Je to velká událost. Přestup do úplně jiného světa. I když mistr světa ve freestyle motokrosu a první neamerický vítěz X-Games o Dakaru již pár let mluvil.

Chtěl do něj naskočit už letos, ale plány mu zkřížilo těžké zranění. Dlouhá léčba, 43 šroubů v dolních končetinách, dva měsíce na vozíku a úmorná rehabilitace ho však od snu neodradilo.

„Mám rád změny. Dakar je nejtěžší podnik na světě. Bylo by škoda, kdybych ho nezkusil. V roce 1994 ho jel i můj táta, ale kvůli technické závadě maraton nedokončil,“ zmínil otce, který o tři roky později v 36 letech zahynul při dopravní nehodě.

„To je zásadní důvod, proč do toho jdu. Budu se maximálně snažit,“ prohlásil pokračovatel rodinné tradice, jemuž je nyní právě 36 let.

Teď jezdí co nejvíc

Vytrvalostní rallye je ale úplně jiná disciplína než Freestyle, kde se veškerá energie soustřeďuje do jednoho okamžiku. Mistr všemožných triků si uvědomuje, že navzdory české stáji jde o krok do neznáma.

Dakar sice částečně poznal už v roce 2017, kdy při putování jihoamerickými pistami usedl do novinářského vozu.

„Musím se přeorientovat na něco úplně jiného. Ale začínal jsem s motokrosem, vím, co je enduro. Snažím se teď co nejvíc jezdit na motorce. Tým mi pomáhá, důležité bude zvládnout navigaci,“ pokyvoval hlavou.

„Z Dakaru mám samozřejmě respekt i obavy. Musím se dostat do stavu, jaký tahle soutěž vyžaduje, aby mi to při pokračování kariéry dávalo smysl. Teď jsem nováček. Nikdo si nemůže myslet, že budu hned bojovat vepředu. To by nešlo, ale mám tříletý plán,“ pokračoval útlý chlapík ze Znosimi u Vlašimi.

Jeho hendikepem může být právě lehká váha. „Motorka váží dvě stě kilo, já mám něco přes šedesát. Na Dakaru se objevují spíš urostlí jezdci. Od Ervína Krajčoviče mám domácí úkol přibrat deset kilo,“ zmínil týmového bosse Orion MGR.

Skočí salto na duně?

„Budu muset jezdit tak, abych co nejmíň padal. Kdybych měl často zvedat motorku, byl bych za chvíli u konce se silami. Na druhou stranu může být mojí výhodou, že mi to pojede rychleji než metrákovým chlapům,“ přemítal otec dvou dětí.

Freestyle teď půjde poněkud stranou, i když… „Úplně na druhou kolej jít nemůže. V listopadu bych nechtěl chybět na FMX Gladiator Games. A třeba si někde v Arábii skočím salto přes dunu,“ dodal s úsměvem.

Názor Ervína Krajčoviče

Šéf stáje Orion MGR Ervín Krajčovič zná Libora Podmola od jeho prvních motocyklových krůčků. „Musí zvládnout navigaci, techniku jízdy v terénu a řadu dalších věcí. V červenci bude testovat v Bosně, následovat bude kemp ve Francii, a zřejmě ještě neurčená evropská Baja. V říjnu si při Rallye du Maroc vyzkouší duny. Liborův přístup je profesionální, nic nehodlá podcenit, a to nám vyhovuje.“