„Jsou to obrovské emoce, v závodním světě je to napříč všemi kategoriemi nejvíc, co se dá zažít,“ hlásí Ouředníček, který je jako spolujezdec držitel nejlepšího českého výsledku v kategorii automobilů, na Rallye Dakar 2009 vybojoval sedmé místo.

Na start vyrazíte popáté. Cítíte se jako ostřílený jezdec?

Dakar není jen o rychlosti, ale i zkušenostech a štěstí. Jsme na to dva. Navigátor je moc důležitá funkce, jízda bývá hodně na oči, protože vlastně pořádně nevíme, kam jedeme. Musíme rychlost přizpůsobit tomu, co vidíme.

Proč jste si jako bývalý navigátor vybral právě Davida Křípala?

David umí rychle reagovat. Stačí jednou nezahlásit díru a může to být fatální. Zažil jsem ošklivou nehodu s Mirkem Zapletalem v roce 2009, kde jsme najeli do díry, která tam neměla co dělat. Mám to pořád před sebou a vím, jak je to nebezpečné. Máme s Davidem signály, že mi musí říct, kdy si není úplně jistý, a já jedu opatrněji. Navigátor musí být pohodář a navíc i technicky zdatný, protože opravuje auto, když se něco stane. Musí být fyzicky silný. Když se zahrabu, vykopává on, abych se neunavil.

Gabriela Novotná.
Výběhy na Ještěd a hypotéka. Co zvládají české krásky kvůli Dakaru?

Co vás na trati z Peru do Argentiny čeká za úskalí?

V Peru to bude hodně písku, duny se těžko překonávají. Bolívie je pověstná svojí nadmořskou výškou, může být dramatická i počasím. Když hodně zaprší, jsou povodně, a řečiště se skoro nedají projet. Mám i trochu psychický problém v horách. Když je vedle cesty kilometrový sráz, je pro mě těžké udržet nějaké tempo.

Jak se chová závodní auto v horách ve vysoké nadmořské výšce?

Vůbec nejede. Už nad dva tisíce to začíná být kritické. Auto potřebuje kyslík, jak není, není spalování, jak není spalování, není výkon. V roce 2016 jsem tam měl maximální rychlost 132, bolela mě noha, jak jsem šlapal na plyn, ale stejně to byla vyhlídková jízda. Tehdy jsem si řekl, že se slabým motorem už tam nepojedu. Budeme tankovat i letecký benzín, který je přizpůsobený na nadmořskou výšku, má i vyšší bod varu.

MARTIN KOLOMÝ (vpravo) by chtěl na příštím Dakaru v celkovém pořadí dojet mezi nejlepší trojicí.
Stáj Buggyra touží přivézt z Dakaru medaili

Co v závodě jako Dakar rozhoduje?

Stačí i jedno cuknutí volantem a auto je mimo trať. Pořád se mění podmínky, chvilku písek, pak zrádné kamení, bláto. Když jsem jel minule, hned v první etapě bylo asi dvě stě metrů zabláceného úseku a pro některé borce tam skončila šance na dobrý výsledek. Mám vždycky největší strach dostat se přes první den. Momentů, kde se to dá pokazit, je opravdu moc.

Čekáte ve své kategorii vyrovnaný závod?

Myslím, že pole se oddělí hned na začátku. Pojedou se zrádné duny, oproti africkým jsou nepravidelně nafoukané. Tam to není o pilotování, ale schopnosti najít si dobrou stopu. Zapadnete a ztratíte strašně moc času, i dvacet minut už může rozhodovat.

Dakar - Big shock racing team
Dakar bude náročný a rozhodnout může už úvodní část závodu, shodují se závodníci