První etapu tak vyhrál jeho týmový kolega Jari-Matti Latvala, Čech Martin Prokop je desátý.

Třicetiletý lídr šampionátu Ogier vyhrál v průběhu úvodního dne tři ze šesti erzet a ve vyrovnaném souboji s Latvalou vedl, závěr etapy se mu ale stal osudným. V tradičním testu vinicemi s názvem Moselland vyletěl se svým VW Polo z hlavní trati na níže položenou cestu, a i když dojel po hlavní silnici do depa, za neabsolvovanou erzetu dostal desetiminutovou penalizaci.

"Byla to čistě moje chyba. Ráno při prvním průjezdu jsem v téhle zatáčce brzdil moc brzo, takže jsem to chtěl odpoledne udělat lépe. Nový brzdný bod byl ale zjevně příliš pozdě," uvedl Ogier, jenž bude navzdory velké ztrátě v rallye pokračovat. "Na umístění mezi nejlepšími za těchto podmínek pomýšlet nemůžeme, ale spoustě fanoušků Volkswagenu dlužíme předvést alespoň dobrou show," dodal úřadující šampion.

Černý pátek zažil Ogier na tratích v okolí Trevíru už loni, kdy si mohl právě v Německu zajistit mistrovský titul. Tehdy také havaroval a rallye dokončil jen díky pravidlu superrallye.

Prokop měl poškozené brzy

Po odstoupení Ogiera je tak v čele druhý muž průběžného pořadí MS Latvala. Má velkou šanci snížit Francouzův náskok, jenž před Německem činil 44 bodů. Finský pilot vede o 37 sekund před Britem Krisem Meekem v citroënu, třetí je s odstupem 42,6 loňský vítěz Dani Sordo ze Španělska z týmu Hyundai.

Prokop, jenž byl loni v Německu čtvrtý a vyrovnal tak svůj nejlepší výsledek v kariéře, ztrácí na desátém místě přes dvě minuty. Jednatřicetiletý pilot od začátku zajížděl se svým fordem časy na úrovni počátku druhé desítky pořadí a stěžoval si, že nemůže chytit správný rytmus.

"Něco je špatně, jen nevím co. Auto je hrozné, těžko se řídí," lamentoval v průběhu dne. Později dospěl k názoru, že měl poškozené brzdy. "Myslím, že jsme ráno před první zkouškou zničili brzdy. Změnili jsme způsob brždění a je to lepší," řekl.

V sobotu je na programu osm testů, soutěž vyvrcholí čtyřmi erzetami v neděli.

Německá rallye, podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích - po 1. etapě:

1. Latvala, Anttila (Fin./VW Polo-R) 59:36,8, 2. Meeke, Nagle (Brit., Ir./Citroën DS3) -37,0, 3. Sordo, Martí (Šp./Hyundai i10) -42,6, 4. Mikkelsen, Floene (Nor./VW Polo-R) -45,6, 5. Neuville, Gilsoul (Belg./Hyundai i20) -53,1, 6. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Fiesta RS) -55,0, …10. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta RS) -2:07,1.