Jen pro představu. Některé duny v Pusté končině dosahují výšky 250 metrů. Specifikem dakarské novinky 48h Chrono, jejíž délka by měla být 572 km (pro automobily byla kvůli spotřebě paliva zkrácena), je pro posádky možnost zvolit si, jakou porci kilometrů erzety ujedou první a jakou druhý den.

Do jednoho ze sedmi improvizovaných bivaků však musí zajet ve čtvrtek po 16.00. Pokračovat se bude druhý den v sedm hodin ráno. „Je to brutální dvoudenní maraton bez jakékoliv pomoci,“ nechal se slyšet pilot fordu Martin Prokop, který s navigátorem Viktorem Chytkou tvoří posádku Orlen Jipocar Teamu.

Smyčka se startem i cílem v Šubajtá měří včetně přejezdů celkem 781 kilometrů. Je vedena po písečných pláních a přes soliska Pusté končiny. Čtvrtá největší poušť světa s pověstnými horami písku prověří závodníky nejen náročným terénem, ale mimořádně obtížná je i navigace. Může tam dojít k zásadním změnám v pořadí.

Dobitý Libor Podmol.
Jako Rocky. Potlučený Podmol jel na jedno oko. Od ředitele dostal cenu za odvahu

Stany, spacáky a sušenky

Hlavní novinkou je charakter etapy. Dnes do 16. hodiny se posádky budou snažit ujet co největší porci speciálky. Pak však musí zastavit v nejbližším improvizovaném bivaku, kterých bude na trati celkem sedm. Tam dostanou od organizátorů stany, spacáky a balíčky se základními potravinami k večeři a snídani.

Po celou dobu mají být naprosto izolováni od okolního světa. Jakákoliv komunikace s kýmkoliv mimo daný bivak je přísně zakázána. Jezdci tak nebudou mít žádnou představu, jak si první den počínali jejich konkurenti, kteří budou nocovat na jiných místech, a tudíž ani o tom, jak si sami stojí v průběžném hodnocení etapy.

V pátek ráno pak odstartují do zbývající části speciálního měřeného úseku v pořadí, v jakém do daného bivaku ve čtvrtek dorazili. Polní podmínky dají bezpochyby všem zabrat. „Myslím, že za tohle určitě žádnou soutěž popularity nevyhraju,“ prohlásil o náročnosti dvoudenního martyria David Castera, ředitel Rallye Dakar.

Těžká část přinesla velké problémy

A hned první den se ukázalo, o jak náročnou část závodu jde. Problémy potkaly řadu favoritů i českých závodníků. Ze hry je po havárii lídr automobilové kategorie Jazíd Rádžhí, benzín došel třeba chilskému motocyklistovi Pablu Quintanillovi. Z českých jezdů doplatil na proraženou palivovou nádrž motocyklista Dušan Drdaj, potíže řešili i další včetně kamionu Jaroslava Valtra.

Mezi automobily dojela až do šestého stanoviště na 476. km trojice jezdců v čele s nejrychlejším Švédem Mattiasem Ekströmem. Martin Prokop, jenž se na kontrolních bodech držel na hranici elitní desítky, zastavil v předešlém bivaku na 364. km.

S nejrychlejšími motocyklisty, kteří absolvují částečně odlišnou trať, se nejdál dostal i Martin Michek. Jako jeden z dvanácti závodníků absolvoval 513 km a měl by přenocovat v bivaku číslo 6. Jezdec týmu Orion Moto Racing Group na posledním mezičase ztrácel na nejrychlejšího Francouze Adriena van Beverena přes 40 minut.

Mezi kamiony se dařilo Martinu Macíkovi, který se dostal až do třetího bivaku. Pilot týmu MM Technology dokázal v průběhu dne najet na Aleše Lopraise a Nizozemce Januse van Kasterena více než půl hodiny a dostal se do čela virtuálního pořadí. Zbývající část etapy jezdci absolvují v pátek, v sobotu je poté čeká volný den a přesun do Rijádu.