„V duchu padesátého výročí se ponese celá Grand Prix," řekla výkonná ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Pořadatelé si na kulatiny připravili speciální trofej pro nejúspěšnější závodníky. „Dostanou i věnce jako před padesáti lety. Báli jsme se, že nám to promotér šampionátu nedovolí kvůli tomu, že věnce zakryjí loga sponzorů, ale překvapivě byli zastupitelé pořádající společnosti Dorna nadšení stejně jako my," popsala Ulmanová. Zvláštní trofej má historickou patinu, která odkazuje na minulost.

Organizátoři si připravili ještě další zajímavou novinku. „Pokud vyhraje Valentino Rossi, dáme mu dlažební kostku ze starého okruhu," přiblížil mluvčí Automotodromu Jiří Smetana. Poukazuje tak na fakt, že v případě osmé výhry italského fenoménu se Rossi osamostatní v čele nejúspěšnějších jezdců. Sedmkrát v Brně vyhráli ještě Giacomo Agostini a Max Biaggi. Ti už však nejezdí.

Půlstoletí v MS

První závody motorek se na starém okruhu v západní části Brna uskutečnily už v roce 1950. Po patnácti letech se staly součástí světového šampionátu. „Pamatuju si to. Všichni jsme z té zprávy byli nadšení. V roce 1965 jsem přijel jako divák. Z Bratislavy jsem dorazil na motorce za svítání," pravil Peter Baláž, bývalý úspěšný slovenský jezdec, jemuž v té době bylo 21 let. Do Velké ceny se poprvé jako závodník postavil o šest let později.

Starý okruh přestal postupně vyhovovat bezpečnostním předpisům. Naposled se na něm mistrovství světa jelo v roce 1982, následně se tam uskutečnili čtyři ročníky jako součást mistrovství Evropy. V roce 1987 se pak světový šampionát jel na jihu Moravy znovu, tentokrát na zbrusu novém Masarykově okruhu. „Dvanáct let jsem na něm pracoval. Všichni mě nejdřív měli za blázna," povídal v rozhovoru pro Rovnost Miroslav Čada, bývalý skvělý jezdec a spoluautor nové trati, jenž před dvěma lety zemřel.

V roce 1992 se Velká cena nepořádala, o víkendu tak motocyklisté vyjedou do 28. ročníku na současné trati. Je otázka, co bude dál. O problémech s penězi se mluví už dlouho. „Snad bude i dál pokračovat. Byla by to ohromná škoda," zamyslel se Jakub Kornfeil, český zástupce v nejslabší kubatuře Moto3.

Padesáté výročí Grand Prix.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE