Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Aleš Loprais: Jsem nastavený na to, že musím závodit vepředu

/ROZHOVOR, VIDEO/ Pilot kamionu Tatra Queen 69 Aleš Loprais (37) hovoří před lednovou Rallye Dakar o svých ambicích a také o tom, proč se Češi nespojí do velkého týmu.

7.12.2017
SDÍLEJ:

Aleš Loprais se s týmem připravoval na Rallye Dakar 2018 na bývalém vojenském cvičišti Pánov u Hodonína.Foto: Deník / Turek Petr

Po třech letech se na Dakaru objeví InstaForex Loprais Team a vyznavač brutálního závodního tempa odstartuje s novou evolucí kamionu Tatra Queen 69 Reborn.

V minulých letech se v době před Rallye Dakar jméno Aleš Loprais obvykle skloňovalo ve všech pádech. Letos tomu ovšem tak není. Frenštátský pilot je trochu schovaný v závětří.

Představení Aleše Lopraise:

„Vsadili jsme víc na poctivou přípravu než na marketing. Českých týmů je spousta, což je skvělé. Mám ale pocit, že fanoušci jsou nyní Dakarem zahlceni a jednotlivosti se ve změti informací ztrácejí. Navíc je to skoro pořád o tom samém, a tak jsem trochu změnil přístup,“ vysvětluje Aleš Loprais, který jako jeden z mála dokáže vyrovnaně závodit s favorizovanými ruskými jezdci na kamazech a s početným polem silných Nizozemců.

Minulé tři ročníky jste bojoval v „cizích službách“ – jel jste za MAN, Iveco a Buggyru. Nyní se vracíte ke svému týmu i autu. Jde o návrat ke kořenům?
Ano, po odmítnutí naší Tatry technickými komisaři v roce 2014 jsem byl nucen vyzkoušet jiné týmy a zahraniční značky. A jsem za tuto zkušenost rád. Podařilo se nám v roce 2015 vyhrát etapu a celkově dojet na čtvrtém místě. Nicméně nyní jsme spustili nový projekt.

Aleš Loprais
Pokračuje v rodinné tradici. Strýc Karel je se šesti výhrami v kamionech dakarskou legendou. Aleš Loprais se jako poslední Čech umístil na pomyslných stupních vítězů, když v roce 2007 při své řidičské premiéře skončil ještě na původní africké trase třetí. Během svých jedenácti startů vyhrál osm etap. V roce 2011 slavil prvenství na „letním Dakaru“, za nějž je považována ruská Silk Way Rally.

Pro vás jistě motivace…
… vlastní dítě dělá vždycky větší radost. (usmívá se) Plusem je, že vím o všem, co se děje. O spoustě věcí si mohu rozhodovat sám. Minusem jsou starosti a časová náročnost. Pochopitelně nám chybí zázemí velkého týmu v tom smyslu, že když se něco pokazí na jednom autě, tak se to vymění i na druhém. Velký tým byl můj sen. K takovým projektům se u nás schylovalo, jenže se to nepovedlo. 

Proč se Češi nedokážou domluvit na dlouhodobější spolupráci?
Několik aktivit jsem zažil, ale vždycky se narazilo na problém, že každý má určité představy a rozdílné partnery. Zároveň na každého jednotlivce přijde světlá chvilka v jiné části soutěže a v tu chvíli nepřemýšlí, komu by měl pomáhat. Já jsem nastavený na to, že musím jet vepředu. Vždycky bych chtěl být jednička. A chtít po někom, aby jel jako dvojka, tak si ho člověk musí zaplatit. A to jsou investice v řádech jednotek, ale i desítek milionů. Jiná možnost u nás nefunguje a myslím, že týmová spolupráce není bez účasti automobilky možná.

Jaké máte v tomto směru zkušenosti z minulých let, kdy jste jel mimo svou stáj?
V týmu Iveco to také moc nefungovalo. Kolegy, respektive vedení, jsem k tomu směroval. Snažil jsem se jim vysvětlit, že můžeme mít podobně jako v cyklistice dva chrty vepředu a zároveň dva domestiky. Tým na tom byl finančně i logisticky dobře, ale v mém případě to neklapalo. Důkazem byla situace, když jsem byl po technické poruše po dobu 17 hodin ponechán bez pomoci ve výšce 4000 metrů. Dakar tím pro mne pochopitelně skončil. 

Nastal podobný případ i letos ve stáji Buggyra, kdy jste jak vy, tak i Martin Kolomý měli vysoké ambice?
Měli jsme velkou šanci uspět, ale je potřeba říci, že jsme měli i fatální technické potíže se servopumpou, které nás stály lepší umístění. Navíc se jednalo o zásadní problém, který byl životu nebezpečný, jelikož se - zjednodušeně řečeno - volant zasekával v náhodných periodách a ze soutěže se tak stal boj o přežití. Byl to také jeden z mnoha důvodů, proč jsem opět ve svém.

I přes takové problémy jste ale v lednu dojel do cíle jako nejlepší Čech na sedmém místě…
To je sice pravda, ale já nikdy neřeším pořadí českých jezdců. Nechci, aby to vyznělo nějak nepatřičně, zajímá mě jen umístění o nejvyšší příčky. To mě motivuje, nemohu si klást nižší cíle. Prostě chci dopředu.

Závodní technika pluje v těchto dnech do Limy. Máte teď klid, protože víte, že jste v přípravě na Dakar udělal maximum?
Po letošní Hedvábné stezce jsme hodně zamakali, na autě došlo k několika změnám, ale nechci se rouhat. Uvidíme, jestli to přinese ovoce. Dakar je obrovská výzva a neskutečné dobrodružství, které dokáže vždycky naservírovat něco, s čím jsem se předtím ještě nikdy nesetkal.

Jedete s jediným kamionem ve vlastním soukromém týmu. Necítíte přesilu ze strany favorizovaných týmů?
Jsem něco jako sám voják v poli. Malá šance existuje vždycky a zkusíme ji využít. Auto se mně líbí jako žádné předtím. V terénu se chová skvěle. Věřím, že předvede rychlost a také výdrž. Je potřeba, aby zvládlo naši střelbu. Když se to povede, tak se šance na solidní výsledek zvýší.

Proč máte v posádce španělského navigátora Ferrana Marca Alcaynu?
Už máme společně něco za sebou. Startovali jsme na Rallye Dakar v týmech MAN a Iveco. Letos jsme se ke spolupráci vrátili a jeli spolu s Tatrou v Maďarsku a Polsku.

Trasu nadcházejícího ročníku obohatily pouštní etapy v Peru. Jak se vám zamlouvají?
Myslím, že to úplně otočí strategii Dakaru. Někteří z favoritů, kteří zkraje soutěže obvykle vyčkávali, budou podle mě muset jet naplno už od začátku. Je to tím, že zatímco v argentinských kamenitých etapách se ztráty počítají v řádech vteřin, v dunách to bude o minutách. A když dojde v poušti k zásadní chybě, může se jednat o desítky minut. Peru bude velmi náročné, ale i krásné. Pojede se tam pravý Dakar.

S jakou strategií odstartujete vy?
Bude se snažit jet na dostřel od špičky celkového pořadí. Uvidíme, jak to půjde, ale jelikož máme jeden vůz, tak žádné taktizování nepřipadá v úvahu. Jsme pro konkurenci lehce čitelní, a to je naše nevýhoda. Na druhou stranu nás někdo může podcenit.

Tentokrát se startuje až 6. ledna 2018, jak bude v posledních týdnech vypadat vaše příprava?
Ještě se s kopilotem Lukášem Jandou vypravíme do saharské pouště, abychom se s upraveným testovacím jeepem připravili na jízdu v dunách, oživili si čtení písku a předaklimatizovali se na vysoké teploty. Pak si v klidu s rodinou užiju Vánoce a po dlouhé době budu doma i na Silvestra. Ovšem jen krátce. Přiťukneme si a 1. ledna v jednu ráno vyrážím směr Vídeň na odlet do Limy vstříc dobrodružství jménem Dakar.

Autor: Milan Novotný

7.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 22 000 Kč

Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Zedník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Požadujeme: vyučení v oboru zedník; praxe a ŘP sk.B výhodou, zodpovědnost, trestní bezúhonnost;, Nabízíme: zaměstnanecké benefity ( příspěvek na stravování, 5 týdnů dovolené, příspěvek na penzijní připojištění...), , Zájemci se mohou hlásit telefonicky v pracovní dny nebo na e-mail.. Pracoviště: Pms, spol. s.r.o., Za Bažantnicí, č.p. 51, 290 01 Poděbrady 1. Informace: Hana Zelenková, +420 606 730 297.

Administrativa - Hledáme asistentku 25 000 Kč

Firma zabývající se provozem hotelů a nákupních center v centru Prahy hledá asistentku pro ředitele společnosti. Životopisy prosím zasílejte na mail.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 19 610 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci VRCHNÍ REFERENT/RADA - SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK v Oddělení hmotné nouze. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 19610 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: VRCHNÍ REFERENT/RADA - SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK, v oborech služby "Nepojistné sociální dávkové systémy" a "Sociální služby a sociální práce"., Služební místa jsou zařazena podle Přílohy č. 1 k zákonu o státní službě do 10. platové třídy., Hlavní popis činnosti vykonávané na služebním místě:, Řešení sociálně-právních a sociálně zdravotních problémů klientů aplikací odborných metod sociální práce, diagnostická činnost, poradenství; účast na jednání se správními orgány a jinými organizacemi v zájmu klientů., Posuzovány budou žádosti o přijetí do služebního poměru a zařazení na služební místo nebo žádosti o zařazení na služební místo podané ve lhůtě do 3.7. 2018, tj. v této lhůtě zaslané prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na adresu sídla organizačního útvaru služebního úřadu: Úřad práce ČR, Krajská pobočka v Ústí nad Labem, Dvořákova 1609/18, 400 21 Ústí nad Labem, nebo osobně podané na podatelnu organizačního útvaru služebního úřadu na výše uvedené adrese. Žádost lze podat rovněž v elektronické podobě s uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou adresu organizačního útvaru služebního úřadu podatelna@ul.mpsv.cz nebo prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky ID 6sbzpx5., Obálka, resp. datová zpráva, obsahující žádost včetně požadovaných listin (příloh) musí být označena slovy: "Neotevírat", a "Výběrové řízení pod č. j. UPCR-2018/57663-78099813"., Výběrového řízení na výše uvedené služební místo se v souladu se zákonem může zúčastnit žadatel, který:, 1. splňuje základní předpoklady stanovené zákonem, tj.:, a) je státním občanem České republiky, b) dosáhl věku 18 let [§ 25 odst. 1 písm. b) zákona];, c) je plně svéprávný [§ 25 odst. 1 písm. c) zákona]; , Splnění tohoto předpokladu se podle § 26 odst. 1, d) je bezúhonný [§ 25 odst. 1 písm. d) zákona]; , e) dosáhl vzdělání stanoveného zákonem pro toto služební místo [§ 25 odst. 1 písm. e) zákona], tj. vzdělání vyšší odborné nebo bakalářský studijní program. , f) má potřebnou zdravotní způsobilost, 2) splňuje jiný požadavek stanovený podle § 25 odst. 5 písm. a) zákona služebním předpisem Úřadu práce České republiky č. 7/2017 Stanovení dalších požadavků pro některá služební místa Úřadu práce České republiky, kterým je odborné zaměření vzdělání: , a) vyšší odborné vzdělání získané absolvováním vzdělávacího programu akreditovaného podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání , b) vysokoškolské vzdělání získaného studiem v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu zaměřeném na sociální práci, sociální politiku, sociální pedagogiku, sociální péči, sociální patologii, právo nebo speciální pedagogiku, akreditovaném podle zákona č.111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů , K žádosti dále žadatel přiloží:, - strukturovaný profesní životopis.. Pracoviště: Úřad práce české republiky - litvínov, Ke Střelnici, č.p. 167, 436 01 Litvínov 1. Informace: Podatelna, .

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 14 900 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce Jihlava, ČR., Požadujeme:, doklad o ukončeném vzdělání, , pracovitost, , ochotu cestovat v rámci ČR, , dobrý zdravotní stav, , praxe v oboru výhodou. Pracoviště: Pozemní stavby jihlava, spol. s r.o., Pávovská, č.p. 913, 586 01 Jihlava 1. Informace: Stanislav Uchytil, +420 736 670 799.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Požár lesa u Bzence
15

Požár u Bzence: celodenní zásah skončil, škody sahají ke statisícům

Taťána Malá
9 17

Stíhání Babiše lze odložit, řekl Malá. Piráti či ODS ji za ministryni nechtějí

Medailovou marmeládu uděláte i s jedním hrncem a vařečkou, říká Marmelinda

/ROZHOVOR/ Královna marmelád Linda Kamarádová zamíří v sobotu do Kadaně, kde se pochlubí svým kulinářským uměním a zájemcům dá rady a tipy ohledně této pochoutky. Ještě předtím ale Deníku poskytla zajímavý rozhovor.

Za smrt chodkyně mohl telefon. Žena na něm v samořídícím Uberu sledovala soutěž

Žena, která měla dávat pozor na vozovku, se místo toho věnovala telefonu. V návaznosti na březnovou nehodu v americké Arizoně, kdy samořídící auto firmy Uber usmrtilo chodkyni Elaine Herzbergovou, o tom v pátek informovala agentura Reuters.

AKTUALIZUJEME

Spása v nastavení. Brazilce proti Kostarice zachránili Coutinho s Neymarem

Zdálo se, že ke třem bodům znovu nedojdou. Jesuse o radost obrali sudí i branková konstrunkce, Neymar zase mířil nad a penaltu si po afektovaném pádu také nevymodlil. Poštěstilo se až barcelonskému šikulovi Coutinhovi, který Navase prostřelil v nastavení. Kostarika následně otevřela hru, čehož Brazilci využili a soupeřovu rakev zatloukli druhým hřebíkem definitivně.

Kolegyni vylákal za město, tam ji svázal a znásilnil

Večer plný hrůzy prožila ve středu 31letá žena, kterou nedaleko Klatov surově znásilnil její známý P. J. (35). Ten už je za mřížemi.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT