„Mluvíme s nimi už řadu let a vždy požadujeme, aby na okruhu byly provedeny některé úpravy, zejména povrchu. A na poslední bezpečnostní radě jsme se rozhodli, že budou povinné," uvedl šéf promotérské společnosti Dorna Carmelo Ezpeleta. Doplnil, že česká strana je nedokázala kvůli krajským volbám slíbit.

Zástupci promotérské společnosti nyní čekají na rozhodnutí zástupců města a kraje, který přes společný spolek závody pořádají, zda zajistí opravu povrchu vozovky a další požadované práce. „Pokud ne, zařadíme do kalendáře náhradního pořadatele," doplnil Ezpeleta.

Brněnská primátorka Markéta Vaňková upozornila, že brněnský závod z předběžného kalendáře šampionátu vypadl navzdory uzavřené platné smlouvě s Dornou na příští rok. „O nezařazení víme. Jeho důvodem jsou už dřívější požadavky Dorny a Mezinárodní federace motocyklistů na kompletní rekonstrukci dráhy. Ta je předběžně vyčíslena na sto milionů korun. Tuto investici si v současné finanční situaci město a kraj nemůže dovolit, proto spolek jedná s automotodromem a následně bude jednat i s Dornou o možnosti menšího rozsahu oprav," uvedla Vaňková.

Špatná kvalita povrchu dráhy se stala předmětem diskusí už při letošním závodu. Stěžovala si na něho řada jezdců, někteří kvůli nekvalitnímu povrchu upadli.

Hejtman Bohumil Šimek se k absenci závodu v kalendáři nevyjádřil. Jeho budoucí nástupce Jan Grolich byl zatím pouze u jednání týkajícího se letošního ročníku. „Rozhodnutí je na stávajícím hejtmanovi a brněnské primátorce,“ řekl Grolich.

Dohoda z letošního léta umožnila pořádání závodů pro tento a příští rok. Za zalistovací poplatek ve výši jednoho milionu eur se kvůli koronavirové situaci letos jely bez diváků s tím, že za příští ročník závodu s diváky zaplatí spolek šest milionů eur. Představitelé města a kraje pro oba ročníky schválili shodně podporu šedesáti milionů korun, zbytek má zaplatit stát.

MotoGP pořádá společný spolek města a kraje. Právě od něj mají putovat peníze na opravu dráhy. „V posledních pěti letech se o dráhu standardně staráme. Veškeré peníze jsme do ní dávali z vlastního rozpočtu, i když to nebylo naší povinností. Stav dráhy má zabezpečovat spolek,“ podotkl mluvčí Autodromu Brno Petr Boháč.

Podle ekonoma Petra Pelce případné zrušení závodu výrazně zasáhne hotely ve městě a okolí. „Nejvíc utrpí hotely, které žily hlavně z tohoto závodu,“ zmínil Pelc.

Výrazné komplikace by konec závodu způsobil třeba Hotelu Victory v Popůvkách nedaleko Masarykova okruhu. „Ubytují se u nás vždy celé závodní týmy. Díky Velké ceně máme úplně plno na delší dobu,“ sdělila manažerka hotelu Magda Hájková.

Ztráty závodu se obává například Petr Zaplatil z Brna, který na něj chodil už v mládí. „Je to obrovská škoda, protože dělal České republice obrovskou reklamu ve světě. Jakmile jednou o takový závodní podnik přijdete, získává se těžko zpět,“ upozornil.
Jako náhradní místa závodu mají pořadatelé připravená tři okruhy v Portugalsku, Rusku a Indonésii.