Předchozí
1 z 7
Další

Štěstí v neštěstí měl Lukáš Šembera, který se v šestnácti letech prosadil do mistrovství světa kubatury do 125 ccm. V roce 2009 si při exhibici na pitbicích na brněnském výstavišti po pádu na obrubník rozdrtil obratle. Přežil, ale ochrnul na spodní část těla. Naposledy českou sportovní veřejnost rozesmutnila tragédie mladíčka Jakuba Gureckého. Připomeňme si několik případů českých závodníků, kteří v souvislosti se svým sportem opustili předčasně tento svět.

Teprve 16letý student zlínského gymnázia Jakub Gurecký.
Velká tragédie. Zemřel motocyklový talent Jakub Gurecký, bylo mu 16 let

Gustav Havel (1930-1967)

Jako tovární jezdec kdysi světové značky Jawa patřil do zlaté éry československých silničářů šedesátých let minulého století. V mistrovství světa se prosazoval v kubatuře do 350 ccm. V prvním závodě sezony 1961 na německém Hockenheimringu dojel druhý a nad jeho síly byl jen jeho týmový kolega a největší tuzemská motocyklová hvězda František Šťastný. Nezapomenutelný triumf zopakovali ještě ve Švédsku a Havel skončil v konečném pořadí šampionátu na vynikajícím třetím místě.

Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Zdroj: Deník

Sice nikdy nevyhrál velkou cenu, ale celkem nasbíral tři druhá a šest třetích míst. Startoval i ve slavné Tourist Trophy, nejtěžší zkoušce jezdců i strojů na ostrově Man. Všechno ustál. Smrt si na něj počíhala na nezvykle civilním místě - u stadionu pražských Bohemians ve Vršovicích. Předposlední den roku 1967 měl sice dovolenou, ale ráno vyrazil na své motorce za kolegy do strašnické Jawy. Nečekaně mu ale do cesty za šera vstoupila chodkyně. I když se nejednalo o vysokou rychlost, hrdina závodů Grand Prix zemřel ve vinohradské nemocnici ve věku pouhých 37 let.

František Boček (1935-1969)

Do historie Velké ceny Československa se v závodě kubatury do 250 ccm zapsal nejsmutnějším způsobem. Je totiž jediným Čechem, který zahynul v závodě mistrovství světa. V roce 1969 ho po nevině vyhlížející havárii v nejpomalejší pravotočivé zatáčce na Veselce postihl pád. Na vině byl rozteklý asfalt z velkého horka. S těžkým poraněním hlavy upadl do kómatu, byl převezen do brněnské nemocnice, kde druhý den ráno zemřel.

Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Zdroj: Deník

Kromě jawy proslavil i druhou československou značku ČZ a podle pamětníků byl ohromným bojovníkem. Dokázal bodovat i v mistrovství světa – nejvýš se dostal ve Finsku, kde skončil v roce 1965 v kubatuře do 350 ccm třetí. Cenil si i vítězství v nemistrovské Velká ceně Rakouska. O rok později tam dojel třetí za Havlem, ale porazil Šťastného. K jeho největším úspěchům patří ve stejné sezoně páté místo ve třídě do 125 ccm na Tourist Trophy.

Petr Hlavatka (1948-1991)

Loni to bylo třicet let, kdy vyhasl jeho život na proslulé Tourist Trophy na ostrově Man v Irském moři. Po cestě z Brna avií a vyřízení všech formalit se zapojil do tréninku. Petec, jak ho v motorkářské komunitě každý oslovoval, jezdil první den jako všichni nováčci v oranžové vestě. Přišla středa 29. května. S týmem si udělali výlet po ostrově a všechno bylo v nejlepším pořádku. Po šesté vystartoval do tréninku, ale v očekávaném čase do cíle nedorazil. Nejdřív přišla informace o karambolu a lehčím zranění. Jenže pak se ukázalo, že je všechno jinak. Hlavatku přepravil vrtulník do nemocnice a za pár hodin přišla zpráva o jezdcově úmrtí.

Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Zdroj: Deník

Jedno kolo závodu na přírodní trati měří neuvěřitelných 60 kilometrů a má 219 zatáček. Petec si na konci okruhu zřejmě jednu z nich spletl. Nesprávně do ní najel, jeho suzuki se převrátila a přimáčkla ho ke stromu. Následky byly fatální. Za šest let potkal stejný osud jeho syna Tomáše. Závodník, který byl velkou nadějí české silnice, se zabil při domácím podniku na mosteckém Autodromu.

Jaroslav Huleš (1974-2004)

Usměvavý blonďáček z Čimelic stál na začátku nové vlny českých závodníků. V roce 1995 nechal za sebou při brněnském závodě ME Valentina Rossiho a o rok později získal angažmá jako stálý jezdec světového šampionátu. Bylo to poprvé po dlouhých letech, kdy se ve vrcholném seriálu pravidelně objevovali Šťastný a Havel. Ovšem konkurence ve stopětadvacítkách byla těžká. Jednou startoval z první řady. Nejvýše dokončil Grand Prix na šestých příčkách v Jerezu (1998) a na Sachsenringu (2001). Patnácté místo v roce 2001 bylo jeho nejlepším celkovým umístěním. Pak už se jeho kariéra neodvíjela správným směrem.

Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Zdroj: Deník

Pro sezonu 2004 přišel v nejslabší třídě zákaz startu pro jezdce nad třicet let. Řešením se mělo stát MS ve vytrvalostních závodech endurance. Jenže při jarním tréninkovém pádu na Masarykově okruhu si vážně poranil rameno a nestihl úvod sezony. Život se mu pak podivně zamotal. V den svých třicetin měl jít otec čtyřletého syna na oběd k rodičům. Jenže tam nedorazil. Místo toho se doma oběšením pokusil o sebevraždu, na jejíž následky za šest dní zemřel.

Oldřich Hanák (1994-2016)

Jako dvanáctiletý začal pod dohledem otce a dědy jezdit na minibiku. Brzy se ukázalo, že má talent. Zvolil však trochu jinou cestu než jeho vrstevníci Karel Abraham nebo Jakub Kornfeil. Jeho parketou se staly závody na přírodních tratích. Ty však představují větší riziko. Chybí únikové zóny nebo kačírky a kolem silnice stojí stromy, sloupy a domy. Jakákoliv chyba může vést k tragickým následkům.

Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Zdroj: Deník

V patnácti Olin startoval ve třídě 125 sportproduction a za dva roky se stal mistrem republiky. Vypravil se i do světa, jezdil v Irsku v Cookstowne a Ulsteru, ale v létě 2014 na Zlatém kahanci v Těrlicku těžce havaroval. V ohromné rychlosti vylétl z tratě a lékaři mu nedávali moc nadějí. Jenže se stal zázrak. Vyléčil se a dělal všechno pro to, aby se mohl na mašinu vrátit. Následující rok nestihl, a tak napnul síly k sezoně 2016. Ještě to jezdecky nebylo ono, ale šel od závodu k závodu. Až se postavil na start červencového podniku v ostravských Radvanicích. Opět se dostal mimo trať, sjel do příkopu a na místě zahynul.

Jakub Gurecký (2005-2022)

Nejčerstvější a mimořádně smutná zpráva. Ačkoliv český motocyklový sport po konci kariér Karla Abrahama a Jakuba Kornfeila v MS vyklidil scénu a posledním mohykánem je Filip Salač v Moto2, jeden velký talent tu vyrůstal. Jakub Gurecký z Brno Circuit Junior Racing Teamu ovládl suverénně s náskokem 33 bodů loňský šampionát Northern Talent Cup. Letos se měl stát teprve sedmým Čechem v prestižním juniorském seriálu Red Bull Rookies Cup, odkud vede přímá cesta do Moto3. Jenže na start prestižního klání motocyklových hvězdiček se zlínský rodák nepostaví.

Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Odvážní jezdci riskují na pekelně rychlých strojích.Zdroj: Deník

V pondělí v pouhých šestnácti letech tragicky zahynul při tréninku v hale na Slovensku, kde se připravoval na předsezonní testy v Portugalsku. „Je to obrovská ztráta. Čekal jsem, že první rok bude zkušební, ve druhém se podívá na stupně vítězů a pokud by sehnal peníze, tak by v sezoně 2024 přestoupil do Moto3. Žádný další pilot s takovou šancí tu momentálně není,“ prohlásil motocyklový expert a televizní komentátor Václav Svoboda.