Eryk Goczal na sebe pořádně upozornil už na loňské Rallye Dakar, kde při svém debutu opanoval kategorii SSV, a stal se tak nejmladším vítězem v dlouhé historii náročného závodu. A i letos – už v kategorii Challenger – ukazoval, že jezdeckého talentu má na rozdávání.

Carles Falcón na Rallye Dakar
Tragédie na Rallye Dakar: Motocyklista Falcón podlehl zraněním z druhé etapy

Nutno dodat, že má ke svému závodnímu rozvoji i skvělé podmínky. Goczalův otec není jen velký rallyový nadšenec a šéf rodinného týmu (i on startuje na Dakaru), ale také majitel největšího polského zábavního parku Energylandia. Pak se ani není co divit, že mladičký Goczal na trati opakovaně pokořil ambiciózní tovární týmy.

Jenže kosa padla na kámen. Eryk Goczal byl z letošní rallye v Saúdské Arábii diskvalifikován, stejně jako další člen rodinného klanu Michal Goczal (Erykův strýc). Důvod? Kontrola našla v jejich vozech spojky z karbonu. To je – alespoň podle výkladu pořadatelů – zakázáno. Poláci mají zcela jiný názor.

Eryk Goczal na Rallye Dakar:

Zdroj: Youtube

Prý šlo o udání

„Absolutně s tímto rozhodnutím nesouhlasíme,“ citovala polská média vyjádření Goczalova týmu. „Podle našich informací, které ovšem nemůžeme prokázat, požádal jiný tým komisaře, aby prověřili, zda neporušujeme pravidla.“

Den volna na Dakaru strávili účastníci servisem svých strojů.
Bivak na Dakaru: Show v písku. Klymčiw měnil motor, rozebraná kachna nadchla

Jednoznačně tak naznačují, že zhrzená konkurence se rozhodla pro udání a kontroloři šli najisto. „Jejich cílem bylo vyštípat nás ze závodu,“ má jasno Energylandia Team, který zdůraznil, že Eryk Goczal vedl po šesté etapě o víc než hodinu, což je na Dakaru výjimečné.

Je jasné, který příběh se polská strana snaží dostat do médií a k fanouškům. Když soupeři nedokázali uspět na trati, uchýlili se k nekalým zákulisním čachrům.

Podívejte se, jak zatím vypadá letošní Rallye Dakar:

Faktem ovšem je, že spojka v Goczalově voze byla skutečně z karbonu. Kardinální otázka zní: skutečně jde o porušení dakarských pravidel? Názory organizátorů a polského rodinného týmu se v tomto směru dramaticky rozcházejí.

Zmatek v pravidlech

Jedna věc je jasná, byť irelevantní. Karbonová spojka nemá žádný vliv na rychlost stroje. Výhoda spočívá spíše v tom, že sériové spojky bývají na Dakaru náchylné k rozbití a musejí se často měnit. Uhlíkový kompozit je pevnější a samozřejmě dražší, podobná součástka vyjde na desítky tisíc eur.

Tím právě argumentují Goczal a spol.: Proč bychom si pořizovali tak nákladnou věc, kdyby byla zakázaná? Poláci tvrdí, že se dotazovali Mezinárodní automobilové federace, zda je karbonová spojka přípustná (prý dostali kladnou odpověď, ale ne na papíře), a jejich vozy navíc prošly před startem Dakaru technickými přejímkami.

Aliyyah Koloc z Buggyry se svým otcem Martinem Kolocem na Dakaru 2024
Devatenáctiletá Aliyyah nahání na Dakaru velké kluky. Je to tvrdá holka, ví otec

Do věci se vložil také Taurus, výrobce aut polského týmu. Podle firmy je problém v nepořádku v pravidlech. „Technické předpisy umožňují využití jakékoli spojky. Jiný článek však jmenovitě vypočítává, u kterých prvků lze použít karbon. Spojka mezi nimi není,“ uvedl výrobce, jejichž závodní modely měly původně spojky z ocele.

Goczalovi se chtějí proti diskvalifikaci odvolat, ale nebude jim to nic platné. Pořadatelé totiž mají na vyřízení stížnosti třicetidenní lhůtu. To už budou všechny dakarské posádky zpátky doma.