Na slavné rallye dlouhé roky navigoval tatrovácké posádky a největší slávu zažil po boku Karla Lopraise. V posledních letech jel i s jeho synovcem Alešem, několikrát startoval také s Martinem Macíkem starším, Polákem Józefem Cabalou či Jaroslavem Valtrem.

Po Novém roce se nejslavnější motoristický maraton dočká kulatého jubilea. Pojede se počtyřicáté a u toho by Josef Kalina nechtěl chybět.

Michal Krmenčík z Plzně (vpravo) proti FCSB.
Chci střílet góly. Domažlicím i Německu, říká kanonýr Viktorie Krmenčík

„Naposledy jsem jel Dakar se stájí Buggyra loni, letos jsem chyběl a věnoval se převážně blogům a komentování dakarského dění, ale šéfům jsem navrhl, že bych se rád zúčastnil 40. ročníku,“ začal své vyprávění ostřílený dakarista.

Josef Kalina se totiž může pochlubit tím, že v nejnáročnější vytrvalostní soutěži jel desátý, dvacátý i třicátý ročník. „Chtěl bych zažít ještě jedno jubileum. Ovšem ne jako nějaká celebrita, jen v nějaké smysluplné a prospěšné funkci. Vznikl nápad na určitý propagační projekt, do něhož by se zapojila i Tatra,“ pokračoval muž, který se 80. letech dvacátého století zasloužil o vstup československé účasti do Rallye Dakar.

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím.
Jarolím zůstává u reprezentace. Díky smlouvě od Pelty

„Mezitím se ale objevil Martin Šoltys, který má zkušenosti s terénními závody a chtěl zkusit Dakar. Je to šikovný jezdec, domluvil se s Buggyrou, že si druhý vůz zafinancuje. A při té příležitosti vyslovil přání, abych ho navigoval a zároveň mu poskytl určitou instruktáž, protože nemá s Dakarem zkušenosti. To mě zaujalo, jelikož závodit je vždycky lepší,“ vykládal motoristický „důchodce“.

Situace se pak zkomplikovala, když posádka v srpnu vyrazila za zkušební závod HunGarian Baja a došlo ke zranění pilota. „Trefili jsme levým kolem malou skalku a Martinovi se při tom pochroumal obratel. Jedná se o drobnou prasklinu. Od té doby se kurýruje. Kost má už srostlou, ale potřebuje se dostat do fyzické kondice, na což ale už nezbývá moc času. O naší účasti se tak rozhodne podle zdravotního stavu na konci října,“ dívá se s nadějí k nadcházejícím dnům.

„Být na 40. ročníku je můj sen, přihlášku máme od pořadatelů potvrzenou a pokud by to teď vyšlo, jel bych v kamionu asi opravdu naposled. Když to ale nevyjde, tak kvůli tomu nebudu slzet,“ usmál se Kalina.

„Dakar je můj svět a do budoucnosti bych neodmítnul, kdyby mi někdo nabídl místo navigátora v osobáku. To je totiž pohodlíčko, tam lidi nedostávají takové pecky jako v náklaďáku,“ uzavřel dakarský veterán.