Motoristé znají z testů i závodů Egypt, Emiráty, Katar nebo Bahrajn, ale země, která zabírá velkou část Arabského poloostrova, byla dosud uzavřená.

Definitivně jasno by mělo být začátkem dubna, kdy má pořadatelská agentura A.S.O. odtajnit místo konání dakarské rallye pro rok 2020, ale už nyní se k nové podobě nejnáročnější motoristické soutěže vyrojila řada názorů.

Jak by tedy mohl 42. ročník legendárního pouštního maratonu v ortodoxní muslimské zemi vypadat?

Slovo mají čeští dobrodruzi a přednost dostala žena. „Zatím můžu jen spekulovat, ale když se bude opravdu závodit v Saúdské Arábii, tak mám jako žena trochu obavy. Přece jen se jedná o zemi, která nám není příliš nakloněná,“ vyslovila se Ollie Roučková. „Na druhou stranu si říkám, že to je Dakar, takže by pořadatelé měli mít všechno pod kontrolou.“

Kde se jezdila Rallye Dakar

1979-2007 Evropa a Afrika
2008 soutěž byla zrušena
2009-2019 Jižní Amerika
2020 Saúdská Arábie (?)

Jinak nová destinace jezdkyni kategorie Side-by-Side láká. „Mělo by se jet v neznámých terénech, což je vždycky zajímavé a náročné. Změnu vítám, jen nevím, jestli je to pro mě ta pravá země. Věřím, že ženy budou moci startovat bez omezení,“ doufala čtyřiatřicetiletá jezdkyně týmu MRG.

Podle kamionisty Martina Macíka mladšího se dalo v Jižní Americe při správné volbě trati pokračovat. „Nicméně se mi změna líbí. Novinky mám rád, i když Saúdskou Arábii neznám. Jisté je, že tam jsou díky ropě peníze, což je k fungování soutěže jako Dakar nezbytné,“ uvedl jezdec týmu Big Shock Racing.

Dostupnější pro Evropany

Saúdská Arábie by měla být pro Evropany snadnější a dostupnější co se týká cestování a dopravy vozidel. „Trajekt tam pojede okolo deseti dní, a tím pádem bychom mohli auta odevzdávat později a mít je dřív zpátky,“ pokračoval.

„I časový posun bude příznivější pro média i fanoušky. Dokážu si představit, že jich tam od nás přijede víc než do Jižní Ameriky. Cesta trvá jen šest hodin a troufám si říct, že je tam bezpečněji než v Africe, o níž se se změnou trasy nejvíc mluvilo. To jsou velké plusy,“ sdělil Macík.

Jeho stájový kolega a motorkář Jan Brabec si Saúdskou Arábii zatím stačil při ranní kávě prohlédnout na mapách Googlu. „Terény se mi docela líbí. Trasy by měly být technické a rychlé, a to mě baví. Určitě by to bylo zajímavý, nemám s tím problém,“ nechal se slyšet motocyklista.

Nejzkušenější český dakarista Josef Kalina toho v pouštích a pustinách zažil jako málokdo. V roli navigátora byl například u tří triumfů Karla Lopraise.

„Zatím se jedná jen o pověsti, ale pokud se potvrdí, budu kritický. Jde hlavně o peníze. V Jižní Americe se dalo pokračovat, ale kdo dá víc, tam se Dakar pojede. A jelikož jsou Saúdové solventní, mohou to být oni. Jde o čistý byznys,“ poznamenal.

Navíc se domnívá, že samotná země nemůže nabídnout dostatečně pestré terény. „Představa, že je to tam samá duna, je mylná. Spíš se jedná o kamenitou poušť. Varianta, že by se přejelo třeba do Emirátů, není pravděpodobná, protože země spolu moc nevycházejí. Na jihu trasa nemůže zamířit do Jemenu, protože se tam válčí,“ krčil rameny.

„V Saúdské Arábii se spousta věcí nesmí, takže se mohou vyskytnout problémy se zásobováním. Nevím, jak to bude se ženami? Budou po dojetí etapy chodit po bivaku v helmách? Nebo dostanou jako výbavu nějaké šátky? Mezi startujícími, novináři a pořadateli je jich plno. Netuším, jak to chtějí vyřešit?“