Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prokop byl na Dakaru penalizován. Trest dostal i Pabiška, chtěl ho pokousat pes

Termas de Río Hondo - Desítky drobných penalizací za překročení rychlostních limitů lehce pozměnily výsledky pondělí 2. etapy Rallye Dakar. Dotkly se i českých účastníků slavné soutěže: Martin Prokop po minutovém trestu klesl z devátého místa na desáté v kategorii automobilů, motocyklista Ondřej Klymčiw sice také dostal trest, ale v průběžném pořadí si polepšil na 23. pozici.

5.1.2016 AKTUALIZOVÁNO 5.1.2016
SDÍLEJ:

Hořící kamion Martina van den Brinka na Rallye Dakar.Foto: ČTK/PR/MKR Technology

"První ostrá etapa na Dakaru pro mě byla hezká, ale taky hodně těžká. Začátek byl složitý s ohledem na navigaci," uvedl Prokop na svém webu. Na prvním mezičase byl přitom nejrychlejší.

"Postupně jsem ale zvolňoval, protože trať přešla z technické na hodně rychlou a jelo se v maximální rychlosti přes 180 km v hodině. A přes ty slepé horizonty jsem hodně ubíral. Nevěděl jsem, jak se to jezdí. Jel jsem hodně na jistotu," přiznal jediný český účastník rallyeového MS.

Zpomalila jej také porucha alternátoru krátce za polovinou měřeného úseku. "Bylo to dost frustrující, protože nám klesalo napětí v baterce a museli jsme s tím pracovat. Postupně jsme vypínali jeden systém za druhým. I tak byl ale výsledek super," řekl Prokop, který byl před penalizací devátý. "Doufám, že na to navážeme v dalších etapách," dodal.

Pabiška dostal trest kvůli psovi

Vedle Klymčiwa dostali penalizaci i motocyklisté David Pabiška, Ondřej Veselý a Rudolf Lhotský. Jediný, kdo tentokrát vyvázl, byl Martin Engel, který ale již podobný trest dostal dříve.

Pabiška i Veselý o prohřešku dobře věděli. "Důvodem byl jeden z toulavých psů, který si vybral Davidovu nohu jako terč svého útoku. David instinktivně přidal plyn a problém byl na světě. Ovšem Davidova noha zůstala bez újmy," uvedl tým Barth, za který Pabiška závodí.

"Ve speciálu jsem po druhém kontrolním bodu přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost maximálně 30 kilometrů za hodinu," řekl Veselý, který v závěru etapy bojoval s nevolností.

"Sto kilometrů mi bylo zle. Nevím proč, žaludek. Myslím, že nový 'camelbag' vyplavuje nějaké chemické dobroty, ta voda z toho nešla absolutně pít. Napil jsem se a bylo mi na zvracení," líčil Veselý, který startuje v takzvané maratonské kategorii, a sám si tak při závodě 'servisuje' motocykl. A v této skupině je dvanáctý.

Kolomý si etapu pochvaloval

Beze změn zůstala jen kategorie kamionů, které v pondělí absolvovaly první "ostré" kilometry. Nejlepší Čech Martin Kolomý je čtvrtý a Aleš Loprais šestý.

"Byla to moc pěkná etapa, auto fungovalo perfektně. Jediný, co mě brzdilo, byl ke konci jeden z Kamazů, takže to mohlo být ještě lepší. Ale jsme teprve na začátku, takže jsem spokojený," pochvaloval si Kolomý, jehož nerozhodilo ani rozbité pravé přední okno.

Zhoršený výhled limitoval i Lopraise, který také do cíle dojel s poškozenou pravou částí předního skla. Problém tak měl hlavně jeho navigátor. "Hledám sponzoring na autoskla… Nevíte o někom?" vtipkoval poté Loprais na sociální síti.

"Chtěl jsem víc, ale ze začátku mi to nešlo. Prvních 200 km to nebylo ono a docela dost mi to klouzalo," řekl k průběhu etapy. V závěru ztratil i proto, že se rozhodl nepředjíždět Rusa Nikolajeva, jehož dojel. "A to možná byla chyba. Myslel jsem si, že když jsem dojel pilota Kamazu, tak mě moc nezpomalí. Ale ztratil jsem tím umístění v etapě, což ale nevadí. Jedeme dále," dodal Loprais.

Nejvýraznější problémy z českých pilotů kamionů měl ale Jaroslav Valtr, jemuž nefungoval pohon všech čtyř kol a navíc jej postihl defekt. "Věřím, že jsme si na úvod vybrali porci smůly a bude už jen líp. Bez náhonu předních kol to strašně klouzalo. Pak se nám začaly přehřívat brzdy a byl z toho defekt," uvedl Valtr.

Macík zbytečně neriskoval

Naopak maximálně spokojený byl Martin Macík mladší, který se z 25. startovního místa posunul na čtrnáctou pozici. "Konečně máme za sebou prvních pár set závodních kilometrů a musím říct, že jsme si je opravdu užili. Neměli jsme žádný problém. Prvních 280 kilometrů jsme se postupně prodírali dopředu přes ostatní. Pak už jsme měli (na trati) volno, tak jsme trochu zabrali," řekl Macík.

Stejně jako Valtr však přiznal, že jej před zbytečným riskováním varovala i nehoda Nizozemce Martina van den Brinka, který startoval s kamionem Renault postaveným v českém týmu MKR Technology. Speciál vítěze Rallye OiLibya totiž v pondělí shořel. A oba Češi hořící kamion na trati míjeli.

"Zatím víme jen to, že se naštěstí nikomu nic nestalo a kluci vyvázli bez zranění, detaily neznáme. Dakar ale skončil. Je to pro nás tragédie. Rok tvrdé práce prostě ve vteřině zmizel. Dakar je asi takový," uvedla manažerka roudnické stáje Klára Kress.

Rallye Dakar - 2. etapa (Villa Carlos Paz - Termas de Río Hondo) - oficiální výsledky:

Motocykly (786 km/354 km rychlostní zkouška): 1. Price (Austr./KTM) 3:46:24, 2. Faria (Portug./Husqvarna) -1:20, 3. Duclos (Fr./Sherco) -1:51, …22. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -12:41, 44. Pabiška -24:48, 48. Engel -26:02, 69. Veselý -41:49, 99. Lhotský (všichni ČR/KTM) -56:44.
Průběžné pořadí: 1. Price 3:53:09, 2. Faria -1:02, 3. Duclos -1:53, …23. Klymčiw -13:16, 43. Pabiška -25:08, 51. Engel -31:37, 66. Veselý -42:47, 97. Lhotský -58:05.

Automobily (856/387): 1. Loeb, Elena (Fr., Mon./Peugeot) 3:45:46, 2. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) -2:23, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -3:01, …10. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -5:25, 25. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -23:06, 31. Macháček, Plechatý (ČR/Nissan) -35:56, 36. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -39:57, 50. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -54:18, 68. D. Randýsek, Plný (ČR/Artic Cat) -1:17:57.
Průběžné pořadí: 1. Loeb 3:52:03, 2. Peterhansel -2:23, 3. De Villiers -3:01, …10. Prokop -5:29, 25. Zapletal -23:34, 31. Macháček -37:07, 36. Jerie -41:14, 51. Ouředníček -56:42, 68. D. Randýsek -1:20:21.

Kamiony (856/387): 1. Stacey 4:18:18, 2. Versluis (oba Niz./MAN) -48, 3. G. De Rooy (Niz./Iveco) -1:51, 4. Kolomý (ČR/Tatra) -2:39, …6. Loprais ČR/Iveco) -3:06, 14. Macík (ČR/Liaz) -15:45, 15. Vrátný (ČR/Tatra) -16:38, 36. Valtr (ČR/Tatra) -51:15, 40. R. Randýsek (ČR/MAN) -1:16:11.

Autor: ČTK

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Elon Musk pózuje v továrně Tesly v kalifornském Fremontu.
7

Průlom pro zahraniční investory v Číně? Tesla jedná o rozšíření výroby

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Odvolat šéfa finanční správy Janečka? Pilný: Musím Zaorálkovi přečíst zákon

Ministři hnutí ANO a KDU-ČSL se staví skepticky k návrhu ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka (ČSSD) na odvolání šéfa finanční správy Martina Janečka a náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové. Podle nich nebyly naplněny podmínky, které pro odvolání obou vyžaduje služební zákon.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se to i v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení