Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kvapil zachránil na Dakaru kolegovi život: Jako hrdina se necítím

Praha /ROZHOVOR/ - Svůj první Dakar nedojel. Voják z povolání Lukáš Kvapil musel skončit jako první Čech už ve druhé etapě. Přesto ale zaslouží obdiv. Přispěl totiž k záchraně lidského života.

11.1.2017
SDÍLEJ:

Lukáš Kvapil před odjezdem na Dakar.Foto: www.bigshockracing.cz

Jezdec stáje Big Shock Racing zastavil u zraněného italského kolegy, a ve čtyřicetistupňové výhni mu poskytl první pomoc. Když se dočkal příjezdu záchranářů, pokračoval v jízdě, jenže pak se karta obrátila.

Sám pak havaroval a musel vzdát. Nyní je už po operaci doma a za rok se chce do Jižní Ameriky vrátit.

Za jakých okolností došlo ke kritické situaci?
Asi po šedesáti kilometrech rychlostní zkoušky jsem našel ležícího motocyklistu. Okamžitě jsem zastavil a zjišťoval jeho stav. Ze začátku komunikoval, ale mluvil z cesty. Raději jsem na své motorce zmáčknul nouzové tlačítko na přivolání helikoptéry a komunikoval s centrálním pultem. Jenže zraněný začal upadat do bezvědomí.

Jak jste na to reagoval?
Musel jsem jednat. Použil jsem znalostí z válečných misí v Iráku a Afghánistánu. Provedl jsem prvotní prohlídku. Ústa a nos měl ucpané bahnem. Bylo potřeba ho omýt a dostat do stabilizované polohy. Ze své kombinézy jsem vyrobil stříšku, aby na něj nepražilo slunce. Při tom jsem přes komunikátor vzkazoval, že potřebuje rychlou pomoc.

Také čtěte: Jsem zklamaný, hodnotí zraněný Macháček Dakar. Příští rok už nepojede

Za jak dlouho dorazila?
Vrtulník měl přiletět do deseti minut, ale kvůli nepřístupnému terénu to trvalo čtyřikrát déle, než se objevili záchranáři. Ti ho pak oživovali a já signalizoval řidičům rozjetých vozidel, aby zpomalili a neohrozili záchrannou akci.

Kdy jste mohl pokračovat?
Natáhlo se to skoro na tři hodiny. Soutěž ale na takové případy myslí. Po celou dobu jsem měl stopnutý čas. Záchranáři mi dali vodu, ale po třech hodinách v největším odpoledním žáru jsem byl úplně uvařený. Bylo mi zle a do cíle zbývalo ujet dvě stě kilometrů.

Co bylo příčinou vaší nehody?
Když jsem dorazil k tankovačce, nebylo to do konce erzety daleko. Asi po dvou stech metrech jsem ale vjel do jemného fesh-fesh písku. Je zrádný tím, že zakryje nerovnosti. Najednou se mi propadlo přední kolo a letěl jsem přes řídítka. Pomohli mi fanoušci. Zvedli mě a zmáčkli červené tlačítko. Nejdřív mi hrozně tekla krev z rozdrceného nosu a bolelo mě rameno. Vrtulník dorazil asi za 45 minut.

Čtěte také: Bouřky, deště, sesuvy. Horor na Dakaru pokračuje, voda spláchla vesnici

Letěl jste do rovnou nemocnice?
Nejdřív do bivaku a pak do nemocnice v San Miguel de Tucumánu. Udělali mi rentgen ramena, ale nic pochroumaného nezjistili. Hned jsem věděl, že je to špatně a rozhodl jsem se co nejrychleji dostat domů. To se nakonec vlivem nepříznivého počasí a dalších okolností natáhlo na čtyři dny. Celou dobu jsem trpěl bolestí a po příletu ve střešovické nemocnici zjistili, že mám rameno vykloubené. Hned jsem šel na operaci.

Jak vnímáte situaci, že byste za pomoc soupeři mohl být navržený na cenu fair-play?
Určitě se necítím jako nějaký hrdina nebo kandidát na ocenění. Pro mě to byla samozřejmost. Takhle by se na Dakaru zachoval každý, přikazují to i pravidla soutěže. Vzájemně si pomáháme, Udělal bych to zase. Nedovedu si představit, že bych nepomohl zraněnému člověku v bezvědomí.

Plánujete se vrátit na Dakar?
Nezanevřel jsem na něj. Je to neuvěřitelné dobrodružství. Určitě do toho půjdu znovu.

Čtěte také: Dakar je brutální závod se vším všudy, tvrdí trucker Lacko

Autor: Milan Novotný

11.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
62 23

Zbrojař, chemik nebo textař. Českým prezidentem chce být devět mužů

Středozemí je spása i záhuba migrantů. Ročně jich tu průměrně utonou dva tisíce

Středozemní moře pohltilo od roku 2000 bezmála 34 tisíc těch, kteří snili o lepším životě v Evropě. Uvedla to Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) s tím, že mořská hranice mezi Evropu a Afrikou je nejnebezpečnější na celém světě.

AKTUALIZOVÁNO

Na mešitu v Egyptě zaútočili teroristé, zmařili životy nejméně 235 věřících

/VIDEA, FOTOGALERIE/ Při pátečním útoku na Sinajském poloostrově v Egyptě zemřelo přes 235 lidí, minimálně 130 osob je zraněno. Teroristé, spekuluje se o egyptské odnoži Al-Káidy, udeřili během modlitby, odpálili trhavinu a začali střílet. Jde o nejhorší teroristický útok v Egyptě za desítky let. Oblast útoku leží zcela mimo zóny turistického ruchu.

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Pikal

/ROZHOVOR/ Místopředseda Pirátské strany Vojtěch Pikal z Olomouce byl také zvolen místopředsedou Poslanecké sněmovny.

Úsek Pražského okruhu získal kladné stanovisko EIA

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v pátek získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA). Informovalo o tom ministerstvo životního prostředí. Úsek označovaný číslem 511 by se mohl začít v roce 2020.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT