Předchozí
1 z 5
Další

Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Martin Prokop (vpravo) se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Zdroj: Facebook Martina Prokopa

Martin Prokop vyhrál Abu Dhabí Desert Challenge v roce 2018 s Davidem Pabiškou. Nyní vyrazil do pouště s Viktorem Chytkou a startoval v kategorii pro prototypy. „Po jedenácti měsících zpátky v poušti,“ usmíval se před startem závodu Prokop.

Devětatřicetiletý jihlavský rodák zároveň představil závod a hlavně svůj nový vůz. „Abu Dhabi Desert Challenge je dlouhý pouštní závod, nejdelší na světě. Jede se jenom v písku. Bude to velká zátěž pro velká kola. Uvidíme, jestli to Shrek vydrží a jestli má smysl ten vůz dokončit. Shrek je prototyp, něco mezi starým a novým. Má právě nová velká kola, velké tlumiče i zavěšení. Stará je karoserie,“ popisoval v pravidelném spotu na svém facebookovém profilu.

Prohlédněte si, jak probíhal pětietapový závod.

PRVNÍ DVĚ ETAPY

Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Zdroj: Facebook Martina Prokopa

Rozjezd do závodu se Prokopovi se Shrekem povedl, jihlavský pilot byl nadšen. Po druhé stagi ale hlásila posádka problémy: „Byla to samá duna. Bohužel jsme jednu neodhalili a poškodili jsme auto. Byla to těžký náraz a byli jsme si jistí, že je konec. Chvíli jsme stáli, byli jsme otřesení, bolela nás hlava, viděli jsme hvězdičky. Ale to auto jelo. Sice mělo ohlé řízení, ale pořád jelo. Je to neskutečný tank.“

Poškozena byla i karoserie vozu. „Abychom nezapadli, museli jsme být na Shreka trochu drsní a při couvaní do protisvahu jsme si sami utrhli zadní část,“ popsal Prokop.

Takzvaný sweep team, který uzavírá závod na trati a sbírá eventuální odpadlíky, nakonec zadní část Shreka nalezl a dovezl do cíle.

TŘETÍ ETAPA

Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Oprava potlučeného Shreka na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Zdroj: Facebook Martina Prokopa

Mechanici pracovali na poškozeném voze do pěti do rána, posádka si lízala rány. „Trošku jsme kňourali a v noci jsme toho stejně také moc nenaspali,“ prozradil Prokop.

Třetí etapu ale tým zvládl. „Při jízdě jsme se poněkud šetřili. Až když jsme v odpočinkové zóně cítili, že se jsou za náma další auta, na posledních sto kilometrů jsme zabrali.“

ČTVRTÁ ETAPA

Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Zdroj: Facebook Martina Prokopa

„Bylo to příjemnější než den předem. Závod ubíhal rychleji, mělo to takovou svižnější charakteristiku. Prvních sto kilometrů jsme se trápili s rytmem na dunách. Poté jsem se chytil a bylo to dobré svezení,“ těšilo Prokopa.

Martin Prokop si znovu pochvaloval Shreka, i když už také prozradil první důležité změny na voze. „Toyota a další soupeři odstupují a pořád něco mění, náš Shrek valí. Třeba poloosy, které nás často trápily, se točí. Auto to není špatné, ale musíme vymyslet jiné tlumiče.“

PÁTÁ ETAPA

Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Martin Prokop se svým Shrekem na Abu Dhabí Desert Challenge 2021.Zdroj: Facebook Martina Prokopa

Shrek nakonec svoji posádku dovezl bezpečně do cíle. „Celý týden jsme byli první na trati, což bylo pro nás něco nového. Ale bylo důležité si to také zkusit, člověk neví, kdy se mu to může zase podařit,“ culil se spokojený Prokop.

Účast na závodě splnila svůj cíl. Jaký je konečný ortel nad novým vozem? „Shrek fungoval skvěle, byla radost s ním drandit v dunách. Jsem rád, že se nám postupně dařilo zlepšovat nastavení. To auto se musí ještě doladit, ale žádné velké věci. Auto samo o sobě se už na Dakaru lišit nebude.“

Rally Dakar 2022 odstartuje v Háilu druhého ledna.