Tomáš Enge je stále výjimečný závodník. S volantem a pedály si rozumí jako málokdo. Zkušenosti z formulových sérií - včetně tří startů v F1 - jsou znát i při automobilových soutěžích. Se sestrou Lucií na sedačce navigátora jsou sehraným párem. Co se jim přihodilo?

Roman Staněk ve druhém závodě formule 2 na městském okruhu v Baku nebodoval.
Staněk v Baku podruhé nebodoval. Na konci sezony chci slušné umístění, říká

„Na poslední rychlostní zkoušce, asi kilometr před cílem, jsme v relativně malé rychlosti vyjeli z ideální stopy na vrstvu bláta. Auto se sklouzlo mimo trať a při tom jsme vylomili zadní kolo. Dost mě to mrzí, ale samotné svezení s tímto hbitým autem jsme si náramně užili,“ vysvětluje šestačtyřicetiletý Enge.

Po většinu soutěže se posádka držela na desátém místě absolutního pořadí a dokazovala, že nová technika bude po náležitém doladění velmi konkurenceschopná. Start na Šumavě posloužil jako první ostrá zkouška v závodním režimu, nyní bude následovat další fáze testování.

Další start je naplánovaný na rallye v Hustopečích

„Potřebujeme analyzovat nasbíraná data a na jejich základě posunout výkonnost podvozku o kousek dál. Jak se nám to povede, budou moci posoudit za necelý měsíc návštěvníci rallye v Hustopečích,“ poodhalil plány pro nejbližší budoucnost rodák z Liberce. Nevelká Toyota GR Yaris je na českých soutěžních tratích zatím málo vídaným náčiním, ale v řadě zemí už v různých specifikacích závodí. Konkrétně exemplář, s nímž jela sourozenecká dvojice, byl dovezen z Itálie, kde se s Yarisy jezdí už od roku 2021 značkový pohár.

Tomáš Enge s vozem Toyota Yaris při testování na Valašské rallye:

Zdroj: Youtube

Filozofie vozu vychází z někdejší skupiny N pro produkční automobily, které byly v minulosti velmi populární nejen na rallyeových tratích. Toyota GR Yaris tak představuje finančně nejpřijatelnější cestu k soutěžnímu vozu s pohonem všech kol.

Tříválcový turbomotor o objemu 1,6 litru disponuje největším výkonem přes 260 koní a točivým momentem 360 Nm, což dokáže nastartovat správný závodnický adrenalin. Vzhledem k chybějící mezinárodní homologaci FIA je auto v českém mistráku zařazeno do třídy RN9 stejně jako například Ford Focus WRC Václava Pecha.

Ilustrační snímek
VIDEO: Tragédie při testování. Před Chorvatskou rallye zemřel irský jezdec Breen

S ním samozřejmě soupeřit nemůže, ale jak ukázala šumavská premiéra, pro řadu posádek s vozy R5/Rally2 představuje reálnou hrozbu. Za zajímavým projektem stojí autorizovaný dealer Toyoty na Vysočině - společnost HS Automobil, která s Tomášem Engem na širší bázi spolupracuje.

„Rozhodli jsme se pořídit tohle auto a věříme, že s Tomášovými zkušenostmi a naším týmem najdeme během sezony optimální vyladění, abychom se v absolutním pořadí zařadili širší špičky,“ sdělil Jaroslav Havlík, majitel firmy HS Automobil.