Začalo to v roce 1950 a v tu dobu nikdo nepřemýšlel, jak bude vypadat formule 1 při 1000. závodě. Změnila se k nepoznání. Do závodních aut zkraje padesátých let by dnes nesedl ani nejodvážnější dobrodruh. Tehdejším pilotům přes rameno neustále nahlížela smrt. Něco z původního šmrncu výjimečnosti však zůstalo.

Mick Schumacher po vítězství v závodu F3 v Monze, kde několikrát ve formuli 1 triumfoval i jeho otec.
Jméno Schumacher je zpět ve formuli 1. Syn legendy zajel s Ferrari druhý čas

InfografikaZdroj: DeníkZatímco v prvním ročníku měla sezona jen sedm závodů, letos se jich jede celkem 21. Jubilejním kláním je nadcházející Velká cena Číny, což symbolizuje přesun formule 1 do východních destinací. Hned sedm se jich v této sezoně jede v Asii.

„Formule 1 má úchvatnou historii a dosažení hranice 1000 závodů to jasně dokládá. Jedná se o sport, který co do napínavosti a globální popularity nemá moc konkurentů. Nesmíme se ale zastavit, je třeba hledat způsob, jak šampionát dál rozvíjet,“ řekl Ross Brawn, významný konstruktér a nyní sportovní šéf seriálu.

Nové tratě v netradičních lokalitách

Ze začátku se jezdilo na přírodních okruzích (až na americký ovál v Indianapolisu a městský okruh v Monaku), časem se přešlo na autodromy. V posledních dvou dekádách přibývalo nových tratí v netradičních lokalitách, zatímco počet závodů v Evropě klesal. Klenoty jako Monza, Monako, Silverstone či Spa však stále zdobí každoroční kalendář.

Sebastian Vettel
Kritika z Itálie: Vettel je problém Ferrari, ať jezdí Schumi

Před formulí 1 stojí řada výzev, jako třeba přilákat mladé publikum. To už nemá valnou chuť sledovat víc než dvouhodinové přenosy závodů, když se navíc boj o titul každoročně týká jen dvou tří nejbohatších stájí. „Chceme, aby závody byly nevyzpytatelnější než dnes. Proto potřebujeme větší vyrovnanost týmů jak finančně, tak technologicky,“ hlásí Brawn.

Dorazí F1 někdy k hranici 2000 závodů? A jak bude vypadat? To je ve hvězdách, jisté ale je, že rozdíl oproti dnešku bude podobně propastný, jako mezi současností a 13. květnem 1950, kdy na Silverstonu vyhrál vůbec první závod Giuseppe Farina.