Čtvrté místo má ve sportu hanlivou příchuť „brambory“. Pro česko-německou posádku Tomáš Enge, Jan Charouz a Stefan Mücke má však tato pozice prakticky cenu zlata.

Ve čtyřiadvaceti­hodinovce v Le Mans totiž pravidla vytvořila mezi elitními prototypy třídy LMP1 dvě kasty. Dělí se podle paliva.

„Nafťáci“ mají, i po letošní mírné úpravě, jasně navrch. „V žádném případě jsme nemohli konkurovat dieselům, to jsme věděli už před začátkem víkendu. I když jsme doufali v nějaký hezký výsledek, věděli jsme, že se jej můžeme dočkat pouze v případě problémů konkurence,“ mudroval Enge.

A to se i stalo. Na startu bylo sedm vozů s dieselovým motoem – po třech továrních Audi R15 a Peugeot 908 a ještě jeden Peugeot v barvách soukromníka Henri Pescarola. Dva vozy nedojely vůbec, další dva měly vážné technické problémy.

První tři místa obsadila „šifra“ Peugeot, Peugeot, Audi. A hned za ní skočila Lola Aston Martin s českou trikolórou!

„Čtvrté místo je skvělé, jsem přesvědčený, že pro nás to je jako bychom vyhráli. Byli jsme nejlepší z benzinových aut, naší posádce se dařilo. Tým odvedl skutečně dobrou práci a je příjemné všechny vidět, jak se společně radují,“ řekl nadšený Berlíňan Mücke, který toho ale už více odjezdí po českých okruzích než německých tratích.

Naopak benjamínek týmu Jan Charouz zůstává kritický. „Mám velkou radost, je to skvělý výsledek, ale třeba z vítězstvím v Barceloně se to dá jen těžko srovnávat. Na papíře to je prostě čtvrté místo,“ řekl 21letý pilot.

A obratem se pouští do pořadatelů. "Samozřejmě je skvělý pocit, že jsme se prosadili v pořadí tak vysoko mezi diesely. Ale na druhou stranu snad i tento závod pořadatelům ukázal, že je potřeba ještě trošku upravit pravidla, aby se diesely a benzínové motory vyrovnaly.“

Ostatně proti pravidlům protestoval také šéf Aston Martinu David Richards. Vedení stáje Oreca, jejíž vůz skončil jen 3 kola za strojem pod hlavičkou AMR Eastern Europe, dokonce už oznámilo, že stáj bez srovnání podmínek v Le Mans příští rok nikdo neuvidí.

Pánové z promotérské organizace ACO, jež drží nad vrcholem vytrvalostní sezony záštitu, mají hodně co přemýšlet. Už proto, že mají šanci přilákat automobilky zhrzené drahou formulí jedna. Stačí jeden příklad – Toyota závodila na okruhu Circuit de la Sarthe naposledy v letech 1998 a 1999…