Tři roky a 61 závodů trvalo, než si český motocyklový závodník Jakub Smrž v neděli v Assenu splnil svůj sen. Vystoupil na stupně vítězů v závodě světového šampionátu superbiků.

Bylo to velké drama, na třetí příčku se dostal až v posledním kole druhého závodu. „Abych se přiznal, tak ani nevím, na co jsem v té chvíli myslel. Vůbec jsem tomu nemohl věřit, ale měl strašnou radost,“ vzpomíná Smrž na krásné chvíle v nizozemské GP.

Co se stalo v posledním kole, že měl váš soupeř o třetí místo Fabrizio v cíli najednou ztrátu čtyř vteřin?

Asi v polovině posledního kola buď prořadil nebo měl nějaký problém s převodovkou. Podařilo se mi objet ho a posledních půl kola jsem jen dával pozor, aby se nic nestalo a neudělal zbytečně chybu.

Jaké byly oslavy, co vám v depu říkal táta a mladší bratr, který závodí v MS supersportů?

Táta s bráchou to oslavili za mě, já zatím ještě ani moc ne… Doufám, že to není poslední důvod k oslavě!

Dostanete od šéfa vašeho italského týmu nějakou prémii nebo si ji schovává až na vítězství?

Těžko říct, měl bych mít nějaké prémie za umístění, ale zatím ještě ani nevím jaké. V příštím závodě v Monze se to snad dozvím a třeba to půjde ještě lépe sbírat místa takhle vepředu.

Berete úspěch v Assenu jako největší výsledek vaší dosavadní kariéry?

Rozhodně! Ani mě nenapadá jiný výsledek, který by se s tím dal nějak srovnávat. Zatím ale jen dosavadní, doufám, že v budoucnu dojedu ještě líp. Tohle bych chtěl brát jen jako splnění mého cíle a odrazový můstek k těm dalším.

O Assenu už dlouho říkáte, že vám sedí. Proč se vám právě na této trati v Nizozemsku daří?

Vůbec nevím, ale vždy jsem v Assenu závodil rád a většinou se mi tam dařilo. Což byl tentokrát základní kámen k tomu, aby se mi povedlo to, po čem jsem už dlouho toužil.

V kvalifikaci jste byl rychlý od začátku sezony. Proč se zatím nedařilo přetavit rychlost i do závodu?

Vždy jsme měli nějaký problém s nastavením a v Kataru s přední gumou. Už mě štvalo, jak všichni říkají, že neumím v závodě jet stejně dobře jako v kvalifikaci.

Našel jste v Asenu konečně recept na starty, v obou jízdách se vám vcelku vydařily?

Recept na starty není zas tak složitý. Jen je třeba, aby byla spojka v pořádku. Těžko se to vysvětluje, ale u Ducati je to všechno o spojce a pokud všechno není správně, tak se na startu těžko konkuruje ostatním továrním motorkám s kontrolou prokluzu (launch control). Oni vlastně jen přidají plný plyn, a pak pustí spojku, přičemž motorka si všechno udělá sama.

Jak si letos stojí Ducati? Zdá se, že Honda i Yamaha se dotáhly.

Celé startovní pole je hodně vyrovnané a letošní seriál je velice kvalitní. Jak se ukázalo v Assenu, i netovární jezdci můžou zasáhnout do bojů o stupně vítězů. A jsem moc rád, že jsem byl letos ten první na stupních s netovární Ducati.