A svůj krok si zatím pochvaluje. Například se mohl na Dakar připravovat prakticky celý rok. "Zvládli jsme toho opravdu hodně. Testovali jsme hned z kraje roku, což se nám dříve u rodinného týmu nepodařilo, protože nejsme tak silní, abychom rychle připravili techniku," řekl Loprais.

Hned třikrát vyrazil testovat a závodit do Afriky. "Jak jsem s přípravou spokojený ale řeknu až v cíli, pokud se tam dostanu," pousmál se pětatřicetiletý pilot.

Na Iveco si prý stále ještě zvyká. "Nemohu říct, že to mám stoprocentně pod kontrolou, stále auto poznávám. Zásadní věci už jsem ale poznal. Věřím, že jsme odvedli kus práce a že se to podaří zúročit na Dakaru," přál si Loprais, který si uvědomuje, že až v přímém souboji s továrním týmem Kamazu a dalšími pozná, jak na tom skutečně je.

Hlavní změnou pro něj bylo zvyknout si na jiné rozložení hmotnosti nového kamionu, jiné těžiště a větší přední kapotu. "Máme nejdelší přední čumák, jaký jsem měl možnost kdy kočírovat. Je tam horší výhled a je to náročnější s ohledem na nárazy do páteře od zadní nápravy. Má to své pro i proti," uvedl Loprais, jenž si musí dávat pozor i na jinou životnost jednotlivých dílů.

Tým De Rooy nasadí na Dakar hned čtyři kamiony, na týmové režii se však jednotliví jezdci speciálně nedomlouvali.

"Nemáme to rozdělené jako u Kamazu, kde je určená jednička dvojka a tak dále. Budeme vše řešit operativně podle situace na trati. Všichni v našich barvách si pomůžou v otázkách vteřinové nebo minutové pomoci. Zásadněji se o všem budeme bavit až o volném dnu, kdy si budeme moct rozložit karty. Na začátku jedeme všichni se stejnými pravomocemi a cílem," poznamenal Loprais.

Jako klasická rallye

Rodák z Olomouce dokázal na Dakaru vyhrát již šest rychlostních zkoušek a v posledním ročníku byl mezi kamiony čtvrtý. Vysoké ambice má i tentokrát. "Tradičně to ale nebudu říkat nahlas. Děláme vše proto, abychom dlouholetou snahu a dřinu zúročili. Ale jdeme do závodu s velkým respektem. Kamaz je tým číslo jedna a konkurence je vysoká. Rozhodnout může cokoliv," konstatoval Loprais.

Synovec šestinásobného vítěze Karla Lopraise si totiž dobře uvědomuje, že legendární rallye se mění.

"Už je to vteřinový závod. Není to už o minutách jako před pár lety. Je to téměř klasická světová rallye, což je neuvěřitelné s ohledem na délky etap a fakt, že trať neznáme. Takový ale Dakar teď je, musíme se tomu přizpůsobit," uvedl. "Opět budou malé rozdíly, což bude závod šroubovat do extrémů. Bude to hodně o jízdě v prachu, na úzkých cestách, o chybách - jezdeckých i navigačních," řekl.

Loprais se aktuálně plně věnuje svému angažmá v týmu Nizozemce De Rooye, vedle toho však mechanici pracují i na přípravě Tatry, se kterou jezdil dříve.

"Na Královně makáme. Dostala nový motor a připravujeme jí na Silk way rallye, která se má příští rok jet z Moskvy do Pekingu. Měla by kopírovat kdysi slavný závod Paříž - Moskva - Peking a trať by mělo tvořit deset tisíc ostrých kilometrů, což je více než Dakar," podotkl Loprais.

Zda bude speciál pilotovat on sám, není jisté. "Auto ale nachystané bude," dodal Loprais.