké máte v tomto směru zkušenosti z minulých let, kdy jste jel mimo svou stáj?
V týmu Iveco to také moc nefungovalo. Kolegy, respektive vedení, jsem k tomu směroval. Snažil jsem se jim vysvětlit, že můžeme mít podobně jako v cyklistice dva chrty vepředu a zároveň dva domestiky. Tým na tom byl finančně i logisticky dobře, ale v mém případě to neklapalo. Důkazem byla situace, když jsem byl po technické poruše po dobu 17 hodin ponechán bez pomoci ve výšce 4000 metrů. Dakar tím pro mne pochopitelně skončil. 

Nastal podobný případ i letos ve stáji Buggyra, kdy jste jak vy, tak i Martin Kolomý měli vysoké ambice?
Měli jsme velkou šanci uspět, ale je potřeba říci, že jsme měli i fatální technické potíže se servopumpou, které nás stály lepší umístění. Navíc se jednalo o zásadní problém, který byl životu nebezpečný, jelikož se - zjednodušeně řečeno - volant zasekával v náhodných periodách a ze soutěže se tak stal boj o přežití. Byl to také jeden z mnoha důvodů, proč jsem opět ve svém.

I přes takové problémy jste ale v lednu dojel do cíle jako nejlepší Čech na sedmém místě…
To je sice pravda, ale já nikdy neřeším pořadí českých jezdců. Nechci, aby to vyznělo nějak nepatřičně, zajímá mě jen umístění o nejvyšší příčky. To mě motivuje, nemohu si klást nižší cíle. Prostě chci dopředu.

Závodní technika pluje v těchto dnech do Limy. Máte teď klid, protože víte, že jste v přípravě na Dakar udělal maximum?
Po letošní Hedvábné stezce jsme hodně zamakali, na autě došlo k několika změnám, ale nechci se rouhat. Uvidíme, jestli to přinese ovoce. Dakar je obrovská výzva a neskutečné dobrodružství, které dokáže vždycky naservírovat něco, s čím jsem se předtím ještě nikdy nesetkal.

Jedete s jediným kamionem ve vlastním soukromém týmu. Necítíte přesilu ze strany favorizovaných týmů?
Jsem něco jako sám voják v poli. Malá šance existuje vždycky a zkusíme ji využít. Auto se mně líbí jako žádné předtím. V terénu se chová skvěle. Věřím, že předvede rychlost a také výdrž. Je potřeba, aby zvládlo naši střelbu. Když se to povede, tak se šance na solidní výsledek zvýší.

Proč máte v posádce španělského navigátora Ferrana Marca Alcaynu?
Už máme společně něco za sebou. Startovali jsme na Rallye Dakar v týmech MAN a Iveco. Letos jsme se ke spolupráci vrátili a jeli spolu s Tatrou v Maďarsku a Polsku.

Trasu nadcházejícího ročníku obohatily pouštní etapy v Peru. Jak se vám zamlouvají?
Myslím, že to úplně otočí strategii Dakaru. Někteří z favoritů, kteří zkraje soutěže obvykle vyčkávali, budou podle mě muset jet naplno už od začátku. Je to tím, že zatímco v argentinských kamenitých etapách se ztráty počítají v řádech vteřin, v dunách to bude o minutách. A když dojde v poušti k zásadní chybě, může se jednat o desítky minut. Peru bude velmi náročné, ale i krásné. Pojede se tam pravý Dakar.

S jakou strategií odstartujete vy?
Bude se snažit jet na dostřel od špičky celkového pořadí. Uvidíme, jak to půjde, ale jelikož máme jeden vůz, tak žádné taktizování nepřipadá v úvahu. Jsme pro konkurenci lehce čitelní, a to je naše nevýhoda. Na druhou stranu nás někdo může podcenit.

Tentokrát se startuje až 6. ledna 2018, jak bude v posledních týdnech vypadat vaše příprava?
Ještě se s kopilotem Lukášem Jandou vypravíme do saharské pouště, abychom se s upraveným testovacím jeepem připravili na jízdu v dunách, oživili si čtení písku a předaklimatizovali se na vysoké teploty. Pak si v klidu s rodinou užiju Vánoce a po dlouhé době budu doma i na Silvestra. Ovšem jen krátce. Přiťukneme si a 1. ledna v jednu ráno vyrážím směr Vídeň na odlet do Limy vstříc dobrodružství jménem Dakar.

Autor: Milan Novotný

7.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Kuchař s ubytováním v Hotelu TOP 20 000 Kč Hledáme šikovné kolegy/kolegyně do týmu horského hotelu TOP ve Štěpanické Lhotě na Benecku. Hotel s kapacitou 60 lůžek po rekonstrukci. Nová kuchyně. Nástup možný ihned. Možnost ubytování. Pokud máte dobrého kolegu nebo kolegyni, hledáme i servírku/číšníka a pokojskou! (vše možno i bez praxe, zaučíme). Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitelka mateřské školy 16 000 Kč Učitelé v oblasti předškolní výchovy Učitelka mateřské školy. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Mateřská škola LVÍČEK v Českých Budějovicích nabízí pozici učitelky na zkrácený úvazek (30 hodin týdně). Nutná kvalifikace dle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících v akt. znění - studium předškolní pedagogiky (případně speciální pedagogiky), možnost dalšího vzdělávání, podpora profesního rozvoje., , Nabízíme třídu s maximálně 15 dětmi, možnost se aktivně podílet na chodu mateřské školy, příjemné pracovní prostřední s rodinnou atmosférou, mladý kolektiv., K dispozici zaměstnanecké výhody (příspěvek na stravování, stravenky)., , Budeme se těšit na vaše odpovědi, životopisy prosím zasílejte emailem: kontakt@skolickalvicek.cz ., , Mateřská škola LVÍČEK, Mgr. Linda Zrzavecká Konrádová, tel. 775 464 652. Pracoviště: Školička lvíček s.r.o. - lannova tř., Lannova tř., č.p. 90, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Linda Zrzavecká Konrádová, +420 775 464 652. Gastronomie - Gastronomie Vedoucí provozu 13 000 Kč Vedoucí provozu v ubytování, stravování a pohostinství (kromě školních jídelen a menz) Výdej přivezených jídel v podnikové jídelně a úklid těchto prostor. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Hb beton s.r.o., 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Karel Houška, +420 384 327 100. Gastronomie - Číšník/servírka jídlonosič 16 500 Kč Plzeňský restaurant v centru Prahy přijme číšníka (i nevyučeného) na roznos jídel po restauraci. Nabízíme mzdu 16.500 Kč čistého plus denní vyplácení procent z tržby. Pracovní doba krátký/dlouhý týden, 15 dní v měsíci za tento plat, možnost brigád placených denně v hotovosti navíc, hlavní pracovní poměr, přihlášení na úřady. Společnost platí sociální a zdravotní pojištění. Nástup možný ihned.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čeští florbalisté po zápase se Švýcarskem
6

Florbalisté jsou bez medaile, v duelu o bronz podlehli Švýcarům

Eva Puskarčíková na trati v Pokljuce.
8

Stíhací závod biatlonistek ovládla Mäkäräinenová, Češkám se nedařilo

Úspěch florbalového šampionátu v Praze. Zlomil divácké rekordy

Florbalové mistrovství světa v Praze zlomilo rekordy v návštěvnosti z minulých šampionátů. Celkově turnaj během devíti hracích dnů navštívilo 181 518 fanoušků, kteří výrazně překonali maximum z MS v roce 2014 v Göteborgu (104.445). Padl i rekord na jeden zápas, který při finálovém duelu mezi Švédskem a vítězným Finskem vyšplhal na 16 276 fanoušků.

Odcházející Melichárek: Důvod? Nevím. Majitel i trenér mi každý řekl něco jiného

Před necelým rokem prodloužil kontrakt až do léta 2021. Fotbalová Zbrojovka s jeho službami počítala, měl neochvějnou pozici jako brankářská jednička. Přestože natáhl sérii neprůstřelnosti až na 530 minut, odnesl gólman Dušan Melichárek nepovedený podzim a sedmé místo ve druhé lize jako jeden ze čtyř hráčů, kteří v brněnském klubu skončili. „Dozvěděl jsem se to asi jako vy v médiích. Vzal jsem jednání o rozvázání smlouvy, jak člověk má. Dopadlo to tak a jedeme dál,“ uvedl pětatřicetiletý vyškovský rodák v rozhovoru pro Deník Rovnost.

Skvělá šance pro fanoušky! Vyhrajte kopačky, dres Plzně či sud piva

Deník připravil ve spolupráci s FC Viktoria Plzeň a pivovarem Gambrinus soutěž pro fotbalové fanoušky. Hrajeme o exkluzivní trofeje související s účastí Plzně v Lize mistrů. Podrobnosti soutěže čtěte ve Sportovním deníku v pondělí 10. prosince anebo v Deníku ve středu 12. prosince, tedy v den domácího zápasu Plzně proti AS Řím.

Sáblíková chyběla na stupních vítězů závodu SP na pětce. Poprvé po 13 letech

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila páté místo v závodu na 5000 metrů na Světovém poháru v Polsku a přišla o vedení v průběžném pořadí seriálu dlouhých tratích. Trojnásobná olympijská šampionka chyběla na nejdelší ženské trati na stupních vítězů poprvé od prosince 2005.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT