Právě v hlavním městě Argentiny začne zanedlouho další ročník nejtěžší rallye světa. I letos nejen jeho samotného, ale i dalších více než 550 dalších závodníků čeká extrémní nasazení, minimum spánku, střídání mrazu a horka, pouští a horských vrcholů, vypjaté situace, které vyžadují maximální koncentraci, to vše prožijí během dvou týdnů, které budou opravdové dobrodružství.

Na jejich výkony nedočkavě čeká téměř pět milionů fanoušků, kteří závod sledují v téměř dvou stovkách zemí světa.

„Dakar pojedu už počtvrté, podruhé jako pilot. Loni jsem získal obrovské množství zkušeností, další přišly během letošní závodní sezony, kdy jsme několikrát získali pohár na evropských závodech. Být nejmladší není jednoduché, ale beru to sportovně," řekl šestadvacetiletý Martin Macík necelý měsíc před startem Dakaru 2016.

Samotný závod začíná pouhé dva dny po Silvestru, ještě předtím však čeká každý z týmů administrativní úkony spojené s přejímkou aut, projitím administrativními a technickými kontrolami. Majitel týmu KM Racing, kterým je Martinův otec, Martin Macík starší, proto odlétá do Argentiny ještě o pár dní dříve, aby na techniku dohlédl.

„S tátou jsme už sehraní a můžeme se na sebe spolehnout. Jsme stejní blázni. Kdyby táta před lety v Jablonci nevytáhl starou liazku z kopřiv, neopravil ji a nevyjel s ní na Dakar, nestál bych tu dnes ani já. Samozřejmě občas dojde ke střetu, ale jsme schopní se nad věc povznést a fungovat dál," popsal Martin Macík spolupráci v týmu.

Schopnost koncentrace

Liaz týmu KM Racing i letos vyjede se startovním číslem 525 a na trati jej budou doprovázet ještě tři vozy. „Po loňských zkušenostech jsme kamion vylepšili. Největší změny se týkají podvozku a jeho tlumení nebo například brzd, které jsou také úplně nové. Změn je od loňska více, řešíme každý detail, který nám může pomoci zrychlit jízdu," vysvětlil Martin Macík.

Na Dakar je tým vybaven naprosto komfortně. Proslulý obytný vůz poskytuje členům týmu dokonalé zázemí postele, koupelnu se sprchou a toaletou i zásobu vody. Dále s týmem jede doprovodný vůz, který veze všechny potřebné náhradní díly a nářadí. O servis se během závodu bude starat šest mechaniků.

A vyladěná není jen technika, ale i kondiční připravenost posádky. „Po loňském Dakaru jsem si stanovil tréninkový program, který se podařilo splnit. Spousta lidí se ptá, proč trénujeme, když pak hodiny jen sedíme v autě. Ale právě fyzická připravenost může náš výkon zásadně ovlivnit. Tělo během jízdy v kamionu čelí obrovským tlakům, způsobeným nárazy, střídají se teploty, kolísá tlak, protože projíždíme i vysoko položenými místy v horách. A fyzická připravenost nám pomáhá vše hladce zvládnout. Pokud jsme ve fyzické pohodě, odrazí se to i na psychické kondici a schopnostech koncentrace, která je naprosto nutná po celou dobu jízdy. Právě fyzická kondice je jednou z předností, kterou mohou mladší závodníci konkurovat starším zkušeným jezdcům," vysvětlil Martin Macík.

A co od letošního Dakaru Martin Macík očekává? „Že dojedeme do cíle ve zdraví a v pořadí, ze kterého budeme mít radost, rád bych se podíval mezi patnáctku nejlepších," dodal Martin Macík.