Tak jako jeden z českých pilotů v kategorii kamionů Martin Macík. „Za desáté místo jsem strašně rád, protože jsme splnili, co jsme slíbili," pochvaloval si umístění mezi elitou jezdec týmu Big Shock Racing. „Ale nebylo to jednoduché," nezapomněl upozornit sedmadvacetiletý závodník.

„Místy to byl spíš boj o přežití," popsal letošní ročník zase pilot kamionu tatra Marin Kolomý.

Čtěte také: Dakar dal Čechům zabrat: Jaký letos byl? Hodně náročný na psychiku

Uplynulo však několik dní, jezdci únavu a vyčerpání „vyléčili" spánkem i oslavami a už opět koketují s myšlenkami na další ročník. Ten je ale čeká až za rok, nyní nastává čas hodnocení.

„Na trati jsme měli méně technických závad než loni. Mechanici byli sehraní, každý věděl, co má dělat, a kamion vyjížděl do všech etap v perfektním stavu," pochvaloval Michal Mrkva, mechanik týmu, který někdy musel pracovat na voze i do čtyř do rána. „Za to mají můj obdiv," ocenil jejich úsilí Macík.

Nepřehlédněte: Kvapil zachránil na Dakaru kolegovi život: Jako hrdina se necítím

Až devět kilo dole

Jen na technice ale úspěch nezáleží. Základem je i důkladná fyzická příprava. Díky ní neměli Macík a spol. výraznější zdravotní problémy ani v extrémních výškách (až 4000 metrů nad mořem). Zvládli i jízdu v obrovských vedrech a mrazech.

Nejvyšší teplota dosahovala 53 stupňů Celsia. Společně s nehořlavou prošívanou kombinézou, kuklou, botami, rukavicemi, helmou a rozpálenou kabinou kamionu pak závodníci prožívají během závodu opravdové peklo.

A to se projevilo i na váze členů posádky? Macík shodil na Dakaru pět kilogramů a propotil dvacet triček. Rekord pak drží navigátor František Tomášek, který „zchudnul" o celých devět kilogramů.

Není se tak čemu divit, že první myšlenky směřovaly kromě spánku hlavně k jídlu. „Nejvíc jsem se těšil na pořádné české," hlásil Macík. Knedlíky se zelím? Guláš? To už český pilot neprozradil. Možná obojí, po Dakaru si to může dovolit…

Zajímavosti z Dakaru týmu Big Shock Racing- 9000 ujetých kilometrů, z toho 2 300 měřených
- 22 náhradních pneumatik přivezených do Jižní Ameriky, pouze 1 vyměněná na trati
- 7900 projetých litrů nafty
- 53°C nejvyšší naměřená teplota během závodu
 -3°C nejnižší naměřená teplota během závodu
- 39,9°C nejvyšší teplota člena posádky
- 8 propocených kombinéz posádky

Co si musí závodník obléci před závodem? Podívejte se na video

Zdroj: Youtube