Ke zlepšení patří zkušenosti. Ty už v pěti ročnících závodník sedlající stroj KTM nasbíral. „Pochopil, že Dakar není motokros a že se musí naučit. Třeba navigovat,“ řekl o své hvězdě stájový manažer Ervín Krajčovič.

Jeho svěřenec udělal pro úspěch maximum. Třeba se přestěhoval do Hořic, kde sídlí tým a může se tam špičkově připravovat.

„Táta mi před odjezdem řekl, ať zachovám klid. Navigátor Kalina pak jednou v bivaku zdůraznil, že mám jet hlavou a na výdrž. Jsem rád, že jsem nezmatkoval,“ uvedl rodák z Jablonce nad Nisou.

Letošní ročník se mu zamlouval. „Víc než rychlé pisty mi vyhovují technické pasáže. Písečný terén s dunami tempo zpomalí, a to mi pomohlo,“ vyprávěl motocyklista, který po volnějším začátku zaútočil ve druhé polovině soutěže.

Rozvaha a rychlost

„Takový výsledek jsem nečekal. Pro mě to je něco neuvěřitelného. Je dílem rozvahy a rychlosti,“ přemítal sedmadvacetiletý Engel, který loňský Dakar nedokončil kvůli pádu.

V poslední etapě ho tým motivoval, aby zrychlil, protože měl na dosah patnácté místo. „Moc se mi do toho nechtělo, ale když jsem viděl, že mi to jede, řekl jsem si, musíš se zmáčknout.“

O své dakarské budoucnosti v průběhu soutěže pochyboval, ale nyní věří, že se může posunout dál. „Když jsem se dostal už tak vysoko, nechci skončit,“ sdělil jezdec, jehož tentokrát nepotkala žádná větší nepříjemnost.

Dostat se až do elitní desítky je lákavé. „V ještě větší rychlosti je ale potřeba zvládnout navigaci, a to není nic snadného. Zrychlení ale představuje vyšší riziko. Jemný feš feš ukrývá nebezpečí v podobě ostrých skalek. Je to loterie.“

Pojede se Rallye Dakar opět v Africe?
Slavná Rallye Dakar se z Afriky na jihoamerický kontinent přemístila v roce 2009. O rok předtím se kvůli teroristické hrozbě nejelo a v Argentině se pak začala psát nová historie motoristického maratonu. Jenže v posledních ročnících přicházejí problémy s trasou a nezanedbatelný je fakt, že se Jižní Amerika Dakarem po počátečním nadšení prostě přesytila. Proto se objevují názory, že by se měl vrátit ke svým kořenům, tedy na území černého světadílu.

„Organizátoři prý pro příští rok zvažují dvě varianty. První by se týkala jízdy v Peru a Chile, což je ovšem nejisté. Druhou možností je přesun do Afriky a mluví se o Alžírsku, Mauritánii a Senegalu. Otázkou však je, jak by to vypadalo s bezpečností posádek a doprovodu,“ řekl Deníku Ervín Krajčovič, manažer týmu MRG. Jedná se zatím jen o spekulace. Musíme si počkat, s čím přijde pořadatelská agentura ASO.