Stroj, jenž vypadá spíš jako raketa, v roce 1997 pokořil rychlost zvuku. Neuvěřitelné, šílené. Oficiální výkon: 1227,985 kilometrů v hodině. Dodnes tento počin nikdo nepřekonal (a ani se mu nepřiblížil). „Nešlo ani tak o rychlost, ale o bezpečnost,“ povídal Andy Green, pilot auta. 

K úspěchu, jenž je dodnes zaznamenán v Guinnessově knize rekordů, byla vybrána speciální lokace. Městečko Gerlach, Nevada, Amerika. Kdesi uprostřed vyprahlé pouště na podzim roku 1997 zápolily dokonce dva týmy. Jeden z Británie (Thrust SSC), druhý z Ameriky. 

Teď už víte, jak to dopadlo. Ale snímky a videa z té doby pořád berou dech.

Zdroj: Youtube

Green, dosud stále aktivní voják a bývalý stíhací pilot, byl vybrán jako ideální řidič. „Myslíte si, že člověk jen drží volant, tlačí pedál a už nic nedělá? To je obvyklá mýlka,“ vysvětlil s tím, že jízdu bylo nutné korigovat. „V obrovské rychlosti to s autem neuvěřitelně hází,“ dodal 57letý důstojník. 

Co se týče bezpečnosti, nikdo nenechal nic náhodě. Greena jistilo i letadlo!   „Kolem rekordu bylo velké haló. Kontroloval jsem, jestli je trať volná, nejsou tam zvířata, nafoukaný písek nebo novináři. Jednoho jsme totiž předtím našli, jak se ukrývá za dunou,“ zavzpomínal Bill Sherlock, jenž pilotoval hlídkové letadlo.

Hliníková kola 

Snaha o rekord měla své mouchy, samozřejmě. Vývoj unikátního stroje pod taktovkou inženýra Richarda Nobleho stál miliony liber. Motory Rolls-Royce, hliníková kola. Čtete dobře, na pneumatiky zapomeňte, spálily by se raz dva. 

Ekologové asi nepochopí, proč se to dělo… 

Za vteřinu auto spálilo osmnáct litrů paliva. Dva motory ze sebe dostaly výkon 100 tisíc koní, což je síla, kterou disponují zhruba tři námořní fregaty. A onen vytoužený sonický (aerodynamický) třesk o 175 decibelech byl slyšet předaleko za Gerlachem. 

Mimochodem: zkuste si tipnout, jak se v takovém případě brzdí. Žádný pedál, kdepak, Thrust měl padák!

Ale zpátky ke Greenovi. Po rekordu jej k sobě zvaly americké i britské televize. Byl na roztrhání. Ocenění přišlo také od královny: Řád britského impéria. „Historie na něj nezapomene. Lidé jej budou považovat za průkopníka, jakým byl Charles Lindbergh, který jako první přeletěl Atlantik,“ zmínil Noble. 

Slavné auto je dnes vystaveno v muzeu v Coventry.