Absolvoval pět kompletních sezon ve světovém juniorském šampionátu v rallye. V té poslední konečně triumfoval a s kategorií se tak rozloučil tím nejlepším způsobem. Jihlavský jezdec Martin Prokop vytušil, že musí udělat další krok, aby si splnil svůj sen – dostat se do toho největšího kolotoče, mezi smetánku jezdců WRC.

„Proto budeme v příštím roce jezdit v nově vzniklé třídě SWRC. Je to mezistupínek na cestě do továrního týmu WRC. Není to úplně ideální skok, ale je to posun dopředu. Z těchto vozů se bude totiž vycházet v roce 2011, akorát budou mít silnější motor,“ vysvětluje Martin Prokop.

Kdy jste se rozhodl, že přestoupíte do třídy SWRC?

My jsme se na tenhle krok zařizovali prakticky už od podzimu. Nechtěli jsme pokračovat v tom samém. Nějaké úspěchy jsme posbírali, zůstávat v juniorech by nebylo rozumné. Nejdůležitější bylo samozřejmě sehnat auto. Ze začátku přicházela v potaz jen jedna značka, Škoda.

Ale nakonec jste se dohodl s Fordem…

Ano, do tohoto procesu dost razantně vstoupil. My jsme i přesto chtěli jet se škodovkou, ale ta bohužel nemá zájem vstoupit do mistrovství světa v rallye. Skoro dva roky jsme s ní vedli jednání, ale spolupráci jsme neuzavřeli. Potom jsme jednou dostali pozvání do továrny Fordu v Anglii a ledy se prolomily. Byli tam rychlí a vstřícní a my jsme se během jednoho dne rozhodli pro Ford.

Jak jste vůbec daleko s přípravou auta na sezonu?

Tak to je právě největší problém. Nové auto (Ford Fiesta S200) budeme mít na dílně někdy v půlce ledna, protože homologované bude až od Nového roku. Přitom my jsme ho potřebovali už před Vánocemi. V podstatě na přípravu na první závod ve Švédsku budeme mít jen čtrnáct dní času. S autem se nemusím seznámit jen já, ale také si ho musí osahat i mechanici.

Plánujete také absolvovat šampionát produkčních vozů?

Určitě ne. Stoprocentně se budu věnovat tomuhle projektu. Za prvé to nejde skloubit dohromady a za druhé by nebylo vhodné kvůli Fordu kombinovat značky. Produkční mistrovství světa jsem totiž jezdil s mitsubishi.

Určitě už znáte svůj program…

V naší třídě pojedeme z deseti závodů sedm, taková jsou pravidla. Na kalendář se mě ale neptejte, nechci ho zveřejňovat. Samozřejmě že kvůli soupeřům, kteří by těchto informací mohli využít. Tohle je prostě taktizování, každý se snaží o ostatních získat co nejvíce informací. Kromě závodů S WRC ještě pojedu také jiné, abych nasbíral potřebné zkušenosti. Myslím, že se ve dvou případech objevím i v českém mistrovství.

Letos jste vyhrál v juniorech, druhý byl v produkčním šampionátu. Jaké máte ambice v nové třídě?

Úspěchy už nějaké mám, ale nejsem už nejmladší, abych si dovolil ztrácet čas. Všichni budou čekat, jak si poradím s novou kategorií, takže musím jít do každého závodu naplno. Nemůžu si říct: ‚Tohle je testovací rok, ve kterém budu sbírat zkušenosti.‘ To nejde, pokud se chci dostat do WRC, tak se musím pořád posouvat dál.

A je to reálné dostat se do WRC?

Reálné to určitě je, jak na bázi angažmá v týmu, tak i na bázi techniky. Když to trochu zjednoduším, tak se v podstatě jen vymění motor a elektronika. Já mám sen přejít do něj už v roce 2011. Díky tomuto vozu se můžu s ostatními prát i jako soukromník, ale mým cílem je získat místo v továrním týmu.

Zkuste vyjmenovat největší rozdíly mezi vašimi auty letos a novým fordem.

Stejně jako mezi juniory je i tohle prototyp, s normálním autem má společné pouze základy na karosérii. Pro mě je ale důležité, že je podle homologace nového WRC, což dává jistotu, že budu fakt dobré. Akorát nemá turbem přeplňovaný motor, uvnitř je klasický atmosférický.

Co víte o svých soupeřích? Předpokládám, že se vznikem nové třídy vzroste i konkurence, že?

Tak to určitě. V SWRC se sejde kombinace rychlých jezdců tří kategorií, uspět bude velmi těžké. Někteří přestoupí z juniorů, jako třeba já nebo můj největší soupeř Polák Kosciuszko, další produkčního šampionátu třeba jako Katařan Al Attiyah. No a také ho pojedou bývalí jezdci z WRC, kteří vypadli z továrních týmů a touží po návratu zpět.

Takže je postaráno o diváckou atraktivitu a mediální pozornost.

Tak to si pište. Bude to boj žadatelů o nová místa ve WRC, takže tohle může pozlobit i velké kluky. Ostatně to je i jeden z mých cílů, držet krok s nejlepšími v absolutním pořadí. Na tenhle chlebíček se vydělává těžko, obzvlášť v dnešní nelehké době.

Jak to vypadá s počtem jezdců? Kolik se jich dá očekávat?

Kolik? Já vím asi o deseti hodně rychlých soupeřích. To teď nemluvím o, v uvozovkách, takzvaném křoví. Navíc přibudou i takoví zlobiví jezdci, kteří neobjedou celý šampionát, ale mají slušnou výkonnost a můžou znamenat ten pomyslný jazýček vah. Celkově to ale bude o dravcích, kteří se chtějí ukázat a upozornit na sebe tovární týmy WRC.

Zvýší se vaše finanční nároky na pokrytí rozpočtu sezony?

Vyjde to zhruba stejně. Kromě Korsiky, závod se pojede v Alsasku, je kalendář stejný.

Váš tým zůstane beze změn, nebo ho chcete s přestupem do třídy SWRC rozšířit?

Výhoda, je že se můžeme spolehnout na spolupráci s Fordem. Bude na všech závodech seriálu, kam si doveze všechny náhradní díly, techniky a podobně. Na to navazuje i marketingová propagace, prostě komplexní podpora. Ta je úplně někde jinde než třeba u Citroënu nebo Škody. Co se ale týče mého týmu, tak nikoho jiného nepotřebuju. Je dostatečně zkušený, zvládneme to.

Zmiňme ještě letošní rok…

(se smíchem skočí do řeči) Jasně, nejlepší. V juniorech jsem vyhrál s předstihem, ale roli v tom sehrálo několik důležitých momentů, které mohly všechno pokazit. Dokázali jsme spravit auto v krizovém stavu, tím jsme soupeře znervózněli a dělali chyby. Konečně jsem zužitkoval zkušenosti z předchozích sezon, věděl jsem, co dělám. Velká pohoda se z juniorů přenesla do produkčního seriálu. V něm jsem velké ambice neměl, ale kdyby nebylo diskvalifikace v Argentině, tak jsem dvojnásobný mistr světa. Jsem rád, že stabilizace našich výkonů udělala na motoristickou veřejnost velký dojem.

Takže to je svým způsobem zlomový rok?

Tohle byla sezona, která ukázala, kde bychom se měli pohybovat. Je potěšitelné, že dokážeme vyhrávat všude a s různými auty. Dávám si tři roky, abych se dostal do továrního týmu WRC. To je motor, jenž mě žene dopředu, abych na sobě pracoval. Na druhé straně je to zavazující, sám sobě nedávám moc času na odpočinek.

Který závod vám nejvíce utkvěl v mysli?

Jednoznačně Finsko, kde jsme si zajistili juniorský titul. Tenhle závod je sám o sobě špičkový, vyhrát tady je úžasný pocit. Zajistit si tady titul, to je kategorie snů. Nejlepší výkon jsem však podal na Sardinii. Musel jsem hodně bojovat, překonávat problémy. Jel jsem na hraně s plným rizikem.

MARTIN PROKOP

Narozen: 4. října 1982
Bydliště: Jihlava, Praha
Debut: Rallye Vysočina (2001)

Úspěchy:

2002 – 1. místo Rallye show Blovice sk. N (Mitsubishi Lancer Evo VI), 2. místo Sprintrally Sosnová sk. N, 3. místo Horácká rally sk. N.
2004 – 5. místo MMČR absolutně, 4. místo Rallye Vysočina, 1. místo Mogul Šumava Rallye (Škoda Octavia WRC)
2005 – 1. místo Jänner Rallye sk. A, 4. místo Mogul Šumava Rallye sk. A, 1. místo Valašská rallye sk. A (4. absolutně), 1. místo Seat Rallye Český Krumlov sk. A, 6. místo Neste Rallye Finland – JWRC
2006 – 1. místo Rallye Monte Carlo – tř. A6 (Citroën C2 S1600), 1. místo Rallye Catalunya – JWRC, 3. místo Rallye Bohemia (absolutně)
2007 – 1. místo Rallye Monte Carlo – tř. A6 (Citroën C2 S1600), 3. místo Rallye d´Italia Sardinia – JRC, 1. místo Rallye Deutschland – JRC, 1. místo Rallye de France Tour de Corse – JRC, 3. místo absolutně JRC
2008 – 4. místo Swedish rallye – PCWRC (Mitsubishi Lancer Evo IX), 1. místo Rallye New Zealand – PCWRC, 1. místo Rallye Finland – JWRC (Citroen C2 S1600), 3. místo absolutně v JWRC, 5. místo absolutně v PCWRC.
2009 – JWRC (Citroen C2 S1600): 2. místo Rally Ireland, 1. místo Cyprus Rallye, 1. místo Rallye Italia Sardegna, 2. místo Rallye Poland, 1. místo Rallye Finland, celkově: 1. místo. PCWRC (Mitsubishi Lancer Evo IX): 3. místo Rally Norway, 2. místo Rally Portugal, 1. místo Rallye Australia, 1. místo Wales Rallye GB, celkově 2. místo.