Reakce po letošním ročníku? Smíšené. Radoval se, že jeho nástupce a synovec Aleš Loprais už se svou Tatrou s názvem Princezna 69 konečně projel cílem – obsadil šesté místo. „Super vystoupení. Nebýt té poruchy baterie, vyhrál by," řekl.

Ovšem jinak veterána českého motorismu dění v Jižní Americe zaskočilo. Proč? „Největším zklamáním pro mě byly tahanice mezi českými týmy," vysvětlil Karel Loprais. „Bohužel i k tomu dochází, ale je to nechutné," dodal kritickým tónem.

K objasnění jeho výroku se musíme vrátit ještě do minulého roku. Do rallye se přihlásily dva české „týmy". Už tradičně InstaForex Loprais Team a poté nově vzniklý Bonver Dakar Project, jenž sdružoval všechny české jezdce – až na Lopraise.

Spor o peníze

Řekli byste: zdravá rivalita. Jenže někde vznikly potíže – u Tomáše Vrátného. Loňský nováček na Dakaru se stal šéfem nového týmu, což Loprais nesl nelibě.

Proč? Vrátný mu prý dluží peníze – za pronájem kamionu v předchozím ročníku. Spor byl na světě. A během závodních dní ještě nabral na intenzitě.

Tomáš Vrátný v Jižní Americe zaútočil jako první. „Chování Aleše Lopraise je pro mě stínem Dakaru," řekl. Docela ostrá slova. A asi vás zajímá, k čemu míří.

Aleš Loprais: Vrátný nás chtěl pošpinit

Řidič „Princezny 69" podle šéfa Dakar Projectu po sedmé etapě podal protest na svého krajana (a Vrátného želízko) Martina Kolomého. Mýlil se. Šokovaný člen Loprais Teamu šel za komisařem. Chtěl, aby vysvětlil, že on protest nepodal a za vše může Gerard de Rooy, nizozemská hvězda, jež chtěla oba (marně) předjet.

Ve speciálně natočeném videu „Pravda vítězí" dodal, jak to bylo. „Pan Vrátný nás chtěl mediálně pošpinit a získat si tím fanoušky," podotkl. 

Pak už o nějaké spolupráci nemohla být ani řeč. Kolomý dojel pátý, Loprais šestý.

Kdy naposledy skončili při Dakaru dva čeští jezdci na velké bedně? Pokud nepočítáme rok 2009 – to Josef Macháček vyhrál nově zavedenou kategorii čtyřkolek a Oldřich Březina byl ve stejné soutěži pátý – musíme se vrátit do roku 1998. Tehdy Karel Loprais zvítězil a Milan Kořený byl jako doprovod třetí. Staré dobré časy. Ano, změnilo se toho hodně.