Ale pro pořádek – v nejprestižnější kategorii aut obhájil loňský triumf Katařan Násir al-Attíja a celkově získal už pátý titul. Mezi motocyklisty došlo v poslední etapě ke změně. Argentinec Kevin Benavides dokázal vymazat nepatrný náskok 12 vteřin Australana Tobyho Price.

Aleš Loprais.
Loprais se může vrátit do Česka. Vyšetřování tragédie skončilo

Martin Prokop skončil šestý, čímž vyrovnal své dakarské maximum i historicky nejlepší český výsledek v autech z roku 2019. Motorkář Martin Michek vybojoval 11. místo a dojel pouze o příčku hůř než při nejlepším umístění v roce 2021.

Příští rok zkusí umístění zlepšit

V Česku nejsledovanější kategorii kamionů ovládl Nizozemec Janus van Kasteren, a to navzdory tomu, že v průběhu maratonské soutěže jeli na prvních místech Martin Macík, Aleš Loprais i Jaroslav Valtr.

Jenže nezaviněná nehoda s tragickým koncem pro nepozorného fanouška sebrala šanci Lopraisovi. Další dva Čechy zdržely karamboly a technické problémy, a tak v otevřeném souboji při neúčasti ruského týmu slavila posádka, která jela nejvyrovnaněji.

Zdeněk Tůma projíždí pouštními úseky na Dakaru
Tůma o riskující divácích na Dakaru: Stáli přímo v cestě. Musel jsem je objíždět

Druhé Macíkovo místo je však skvělým počinem. „Je to tam. Jsme v cíli a jsme nadšení,“ smál se Macík. „Je to zásluha celého týmu. Je naprosto úžasný. Velký dík patří našim fanouškům a sponzorům. Byl to nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii. Příští rok to zkusíme zase zlepšit,“ hlásil z cíle třiatřicetiletý pilot.

Macík při svém jedenáctém startu získal ceněného beduína, tedy trofej určenou pro posádky, které dojedou v Rallye Dakar v celkovém pořadí v první trojici. V neposlední řadě pilot týmu MM Technology překonal rodinný rekord, který držel čtvrtým místem z roku 2010 Martin Macík starší.

V kamionech se jedná o nejlepší český výsledek od dob legendárního Karla Lopraise. O poslední české umístění na pomyslných stupních vítězů se v roce 2007 třetí příčkou postaral jeho synovec Aleš.

Nejlepší netovární jezdec

V závěrečné 14. etapě soutěže čekala posádky 136 km dlouhá erzeta a přesun do cílového Dammámu. Nejrychlejší byl v kamionech Litevec Vaidotas Paškevičius z ostravského týmu Fesh Fesh. Dvouminutová penalizace připravila o premiérové vítězství Jaroslava Valtra. Jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing byl třetí, Macík čtvrtý.

Prokop považuje šesté místo za úžasný výsledek. „Etapy byly krásně namixované, žádná z nich nebyla přejezdová. Příště to zkusíme zase někam posunout,“ sdělil rodák z Jihlavy.

Jaroslav Valtr z týmu Tatra Buggyra ZM Racing
Valtr po Lopraisově tragické nehodě: Etapu měli zrušit. Lidi přede mnou uskakují

Michek jedenácté místo bezpečně uhájil a v 45. ročníku byl nejlepším jezdcem bez tovární podpory. „Jsem blázen. Občas jsem do toho šel po hlavě. Jsem fakt rád, že jsem to přežil,“ přiznal člen týmu Orion-Moto Racing Group. „Tento ročník byl opravdu tvrdý, ale jedenácté místo je krásné,“ dodal českobudějovický rodák.