Žádanějšího fotografa na Rallye Dakar nenajdete. Marian Chytka spolupracuje s nejlepšími týmy a závodníky, pohybuje se v zákulisí nejtěžší dálkové soutěže a často bývá v kontaktu s organizátory.

Značka MCH Photo je ve světě dálkové rallye pojmem. S trochou nadsázky se dá říci, že kdo nespolupracuje s Chytkou, jako by na Dakaru nebyl. Vždyť v kategorii aut fotí 25 nejlepších posádek, snímky dodává elitním motocyklovým jezdcům a spolupracuje s týmy Honda, Audi, Toyota, Mini, Can-Am, Kamaz…
Těší se na premiéru elektromobilu a robustních aut
Před několika lety fungovali ve třech lidech, nyní se jedná o jedenáctičlenný tým. „Už jsem musel klienty i odmítat,“ hlásil před svou jedenáctou účastí na Dakaru. I proto svůj tým posílil. Kromě pěti Čechů a jednoho kolegy ze Slovenska, vzal do Saudské Arábie dva lidi z Polska, jednoho z Indie a dva externí kolegy z Bulharska.
Všichni jedou ve třech autech. Když se nepočítá produkce organizátorů, jde o největší mediální tým. Navíc se Chytka poprvé zaměřuje i na natáčení videí. „Není možné ustrnout na jednom místě, je potřeba reagovat na to, co lidi chtějí. Některým týmům se staráme i o sociální sítě,“ prohlásil fotograf, který však ohledně videí vede zdlouhavá jednání s organizátory. „To je na tom to nejhorší, protože za to chtějí vysoké poplatky.“

Podle Chytky je Dakar 2022 přelomový. Tovární tým Audi na něm představuje nový speciál RS Q e-tron. Jedná se o dakarský speciál, který si veze vlastní generátor, takže se nemusí dobíjet. „V září jsem ho měl možnost fotit na testech v Maroku. Přišlo mi, že na něm byla spousta věcí, které potřebují doladit, ale pak mě projekt přesvědčil, a vidím v něm velkou sílu. Je to tovární tým, Audi do toho šlape naplno a rozpočet se podle mě nedá srovnat s žádným jiným týmem. A navíc to je krásné auto, na focení přímo ideální,“ pochvaloval si Chytka.
Zároveň se těší na novou kategorii T1+. „Vozy vypadají jako dosavadní, ale všechno je na nich větší a robustnější. Tato elitní kategorie je naprosto nepředvídatelná. Bude to prvně, kdy se tato auta představí na startu ostrého závodu a pojedou naplno,“ vykládal před statem.
Trasa nevypadá atraktivně
Co však Mariana Chytku, jehož bratr Viktor jede jako navigátor s Martinem Prokopem, moc netěší, je výběr trasy. Pouštní maraton se prý vyhýbá některým a fotogenickým místům.
„Krásné skalnaté pasáže a červený písek jsou třeba na severu u Jordánska. Nebo poušť Rub al-Chálí, kde jsou největší duny. To se zcela vypustilo. Asi proto, že by tam řada posádek uvízla a organizátoři by pak nevěděli, jak situaci vyřešit,“ smutnil Chytka.

Nelíbí se mu některé sterilní pasáže etap. „Není tam nic extra. Jen písčité cesty s velbloudí trávou. Hrozí, že 40 kilometrů se pojede po rovině a pak tam bude jedna nebo dvě duny, kde budou čekat všichni fotografové. Obávám se, že takových úseků bude v průběhu Dakaru víc,“ dodal fotograf.