Hamilton se jako letos už několikrát zlobil. A tentokrát víc než oprávněně. Dlouho suverénně vedl, ale v závěru se na trať dostal safety car. A tak zajel do boxů, což neměl dělat.

"Že já teď ztratil vítězství, že ano?" ptal se úřadující mistr světa do vysílačky. "Bereme to na sebe, bylo to naše chybné rozhodnutí," uvedli zástupci stáje bezprostředně po závodě.

Britský lídr šampionátu mířil k vítězství až do 65. kola, ale po havárii Nizozemce Maxe Verstappena zajel na rozdíl od soupeřů do boxů k výměně pneumatik. Nestihl se pak vrátit před soupeři kroužícími za safety carem a po restartu závodu osm kol před cílem už v úzkých uličkách Monte Carla nedostal sebemenší šanci na předjetí.

"Mysleli jsme, že mezera (pro včasný návrat na trať) je jiná, než byla. Jednoznačně to byl mylný úsudek, moc se omlouvám," uznal chybu v rozhovoru pro BBC sportovní šéf Mercedesu Toto Wolff. "Náš výpočet byl chybný. Nevyhrál jezdec, který vyhrát měl," dodal.

Potíže s brzdami odezněly

Rosberg navázal na předchozí triumf ve Španělsku a zvítězil podesáté v kariéře. Hattrickem v monackém knížectví se zařadil do vybrané společnosti jezdců, třikrát za sebou tu vyhráli jen Graham Hill, Ayrton Senna a Alain Prost. Hamilton naopak zaznamenal nejhorší výsledek v sezoně po třech vítězstvích a dvou druhých místech.

Velká cena se přitom vyvíjela jednoznačně v jeho prospěch. V sobotu poprvé v kariéře v Monte Carlu vyhrál kvalifikaci a záhy po startu závodu se všem vzdálil, a i když si v první polovině závodu opakovaně stěžoval do vysílačky na potíže s předními brzdami, jeho pozice se neocitla v ohrožení.

Náskok zvýšil i po pit stopech pomalejších jezdců, kdy se čelo závodu muselo prodírat hustým provozem protivníků o kolo zpět.

V čele se Hamilton bez potíží udržel i po vlastní výměně pneumatik v polovině závodu a bezchybnou jízdou nedával soupeřům šanci.

Vyhráváme a prohráváme společně

Jenže pak to přišlo: Verstappen z Tora Rosso havaroval, když při souboji s Romainem Grosjeanem z Lotusu urazil přední kolo a neovladatelný vůz zabořil do bariéry. Po tvrdém čelním nárazu vylezl sedmnáctiletý Nizozemec z kokpitu bez dopomoci a podle všeho vyvázl bez následků.

Hamilton dostal pokyn k návštěvě boxů a dál už to znáte… "Vyhráváme a prohráváme společně," udržel Hamilton nervy na uzdě.

Na tiskové konferenci se jej opět ptali na jeho reakci. "Nedovedu popsat, jak se cítím," řekl. "Tým celou sezonu odvádí skvělou práci. Příští rok zase přijedu a budu doufat, že to dopadne lépe," řekl pilot, jehož náskok před Rosbergem se v čele pořadí zmenšil o polovinu na deset bodů.

A reakce vedle sedícího vítěze? "Měl jsem samozřejmě velmi, velmi mnoho štěstí. Lewis si dnes vítězství rozhodně zasloužil. Ale věci se někdy takhle semelou. Lewis jezdil celý víkend rychle, lépe než já, proto jsem trošku rozpolcený," přiznal Rosberg.

Alonso nedojel, Button má první body

Závod v Monaku neznamenal žádnou změnu k lepšímu pro Fernanda Alonsa ze Španělska. Dvojnásobný vítěz z Monte Carla sice až do poloviny závodu živil šanci na první body po přestupu z Ferrari do McLarenu a jezdil devátý, ale pak musel vůz kvůli poruše odstavit. První body pro tým alespoň vybojoval Jenson Button osmým místem.

Po dvou evropských závodech se formule 1 přesune na příští Grand Prix do zámoří, 7. června je na programu Velká cena Kanady.

Velká cena Monaka, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Monte Carlu:

1. Rosberg (Něm./Mercedes) 1:49:18,420 (prům. rychlost: 143,003 km/h), 2. Vettel (Něm./Ferrari) -4,486, 3. Hamilton (Brit./Mercedes) -6,053, 4. Kvjat (Rus./Red Bull) -11,965, 5. Ricciardo (Austr./Red Bull) -13,608, 6. Räikkönen (Fin./Ferrari) -14,345, 7. Pérez (Mex./Force India) -15,013, 8. Button (Brit./McLaren) -16,063, 9. Nasr (Braz./Sauber) -23,626, 10. Sainz (Šp./Toro Rosso) -25,056.
Pořadí MS (po 6 z 19 závodů):
1. Hamilton 126 b., 2. Rosberg 116, 3. Vettel 98, 4. Räikkönen 60, 5. Bottas (Fin./Williams) 42, 6. Massa (Braz./Williams) 39, 7. Ricciardo 35, 8. Kvjat 17, 9. Nasr 16, 10. Grosjean (Fr./Lotus) 16.
Pohár konstruktérů:
1. Mercedes 242, 2. Ferrari 158, 3. Williams 81, 4. Red Bull 52, 5. Sauber 21, 6. Force India 17, 7. Lotus 16, 8. Toro Rosso 15, 9. McLaren 4.