„Jsme rádi, že si zazávodíme,“ řekl snad za všechny zúčastněné úspěšný český čtyřkolkář Josef Macháček.

Automobiloví, motocykloví a „truckoví“ vytrvalci měli letošní rok jasně namalovaný – vrchol přijde hned v lednu.

Jenže ouha, mauritánští hrdlořezové mínili jinak a pořadatel, společnost A.S.O., kvůli obavám o životy účastníků Dakar zarazila ještě před startem.

Chvíli zmaru a rozčarování vystřídalo téměř u všech velké odhodlání. A dnes si mohou říct: Jedeme dál!

V Budapešti totiž začíná první etapou Středoevropská rallye. Soutěž, kterou A.S.O. narychlo zorganizovala v Maďarsku a Rumunsku jako částečnou náhradu za Dakar.

Podobně jako v africkém klání jsou největším tuzemským želízkem v ohni posádky kamionů.

Jméno slavného rodu bude hájit Aleš Loprais za volantem Tatry. „Čas a úsilí, které jsme vývoji vozidla věnovali od zrušeného Dakaru, je znát,“ pochvaloval si synovec šestinásobného vítěze Rallye Dakar Karla Lopraise.

Na startu ale bude chybět Tatra Tomáše Tomečka. Ten totiž nastoupí příští týden v Tuniské rallye.

„Do Tuniska jsme se přihlásili hned v lednu, když ještě nebyl známý termín Středoevropské rallye. Chceme tam vyzkoušet úpravy vozu určené původně na Dakar,“ uvedl osmatřicetiletý jezdec.

Jeho barvy však chybět nebudou. Z Brazílie dorazil Tomečkův dlouholetý parťák André de Azevedo.

Také řady českých týmů v jedné stopě prořídly ještě před začátkem. Stáj KM Racing původně nominovala kvarteto jezdců. Jenže Ivan Jakeš se zranil a Romanu Michalíkovi objevili lékaři při rutinní prohlídce nález na plicích.

„Čeká nás rychlostní motokrosový závod. Nedá se taktizovat. Stačí jedna velká závada, propadnete se v pořadí a už nebudete mít moc času ztrátu stáhnout,“ míní motocyklový jezdec David Pabiška.

Podobného názoru je i jeho stájový kolega Dušan Randýsek. „Tohle není v žádném případě náhrada Dakaru, ale alternativa,“ říká.

Středoevropská rallye