Pouze 17 jezdců se bude v letošní sezoně MotoGP snažit znepříjemnit život osminásobnému mistru světa a obhájci titulu Valentinovi Rossimu.

DOLE GRAFIKA
S KALENDÁŘEM MS 2009

I na nejprestižnější závody na dvou kolech dolehla ekonomická krize. Japonská Kawasaki už na začátku roku oznámila zrušení svého továrního týmu. Po velké snaze promotéra šampionátu se podařilo zajistit aspoň jeden stroj v zelených barvách s polotovární účastí, který osedlá Marco Melandri.

O titul se ale bude bojovat úplně jinde – mezi triem Ducati, Honda a Yamaha.

Yamaha si podržela pár Rossi a Jorge Lorenzo. O Italově fenomenalitě není třeba pochybovat, ale mladý Španěl potřebuje ještě vyzrát. Je rychlý, jenže pořád padá. Proto taky loni čtyřikrát nedojel a jednou pro zranění vůbec nestartoval. „Může mít problémy s adaptací na pneumatiky Bridgestone,“ dodává Michael Scott, expert magazínu GP Week. Japonská značka se od letošního roku stala monopolním dodavatelem gum pro MotoGP.

Ducati má zajímavou sestavu. Na její stroj usednou oba muži, kteří jediný od roku 2001 dokázali sesadit Rossiho z trůnu krále MotoGP. Vedle Caseyho Stonera přišel do týmu Nicky Hayden. Američan se od přechodu MotoGP na osmistovky evidentně trápil, ale u Italů jakoby našel novou mízu.

Australan Stoner zase dokázal Rossiho porazit v závěrečných oficiálních testech, což mu dodalo hodně sebevědomí.

Hondě pořád chybí jistota u její jedničky, Dani Pedrosa se léčí ze zranění ramene a kolena a povolení startovat v Kataru dostal až na poslední chvíli. „Z březnové operace jsem se zotavil rychle, díky tomu jsem dostal šanci nastoupit,“ uvedl 23letý závodník.

Jeho parťákem bude po odchodu Haydena ke konkurenci největší překvapení loňské sezony, Andrea Dovizioso. Ten dokázal s „béčkovou“ Hondou porazit nejen Haydena ale i řadu továrních jezdců jiných značek. „Musím zatnout zuby,“ řekl lakonicky Ital po testech.

Poslední do kvarteta zbylých továrních týmů je Suzuki. Oba jezdci, Chris Vermuelen i Loris Capirossi, si neustále stěžují na malý výkon a chtějí rychlejší stroj. Stáj musí spoléhat na zvláštní okolnosti, hlavně déšť je jejím velkým přítelem.

Veterán a nováčci

Nejstarším mužem startovního pole bude 36letý Sete Gibernau. Velký Rossiho rival z minula ukončil dvouletou „dovolenou“ a vrátil se za řidítka. Kvůli němu dokonce vznikl zcela nový tým, byť pod hlavičkou kontroverzního španělského developera Hernandeze.

Naopak mezi úplnými nováčky jsou Mika Kallio z Finska, který přišel ze třídy do 250 ccm či italská naděje Nicolo Canepa. Ten po titulu ze superstocků loni celou sezonu testoval pro Ducati motocykly. Oba „zelenáči“ se shodou okolností sešli pod jednou střechou, ve stáji Pramac Ducati. Třetím novým mužem je Juki Takahaši z Japonska.

Naopak o místo přišli hned čtyři borci: Sylvain Guintoli, John Hopkins, Šinja Nakano a Anthony West

Rok 2009 slibuje další sezonu plnou těžkých bojů, vždyť 17 z 18 jezdců už vyhrálo aspoň jeden závod světového šampionátu. Triumf chybí Canepovi, který v MS ještě nikdy v žádné kubatuře nejel.

#flash|https://g.denik.cz/1/80/motorbikesokruhy.swf|550|415|motorbikesokruhy#