A přestože do prvních ostrých kilometrů zbývají ještě více než tři měsíce, Michal Mikeš coby šéf bezpečnosti a sportovní sekce má práce až nad hlavu. „Podnik světového šampionátu si žádá intenzivní práci v průběhu celého roku,“ vysvětluje muž, který se ve světě rallye pohybuje přes dvacet let.

Hvězdy automobilových soutěží přilákaly v minulém roce k tratím vyšší desítky tisíc fanoušků. A očekává se, že po loňské úspěšné premiéře bude letos nával ještě větší. I proto je maximální důraz kladen na zajištění trati. V akci bude 1300 maršálů.

Opět dorazí desetitisíce zahraničních fanoušků

„Momentálně jsou připravené trasy a je hotový plán jejich zabezpečení. Probíhají první školení hlavních činovníků a plánují se další školení. Ač se to nezdá, jde o obrovský kolos,“ popisuje Michal Mikeš.

„Na zajištění rychlostních zkoušek je potřeba sedm set bezpečnostních maršálů, další jsou v diváckých lokalitách a v místech příjezdů, jiní se starají o logistiku u servisu či v místě přeskupení. Jde přibližně o dalších čtyři sta až pět set maršálů,“ vypočítává Mikeš, který má dlouholeté zkušenosti z Rallye Český Krumlov, stejně tak se zajištěním dalších podniků českého šampionátu.

„Z domácích soutěží máme zažitý určitý systém přípravy. Ale mistrovství světa je ještě o tři schody výš. Vyžaduje mnohem intenzivnější práci. České soutěže jsou z hlediska zajištění na hodně vysoké úrovni, nároky v mistrovství světa jsou prakticky totožné. Zásadní rozdíl je v množství diváků, s nimiž je potřeba při Středoevropské rallye pracovat,“ upozorňuje Mikeš.

Na české soutěže dorazí ve srovnání s podnikem MS desítky procent fanoušků. „Navíc pracujeme s diváky ze zahraničí. Všechno je třeba značit a pokyny aplikovat tak, aby pokyny pochopili i turisté z ciziny. Každý bezpečnostní maršál navíc nemůže umět několik jazyků. Zejména příznivci z ciziny chtějí maršály zkoušet a porušovat předpisy. Ale nedáme se,“ ujistil Michal Mikeš.

Cílem je dopřát divákům krásný a bezpečný zážitek

Vyzdvihuje skutečnost, že pro fanoušky jsou připravena divácká místa, kde mají k dispozici kompletní servis od parkování, přes občerstvení až po skvělý a bezpečný výhled na trasu.

„Tyto zóny vznikají, aby příznivce nelákalo vstupovat do zakázaných zón. Naším cílem je dopřát lidem krásný a bezpečný zážitek. Diváci by měli zůstávat ve vyhrazených prostorech, protože neriskují vlastní zdraví a současně se eliminuje i hrozba, že některé měřené úseky budou muset být pozastaveny nebo zrušeny kvůli neukázněnosti některých jednotlivců a ostatní pak přijdou o to, za čím putovali třeba tisíce kilometrů,“ podotkl.

Jak se blíží datum 17. října, kdy odstartuje první měřený úsek Středoevropské rallye, napětí u lidí pečujících o bezpečnost na tratích roste. „Největší stres nastane v okamžiku průjezdu prvního vozidla rychlostní zkouškou. Samozřejmě před každou proběhne kontrola trati, ale teprve ostrý start prověří, jestli všechno funguje,“ líčil Mikeš.

Klid pro pořadatele nastane až v okamžiku, kdy poslední soutěžní vozidlo sjede z cílové rampy. Ale ne na dlouho. „Kontrakt na Středoevropskou rallye je s FIA a promotérem WRC podepsaný i pro sezonu 2025, takže záhy začneme chystat nový ročník,“ dodal.