Rallye Dakar se pojede podruhé v Jižní Americe.#
Víc než devět tisíc kilometrů. Taková porce čeká na účastníky na Nový rok startujícího 32. ročníku Rallye Dakar. Tedy alespoň na ty šťastlivce, kterým se podaří nejtěžší motoristický závod na světě dokončit. Maratónské klání, v němž se snoubí vůle a odhodlání člověka s výdrží a schopnostmi jeho stroje, se stejně jako loni odehraje na území jihoamerických států Argentiny a Chile.

A chybět na něm nebude ani početná česká výprava. Přestože všudypřítomná krize výrazně zasáhla i motorsport a startovní listina Dakaru se díky absenci desítek doprovodných vozidel výrazně smrskla, tuzemská skupina odvážlivců se naopak opět o něco rozrostla. A po loňských zkušenostech navíc může ve všech kategoriích pomýšlet na přední umístění.

K hlavním hvězdám Dakaru by měl i letos patřit Josef Macháček. Dvaapadesátiletý bard bude za řídítky čtyřkolky usilovat o rekordní šestý triumf ve své kategorii. Překvapit může i další matador Oldřich Bražina, zatímco nováček mezi quadisty Martin Plechatý si asi zatím velké cíle klást nemůže.

Výraznější změny lze tentokrát očekávat v jedné stopě. Organizátoři ve snaze eliminovat technický náskok rakouské KTM a nalákat do závodu další výrobce motocyklů sáhli k použití restriktorů, omezujících výkon silných továrních strojů. Do budoucna by pak měly mít zelenou jen speciály s obsahem do 450 ccm.

Na ty už letos vsadila pětice Čechů ve složení Martin Macek, David Pabiška, Dušan Randýsek, Roman Krejčí a Jan Veselý. Nejnižší číslo (15) a tedy i nejvyšší ambice má první jmenovaný. "Na Dakar jedu nejspíš naposledy, tak bych rád nakoukl mezi elitní desítku," přeje si Macek.

Mezi automobily bude obhajovat historicky nejlepší český výsledek v podobě sedmého místa Miroslav Zapletal. Jeho týmu se na poslední chvíli podařilo získat potřebné finance a pomohl mu i vstřícný přístup pořadatelů po loňském senzačním výsledku. "I tak ale musíme hodně šetřit. Nebude žádný hotel, jen stany. A pojedeme bez rychlé asistence," přiznal napjatý rozpočet Zapletal, který pojede s osvědčeným Mitsubishi L200, jenž před pár lety získal z muzea japonské automobilky v Portugalsku.

Ve třídě sériových vozů (T2) se představí tři české posádky s Toyotami Land Cruiser. Jednu z nich bude řídit poslanec a pražský radní za ODS Jiří Janeček, další dvě budou v rukou Petera Mikuly a Dušana Kunovského.

O celkový triumf mezi automobily i v absolutním pořadí se zřejmě opět strhne řež mezi dvěma německými značkami. Volkswagen, který disponuje rozpočtem kolem 160 milionů eur (asi 4,2 miliardy korun), letos vysílá na Dakar nejsilnější sestavu ve své historii. Kromě obhájce prvenství Giniela de Villierse (JAR) v ní jsou například Španěl Carlos Sainz nebo Katařan Nasser Al-Attiyah, loňská jednička konkurenčního BMW. To bude tentokrát spoléhat především na umění devítinásobného vítěze pouštního maratonu Stéphana Peterhansela z Francie, který přijal nabídku bavorské formace po ukončení aktivit japonského Mitsubishi. Překvapit ale může i Američan Robby Gordon se silným Hummerem.

Velkou pozornost bude v tuzemsku tradičně poutat soupeření mnohatunových kamionů. V kategorii, v níž Češi v minulosti slavili nejvíce úspěchů, nebude ani tentokrát chybět jméno slavného klanu Lopraisů. Synovec šestinásobného vítěze Karla Lopraise Aleš opět vsadil na osvědčenou Tatru, kterých letos vyjede na startovní rampu v Buenos Aires hned pět.

"Věnovali jsme maximání pozornost vychytání všech možných drobností. A auto je zase o kousek rychlejší a lepší," libuje si Loprais. A jeho cíl? Prohánět favorizované Kamazy a atakovat elitní trojku. Stejně jako se mu to povedlo na nedávné Silk Way Rallye. "Tam jsme si ověřili, že můžeme s Rusy bojovat," dodal Loprais, který kvituje krok organizátorů zvýšit podíl pouštních úseků.

S Tatrou pojede i Tomáš Tomeček, jehož tým připraví i kamion pro Brazilce Andrého de Azeveda. "Po loňské havárii je naším cílem dojet ve zdraví a na čtyřech kolech," nechal se slyšet moravský pilot. Postaršímu LIAZu dal vale i Marek Spáčil a kamion z Kopřivnice bude pilotovat také nováček Martin Kolomý. Ten ale bude plnit především roli rychlé asistence zbývajících sedmi strojů Czech Dakar Teamu.

Osamělým mohykánem s LIAZem tak zůstal Martin Macík, jenž se bude pokoušet sladit svůj výkon s koordinací početného KM Racing týmu, jehož je spolumajitelem a šéfem. "Kamion je jen doplněk. Kamaz a Tatra navíc mají výhodu v tovární podpoře a my na špičku v žádném případě nemáme," prozradil Macík, vedle něhož usedne zkušený matador Josef Kalina. Ten se na start Dakaru postaví už poosmnácté v kariéře, z toho počtrnácté v roli závodníka.

Závod samotný začíná 1. ledna 2010 v centru Buenos Aires. Na účastníky čeká během šestnácti dnů čtrnáct etap o celkové délce 9030 km. Přibližně polovinu z této vzdálenosti tvoří měřené úseky situované v rozlehlých pampách Patagonie, písečných dunách pouště Atacama nebo horských průsmycích And ve výšce kolem čtyř tisíc metrů. Vítězové budou dekorováni 16. ledna opět v argentinské metropoli.

Česká stopa na Dakaru 2010:

Motocykly:
st. č. 15 - Martin Macek - Yamaha WR 450F (Czech Dakar Team)
62 - David Pabiška - Yamaha WR 450F (KM Racing Team)
67 - Dušan Randýsek - Yamaha WR 450F (KM Racing Team)
118 - Roman Krejčí - Yamaha WR 450F (Czech Dakar Team)
157 - Jan Veselý - Yamaha WR 450F (Czech Dakar Team)

Čtyřkolky:
250 - Josef Macháček - Yamaha Predator (KM Racing Team)
254 - Oldřich Bražina - Polaris Outlav (Czech Dakar Team)
268 - Martin Plechatý - Yamaha Predator (KM Racing Team)

Automobily:
309 - Miroslav Zapletal, Tomáš Ouředníček - Mitsubishi L200 (Offroadsport.cz)
373 - Jiří Janeček, Viktor Chytka - Toyota Land Cruiser 120 T2 (Czech Dakar Team)
387 - Peter Mikula, Petr Šulák - Toyota Land Cruiser 120 T2 (Vinland Dakar Team)
388 - Dušan Kunovský, Libor Latiňák - Toyota Land Cruiser 120 T2 (Czech Dakar Team)

Kamiony:
502 - Aleš Loprais, Milan Holaň, Jaroslav Miškolci (SR) - Tatra 815 4x4 (Loprais Tatra Team)
504 - André de Azevedo, Maykel Justo (oba Braz.), Jaromír Martinec - Tatra 815 4x4 (BR Petrobras Lubrax)
506 - Martin Macík, Josef Kalina, Jan Bervic - LIAZ 111.154 4x4 (KM Racing Team)
509 - Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek, Petr Vojkovský - Tatra 815 4x4 (Letka Racing Team)
510 - Marek Spáčil, Radomír Smolka, Miloslav Janáček - Tatra 815 4x4 (Czech Dakar Team)
545 - Martin Kolomý, René Kilián, Zbyněk Kotal - Tatra 815 4x4 (Czech Dakar Team)
#nahled|https://g.denik.cz/1/e0/mapa_dakar_denik_flash_big.gif|https://g.denik.cz/1/e0/mapa_dakar.gif|Rallye Dakar se pojede podruhé v Jižní Americe.#