Tradice prestižních motocyklových závodů na jižní Moravě sahající do roku 1950 bude pokračovat i v sezoně 2012.

Po téměř roční nejistotě se motorističtí fanoušci mohou opět těšit na výkony devítinásobného mistra světa Valentina Rossiho nebo prvního českého jezdce v prestižní kategorii MotoGP Karla Abrahama. „Už jsme zapsaní v kalendáři pro příští rok, Grand Prix se tady opět pojede,“ řekla ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Vrcholný podnik zavítá na Masarykův okruh tentokrát od 24. do 26. srpna. „Mám z toho obrovskou radost. Ani chvíli jsem nechtěl věřit, že se sem nejlepší motocykloví jezdci už nevrátí. Jde o akci, která propaguje Brno a Českou republiku po celém světě,“ těšilo dlouholetého fanouška a člena Abrahamova fanklubu Pavla Cardu.

Společně s dalšími více než dvěma sty tisíci nadšenci, kteří každoročně ve třech dnech zaplní tribuny jihomoravského okruhu, se může těšit kromě světové špičky i na české jezdce. V kubatuře MotoGP pojede Brňan Abraham, v nové třídě Moto3, která nahradí stopětadvacítky, se představí rohatecký Jakub Kornfeil. „Je to paráda. Věřil jsem, že se podaří sehnat peníze,“ svěřil se osmnáctiletý pilot.

Stále se doplácí

Vedení okruhu čekalo s definitivním rozhodnutím na hospodářské výsledky letošní sezony. Přesná čísla zveřejní až na páteční tiskové konferenci v Praze. „Ztráta bude menší než loni. Udělali jsme některá úsporná opatření a navíc přišlo o trochu více návštěvníků. Stále ale na většinu závodů doplácíme,“ dodala Ulmanová.

Minulou sezonu prodělala společnost Automotodrom téměř osmdesát milionů korun i kvůli placení zalistovacího poplatku za zapsání Velké ceny do kalendáře světového šampionátu. Vedení okruhu proto zvažovalo, zda ještě uspořádá největší a nejprestižnější sportovní akci v České republice i v následují­cím roce.

Na ni stejně jako v letošním roce přispěje město Brno a Jihomoravský kraj deseti miliony korun. Příslib stejné podpory ve výši dvaceti milionů má i od ministerstva školství Josefa Dobeše. „S ním i resortem dopravy budeme ještě vyjednávat o konkrétní částce,“ uvedla ředitelka Masarykova okruhu.

Ulmanová může počítat s minimálně tolika penězi jako v loňském roce, tedy se sumou čtyřicet milionů korun. Grand Prix v největším jihomoravském městě má zatím zelenou jen pro příští rok. „O pokračování i v dalších letech ale už teď přemýšlíme,“ ubezpečila. Smlouva o pořádání závodu mistrovství světa mezi Automotodromem a promotérem šampionátu společností Dorna skončí v roce 2013. Kromě Velké ceny se v příštím roce na Masarykově okruhu pojede mistrovství světa superbiků a nově i italský motocyklový šampionát, který je na programu začátkem srpna. Milovníci automobilů se po zrušení světového šampionátu cestovních vozů dočkají první zářijový týden náhrady v podobě mezinárodní série Le Mans. Kromě zahraničních akcí čeká na fanoušky i český motocyklový šampionát při Memoriálu Františka Šťastného a automobilová republiková mistrovství na okruzích.

ŠEDESÁTILETÁ TRADICE

Rokem 1950 se začala psát na brněnské trati historie motocyklových závodů. Pod hlavičkou Velké ceny se nejdříve čtrnáctkrát za sebou jely jako prestižní mezinárodní závody, v letech 1965–1982 pak jako součást mistrovství světa. Následující čtyři ročníky byly zařazeny pouze do evropského šampionátu. Návrat k soupeření o světové body si závodníci užili zase až na nově vybudovaném automotodromu od roku 1987. V sezoně 2012 se na Masarykově okruhu pojede Grand Prix už pojedenašedesáté.

TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK
AMOS KREJČÍ