Dvojnásobný mistr světa v automobilových soutěžích Carlos Sainz vyhrál poprvé v kariéře Rallye Dakar a podařilo se mu to nejtěsnějším rozdílem v historii závodu.

Rekordní bylo i šesté vítězství Vladimira Čagina v kategorii kamionů, který v historické statistice vyrovnal bilanci Karla Lopraise. Více prvenství ve slavné soutěži vybojoval jen devítinásobný vítěz Stéphane Peterhansel z Francie, který v devadesátých letech šestkrát triumfoval na motocyklu a v tomto tisíciletí třikrát v automobilu.

Motocyklovou kategorii ovládl potřetí v kariéře Cyril Després na KTM. Ve čtyřkolkách se nástupcem neúspěšného obhájce a pětinásobného vítěze Josefa Macháčka stal Argentinec Marcos Patronelli. O nejlepší český výsledek se v 32. ročníku postaral Martin Macík s kamionem Liaz, který obsadil čtvrté místo.

Sainz za volantem volkswagenu přestál v 206 kilometrů dlouhé závěrečné rychlostní zkoušce útok týmového kolegy Násira Attíji z Kataru, který poslední etapu rozhodl pro sebe, ale na celkový triumf mu to nestačilo.

Španělský rival před ním zvítězil po 14 etapách a zhruba 5000 kilometrech měřených úseků s náskokem pouhých 132 sekund.

Sainz se dočkal triumfu v obávané soutěži v 47 letech, dopomohl mu k němu navigátor Lucas Cruz. Šampion v klasické rallye z let 1990 a 1992 dotáhl do vítězného konce až svůj čtvrtý start v pouštním dobrodružství, loni musel odstoupit z prvního místa po havárii ve dvanácté etapě.

Letos se ujal vedení už po pěti dnech, ale jediné dílčí triumfy zaznamenal až v 10. a 12. etapě.

„Splnil jsem si dlouholetý sen, který jsem snil od chvíle, co jsem skončil v klasické rallye (v roce 2004). Zbavil jsem se obrovského tlaku, protože tahle rallye je extrémně tvrdá a stejně takový byl boj o vítězství. Jsem neskonale šťastný, že jsem u cíle,“ radoval se Sainz. „Všechno klapalo, spolujezdec odvedl skvělou práci, auto šlapalo jak hodinky. A ani já nedělal jezdecké chyby, jen bylo potřeba se soustředit až do konce,“ dodal.

Závod skončil absolutním triumfem automobilky Volkswagen, protože vůz této značky řídil i celkově třetí Mark Miller z USA. Německý výrobce se radoval i vloni zásluhou Jihoafričana Giniela de Villierse, který se letos musel spokojit se sedmým místem. Předtím Volkswagen vyhrál pouze v roce 1980.

Jediným českým autem, které dojelo do cíle, byla toyota pilotovaná Jiřím Janečkem. „Letošní Dakar byl mnohem těžší než loňský. Pořadatelé nám nic neodpustili, proto dojelo jen 56 aut. A vypadá to, že máme jako jediní z aut dvě placky za dojetí,“ řekl Janeček, jenž obsadil 41. místo.

Kamionův vládl opět car Čagin

Čagin a tým Kamaz dominovali závodu od první etapy. Čerstvý čtyřicátník s přezdívkou Car vyhrál devět etap, čtyři triumfy přenechal svému jedinému pronásledovateli Firdausi Kabirovovi a ve finále si dílčí úspěch připsal jejich kolega Ilgizar Mardějev.

Čagin za rozhodnutého stavu zvolnil a jeho skalp získal i Macík se spolujezdci Josefem Kalinou a Janem Bervicem. Český tým vyrovnal třetím místem své maximum v letošním ročníku, v konečném pořadí ale zůstal čtvrtý za Nizozemcem Marcelem van Vlietem v Ginafu.

Čagin vyhrál Dakar naposledy v roce 2006, předchozí triumfy si připsal v letech 2000, 2002, 2003 a 2004. Karel Loprais získal svůj šestý triumf v roce 2001. „Nesmírně ho respektuji. Je to skvělý jezdec i člověk, hodně jsem se od něj naučil. Vyrovnat jeho rekord je ambiciózní, ale i náročný cíl. Nakonec to ale není to, co mě nejvíc zajímá. Mě Dakar baví a to mi pomáhá vyhrávat,“ uvedl Čagin už před startem soutěže.

I motocykly mají zkušeného šampiona, Desprése

Després, který na konci příštího týdne oslaví 36. narozeniny, triumfoval i v letech 2005 a 2007. Při loňské premiéře v Jižní Americe skončil druhý za španělským soupeřem Markem Comou.

Ten jel letos od osmé etapy bez výraznější motivace s šestihodinovou penalizací, která jej stála možnost obhájit prvenství. Bez trestných minut by na Desprése ztratil zhruba jen deset minut.

Ve skutečnosti ale Després vyhrál s více než hodinovým náskokem před norským jezdcem Palem Andersem Ullevalseterem rovněž na KTM. Stroje této značky vévodí Dakaru nepřetržitě od roku 2001.

Després byl v čele pořadí od třetího soutěžního dne, kdy vybojoval první z celkových tří etapových prvenství. V závěrečné rychlostní zkoušce o délce 206 kilometrů skončil šestý, zatímco z letošního premiérového triumfu se radoval Portugalec Ruben Faria.

Nejlépe umístěným českým jezdcem byl David Pabiška s yamahou na celkově 26. pozici a se ztrátou přes dvanáct hodin. Na čtyřkolce Oldřich Bražina obsadil sedmé místo.

Rallye Dakar - závěrečná 14. etapa: San Rafael - Buenos Aires (707 km - z toho 206 km měřené úseky):

Automobily: 1. Attíja (Katar/Volkswagen) 1:19:42, 2. Sainz (Šp./Volkswagen) -36, 3. Chicherit (Fr./BMW) -43, 4. Peterhansel (Fr./BMW) -1:08, 5. Miller (USA/Volkswagen) -1:39, 6. De Villiers (JAR/Volkswagen) -1:41, …35. Janeček (ČR/Toyota) -35:40.

Konečné pořadí: 1. Sainz 47:10:00, 2. Attíja -2:12, 3. Miller -32:51, 4. Peterhansel -2:17:21, 5. Chicherit -4:02:49, 6. Sousa (Portug./Mitsubishi) -4:31:45, …41. Janeček -47:56:25.

Motocykly: 1. Faria (Portug./KTM) 1:26:48, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) -3:45, 3. Rodrigues (Portug./Yamaha) -3:57, 4. Duclos (Fr./KTM) -4:34, 5. Fretigne (Fr./Yamaha) -4:55, 6. Després (Fr./KTM) -5:05, …38. Krejčí -21:26, 40. Pabiška -22:34, 60. Randýsek -32:41, 65. Veselý (všichni ČR/Yamaha) -37:02.

Konečné pořadí: 1. Després 51:10:37, 2. Ullevalseter -1:02:52, 3. Lopez Contardo (Chile/Aprilia) -1:09:48, 4. Rodrigues -1:19:33, 5. Fretigne -1:55:56, 6. Duclos -1:58:35, …26. Pabiška -12:20:03, 36. Krejčí -15:07:53, 54. Randýsek -23:22:26, 61. Veselý -27:47:09.

Čtyřkolky: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 1:45:27, 2. Declerck (Fr./Polaris) -4:03, 3. Halpern (Arg./Yamaha) -7:46, …7. Bražina (ČR/Polaris) -27:26.

Konečné pořadí: 1. M. Patronelli 64:17:44, 2. A. Patronelli (oba Arg./Yamaha) -2:22:59, 3. Gonzalez Corominas (Šp./Yamaha) -5:07:31, …7. Bražina -16:33:41.

Kamiony: 1. Mardějev (Rus./Kamaz) 1:41:36, 2. Van Ginkel (Niz./Ginaf) -2:04, 3. Macík (ČR/Liaz) -2:20, 4. Čagin -2:42, 5. Kabirov (oba Rus./Kamaz) -3:57, 6. Van Vliet (Niz./Ginaf) -8:43.

Konečné pořadí: 1. Čagin 55:04:47, 2. Kabirov -1:13:08, 3. Van Vliet -10:43:20, 4. Macík -12:21:21, 5. Mardějev -14:59:29, 6. Van Ginkel -15:29:16.