Rallye Dakar je považován za jeden z nejnáročnějších závodů v motoristickém kalendáři. O tom není pochyb. Letošní ročník jihoamerického dobrodružství navíc "nepřeje" počasí.

A i pátá etapa toho byla důkazem. Posuďte sami: závodníci si nejprve užili teplo, to vystřídala průtrž mračen s kroupami, v horách je přivítal sníh a v závěrečném bivaku se museli vypořádat i s písečnou bouří a teplotami lehce nad nulou.

O tuhle parádu však přišel Aleš Loprais, který kvůli technickým potížím ve čtvrtek neodstartoval a skončil. Předešlé dvě etapy se jely jako maratonské bez asistence a posádky si tak musely dělat úpravy samy.

Jenže s poškozeným ložiskem náboje předního kola si nevěděl rady a musel zavolat pomoc. Té se ale dočkal až ráno. Už příliš pozdě… "Vím, že tohle přesně je Dakar. Krásný, fascinující, neúprosný a také krutý," vzkázal Loprais.

Kolomý byl nadšený

Naopak jeho krajan Martin Kolomý si etapu užil a s neduhy počasí se vypořádal bravurně, když ve čtvrtek dojel v kategorii kamionů druhý a v průběžném pořadí se posunul na šesté místo.

"Etapu jsme si opravdu užili. Už to začalo fantastickou atmosférou po příjezdu do Bolívie, která nás zdravě nabudila. Jelo se v horách s nebezpečnými srázy a proměnlivým počasím, což mi vyhovuje," hlásil pilot týmu Tatra Buggyra.

Ani on však neměl před čtvrtečním startem zcela klidnou noc. "Podařilo se nám vyměnit vadné boostové čidlo, takže motor šlapal jako hodinky. Druhé místo je perfektní a celkové umístění je pořád reálné. Vždyť je před námi ještě více jak půlka Dakaru," řekl Kolomý. Na nového lídra kategorie Federica Villagru z Argentiny ztrácí 9:36 minuty.

Dařilo se i Kolemému týmovému kolegovi Jaroslavu Valtrovi. Dojel desátý a celkově mu patří osmnácté místo. "Tahle etapa mi sedla, bohužel jsme zase startovali až čtyřiadvacátí, takže jsme jeli ve vláčku a hodně v prachu a to se špatně předjíždí," litoval.  Na nebezpečné trati tak příliš neriskoval. "Bylo to hodně rizikový, hlavně v horách po úzkých cestách s velkými srázy a propastmi," dodal Valtr.

Macík předvedl stíhací jízdu

A další český pilot v kategorii kamionů? První vážnější problémy musel řešit Martin Macík, které ho stály třiadvacet minut. 

Přesto se nevzdal a se svým liazem zahájil velkou stíhací jízdu, při které se zapojil i do honičky s kamazem. "Hlavy jsme měli jak pátrací balóny a mému navigátorovi málem vypadly oči z důlků," doplnil s ohledem na vysokou nadmořskou výšku na sociální síti Macík. Celkově si přesto místo polepšil a je dvanáctý.

A problémům se nevyhnul ani Tomáš Vraný. "Urazili jsme hadici v řečišti. Byli jsme trochu divočejší, než jsme měli být, a to nás stálo asi čtyřicet minut," přiznal šéf týmu Bonver Dakar projekt.

Do popředí si tak cestu "kleštil" za samého chvostu. "Předjeli nás úplně všichni a následné předjíždění v horách bylo hodně složité, takže je toho poměrně velká ztráta, ale důležité je, že jsme v cíli," oddechl si Vrátný.

Motocyklisté si sáhli na dno

Ve čtvrtek na sebe upozornil i Ondřej Klymčiw. Český motocyklista jede s poraněným kotníkem, přesto se dokázal posunout na 26. pozici.  

"Jsem opravdu utahaný. Spali jsme ve výšce 1850 metrů a v průběhu etapy jsme se dostali až do výšky 4600 metrů. Hodně se prášilo. Ale 18. místo v etapě je fajn, jsem spokojený," uvedl Klymčiw.

Rostoucí náročnost soutěže přiznal i Jan Veselý, který ve středu poškodil motocykl a nemohl ho opravit. "Dnes to začal být Dakar, už to není projížďka. Etapy nejsou zkracovány. Máme za sebou první dakarskou etapu, kdy si člověk sáhl na dno," řekl Veselý.

Prokop a jeho drtivý finiš

V kategorii automobilů je nejlepším Čechem Martin Prokop. I když i on jel s poškozeným vozem. V bivaku se mu nakonec podařilo sehnat nové přední sklo. "Už před startem jsem věděl, že pro nás tato etapa bude složitá, protože jsme začínali třicátí druzí, takže jsme startovali v třicetivteřinovém intervalu. Takže jsme tušili, že soupeře budeme dojíždět a budeme mít problém s prachem," uvedl Prokop.

Za jedním ze soupeřů tak jel 140 kilometrů. "Paradoxně jsme ho předjeli až v třicetikilometrovém omezení, kdy jsem měl zařazenou jedničku. Hrozně nás to zdrželo. Pak už jsme drtili jednoho po druhém a prokousávali jsme se dopředu," řekl Prokop.

Jediné, co ho poté zpomalilo, byl sníh. Nelimitoval ho ovšem kluzký povrch na trati, ale zamlžené přední sklo. "Nic jsme neviděli a museli jsme zpomalit. Když jsme začali klesat, začali jsme zase tahat a předjížděli jsme ostatní. Byl to velký boj a etapa byla hodně těžká," uznal.

Rallye Dakar - 5. etapa (San Salvador de Jujuy - Uyuni):

Motocykly (642 km/327 km rychlostní zkouška): 1. Price (Austr./KTM) 4:03:44, 2. Svitko (SR/KTM) -2:33, 3. Walker (Rak./KTM) -2:40, …18. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -12:23, 44. Engel -25:35, 45. Pabiška -25:45, 70. Veselý -52:14, 76. Lhotský (všichni ČR/KTM) -57:45.
Průběžné pořadí: 1. Goncalves (Portug./Honda) 14:30:07, 2. Svitko -1:45, 3. Price -1:47, …26. Klymčiw -35:36, 44. Pabiška -1:21:44, 45. Engel -1:25:07, 69. Veselý -2:46:28, 88. Lhotský -3:34:06.

Automobily (642/327): 1. Loeb, Elena (Fr./Mon./Peugeot) 3:32:34, 2. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) -22, 3. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) -3:00, …18. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -21:44, 35. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -49:25, 38. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -51:51, 41. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -58:12, 43. Macháček, Plechatý (ČR/Nissan) -1:00:05, 93. D. Randýsek, Plný (ČR/Artic Cat) -4:31:17.
Průběžné pořadí: 1. Loeb 13:17:25, 2. Peterhansel -7:48, 3. Sainz -13:26, …16. Prokop -1:06:10, 29. Zapletal -2:06:56, 36. Jerie -2:52:12, 42. Ouředníček -3:17:07, 45. Macháček -3:32:01, 89. D. Randýsek -11:19:17.

Kamiony (642/327): 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 4:00:03, 2. Kolomý (ČR/Tatra) -2:32, 3. Villagra (Arg./Iveco) -4:32, …10. Valtr (ČR/Tatra) -22:40, 18. Macík (ČR/Liaz) -41:03, 27. Vrátný (ČR/Tatra) -1:13:19, 40. R. Randýsek (ČR/MAN) -2:56:03.
Průběžné pořadí: 1. Villarga 14:09:13, 2. Versluis -5, 3. Stacey (oba Niz./MAN) -21, …6. Kolomý -9:36, 12. Macík -1:06:00, 18. Valtr -1:47:34, 20. Vrátný -1:56:57, 42. R. Randýsek -13:59:57.