Problematická éra začala s prvním závodem roku 2014 v Austrálii tehdy se masy fanoušků poprvé setkaly s novými hybridními motory, které vzaly formuli charakteristický zvuk i náboj. Navíc poslední tři sezony vládne na okruzích stáj Mercedes. A koho ještě baví hádat, jestli tentokrát bude slavit Lewis Hamilton, nebo Nico Rosberg?

Tichá a nudná auta

Nejprve k těm motorům. Spousta lidí si stěžuje, že s novými hybridy už to není ta stará dobrá formule. „Je to jako motor z GP2," stěžoval si například loni v Japonsku Fernando Alonso z McLarenu. Čísla sice dokazují, že to není tak docela pravda, španělský pilot ale potvrdil všeobecný názor.

S tím souvisí dojem, že jezdci dnes spíš než klasické závodníky připomínají hráče videoher. Technika tak pokročila, že se neobejdou bez neustálé komunikace se svým týmem, který jim radí, co a jak. Je třeba kontrolovat tisíce technických podrobností, propočítávat spotřebu paliva, řešit opotřebení pneumatik… Staromilci kritizují, že auto tak ve finále řídí spíš na dálku inženýři, než chlapíci v kokpitu.

PSALI JSME: F1 má nového krále, Rosberg slaví první titul mistra světa: Jsem pyšný

„Každá generace jezdců stojí před novou výzvou, chce se po ní něco jiného. Dnešní závodník musí mnohem víc rozumět fungování celého systému," prohlásil slavný mušketýr minulosti Alain Prost. Podle mnohých právě tohle vede k čím dál nudnějším závodům všechno řídí počítače…

Co s tím? Jednu cestu ukázal drzý nizozemský mladík Max Verstappen, který do F1 vtrhl jako velká voda. S ničím si nedělá těžkou hlavu a chová se, jako by ještě závodil na motokárách. V porovnání s dokonale vyrovnanými (a proč to neříct, také nudnými) profesionály, jako jsou Rosberg či Vettel, je to osvěžení. Byť mu kolegové leckdy nadávají do arogantních idiotů…

Jak Mercedes vládne formuli 1.Zdroj: DENÍK

Dojde na změnu pravidel?

Další cestou je změna pravidel, což je ostatně něco, co není formuli 1 cizí. V roce 2017 budou po tratích kroužit zase o něco jiné monoposty, s nimiž by měla být přece jen větší zábava než s těmi stávajícími. „Musíme napravit to, co jsme promrhali," před časem otevřeně prohlásil Christian Horner, vlivný šéf stáje Red Bull. Ten chce, aby auta dávala větší prostor závodnickým schopnostem jednotlivých jezdců.

„Vyzkoušel jsem si už nový stroj pro rok 2017 na simulátoru a je opravdu rychlý," svěřil se médiím pilot Jolyon Palmer z Renaultu. „Řídit tahle auta bude větší výzva a pro fanoušky to určitě bude lepší podívaná. Auta navíc budou i mnohem lépe vypadat," slibuje.

Že by se ve formuli vážně blýskalo na lepší časy?

Otázka je, co na to vševládný Mercedes. I letos neměla jeho konkurence přes některé dílčí úspěchy šanci. Je jasné, že ostatním týmům se to nelíbí, ale tak už to chodí. „Máme snad být schválně horší?" táže se šéf nejlepšího týmu Toto Wolff.

Tomu dělá větší vrásky dlouhodobě pochroumaný vztah hvězd Hamiltona s Rosbergem, který letošní finále v Abú Zabí rozhodně nevylepšilo. Už se dokonce spekuluje o Hamiltonovu předčasném konci v Mercedesu…

TAKÉ ČTĚTE: Ten tlak byl až nechutný, řekl mistr světa Rosberg. Oslavu plánuje velkou

Tradice nefunguje

Je zřejmé, že svět F1 stojí na rozcestí. Dlouholetý šéf tohoto impéria Bernie Ecclestone se svého žezla zatím nechce vzdávat. Na-opak předvídá další velké změny během několika málo let prý může odejít jak Mercedes, tak Ferrari. „Už jsme to zažili s jinými automobilkami. Když pro ně formule odvedla svou práci, šly pryč. Není tu žádná vděčnost," řekl Ecclestone.

Je tu i spousta další problémů. Řada Velkých cen se loučí (Hockenheimring či brzy také Malajsie).

Věčným sporem je rozdělování peněz mezi jednotlivé týmy. Řeší se televizní práva a vysílání na internetu. A tak by se dalo ještě dlouho pokračovat…

Královská motoristická disciplína má zkrátka co dělat, aby si trůn udržela. Najde nový směr? A bude u toho Ecclestone?