Novým vlastníkem seriálu F1 je americký mediální koncern Liberty Media a drobného staříka nahradil v šéfovské pozici Chase Carey. „Jsem hrdý na to, co jsem za posledních 40 let vybudoval a čeho jsem s formulí 1 dosáhl. Jsem si jistý, že si Chase povede tak, aby z toho sport měl co největší prospěch," uvedl Ecclestone.

Pod jeho vedením se závody nejrychlejších automobilů světa diametrálně změnily. Ze šampionátu F1 udělal v průběhu 70. let světovou značku. Jeho zásluhou se z ní stala nejsledovanější sportovní atrakce, v níž se točí obrovské částky. A není tajemstvím, že toho dosáhl tvrdým obchodním stylem. Ne náhodou se mu začalo říkat diktátor a nejen díky malé postavě i Napoleon.

V paddocku odpovídal už v půlce věty

Pro Bernieho Ecclestona jsou peníze za všech okolností na prvním místě. Co si usmyslí, to většinou prosadí. Jeho takřka geniální obchodní a manažerské tahy z něj udělaly jednoho z nejbohatších Britů. Formuli 1 sice vládl pevnou rukou, ale na druhou stranu byl natolik prozíravý, že dokázal z amatérsky vyhlížejícího a živořícího šampionátu udělat nejprestižnější motoristickou záležitost. Dovedl ho na vrchol popularity.

Také čtěte: Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Jednání o čemkoliv ale nebývala jednoduchá. Když se s ním v paddocku dal někdo do řeči, obvykle nestačil dokončit myšlenku. Už v půlce věty mu začal jen 158 centimetrů vysoký mužík odpovídat. Pro Bernieho jsou prý dotazy ztrátou času… Podle Radovana Nováka, člena světové rady Mezinárodní automobilové federace FIA, je ale Ecclestone vcelku pohodový člověk, který má smysl pro pravý anglický humor.

„Na zasedáních dokáže všechny pětkrát rozesmát. Pokud má čas, dá se s ním mluvit o všem. Při neformální debatě obvykle není s ničím problém. Výsledek ale bývá obvykle poněkud jiný. Vstřícnost mu nechybí, ale jak se říká, slibem prostě nezarmoutí," vzpomínal Novák.

Pro zvětšení klikněte na grafiku.
Bernie Ecclestone ve formuli 1.Zdroj: DENÍK

Spolužákům rozdával svačiny

Bernard Charles Eccelstone se narodil 28. října 1930 v St. Peters. V šestnácti letech utekl ze studií, ale ukázalo se, že má obchodního ducha ve škole prý prodával spolužákům svačiny a taky se začal zajímat o závody. Zkoušel to v britské formuli 3, ale asi nebyl vítězný typ a jeho rozlet přibrzdila havárie. Uvědomil si, že jeho parketou v motorsportu bude byznys.

Koncem šedesátých let začal spolupracovat s piloty F1, mimo jiné i s Jochenem Rindtem, Rakušanem, který se stal v roce 1970 mistrem světa in memoriam. Postupně začal zastupovat týmy, spoluzaložil asociaci konstruktérů FOCA a v roce 1978 se stal jejím prezidentem. Prostřednictvím FOCA tlačil pořadatele k vyplácení většího množství finančních náhrad. Televize zase přinutil jednat o koupi vysílacích práv za zcela odlišných podmínek.

Bylo jeho zásluhou, že týmy začaly brát šampionát jako byznys. Díky zákulisnímu jednání a „válce" o moc získal práva na komerční využití a začal mít zásadní vliv na dění v F1. Konflikt se urovnal sepsáním první Concorde Agreement, tzv. „dohody svornosti" o podobě šampionátu. Díky smlouvě se formule 1 zprofesionalizovala a stáje se zavázaly k pravidelné účasti v závodech.

Čtěte také: Pocta pro zesnulého pilota F1 Bianchiho. Ulice v Nice nese jeho jméno

Příjmy do F1 plynuly hlavně z vysílacích práv a také od organizátorů přes jeho promotérskou společnost Formula One Promotions And Administration. Měla zajištěno 23 procent zisku z televizních přenosů, shrábla i poplatky od pořadatelů.

„Peníze pro mě nic neznamenají, jsou pouze měřítkem úspěchu," říkával boss F1 a k tomu dodával, že jeho hlavním cílem bylo zvyšování prestiže mistrovství světa. Zároveň ale dobře věděl, jak se k penězům dostat a jak to zařídit, aby se nemusel o velký krajíc s nikým dělit. Proto koupil marketingová práva, aby měl obrovský balík peněz pod kontrolou. „Ježděním se na formuli 1 nedá vydělat. Vydělat můžu jen já, protože vlastním televizní práva," shrnoval svůj postoj.

První prolomil "železnou oponu"

Byl to také on, kdo prolomil „železnou oponu". V roce 1986 po předchozích vyjednáváních s komunistickou vládou odstartovala na nově vybudovaném Hungaroringu Velká cena Maďarska. „Každý mi říkal, že jsem blázen. Tenkrát to tam řídila KGB a já je přesvědčil, aby postavili závodní okruh. Až budu umírat, budu moci říct, že jsem něco málo dokázal," bilancoval manažer, jehož zásluhou pronikla F1 do dříve exotických zemí.

Do Ecclestoneho impéria patří i krásné ženy. V roce 1981 mu byla v Monze představena modelka Armaniho salónu Slavica Malič. O čtyři roky později se Chorvatka stala jeho druhou ženou a pranic nevadilo, že byla o 18 centimetrů vyšší a o 28 let mladší. Na jejich dcery Tamaru a Petru před lety přešla ne nepodstatná částka na komerční práva F1. S přibývajícími lety jeho moc slábla, ale dál zůstával ohromnou autoritou, takže dokázal urovnat všechny spory, ale také se rozvést a znovu oženit. Jeho nová partnerka Fabiana Flosi z Brazílie je mladší dokonce o 46 let…

V nadcházející sezoně na ni bude mít dost času. A také na to, aby sledoval, jak si vedou jeho nástupci.

Co myslíte, nezačne jim do toho mluvit?