Ale proč ten minulý čas? Vždyť tento víkend se u Hocken- heimu jede další Velká cena, můžeme se těšit na další díl rivality mezi Lewisem Hamiltonem a Nikem Rosbergem. Ano, to je pravda. Přesto se nad tradičním svátkem formule 1 smráká. Vždyť loni německý závod z kalendáře dokonce vypadl, protože šéfové Nürburgringu nechtěli riskovat značné finanční ztráty.

Je formule až příliš bezpečná?

Časy se zkrátka mění. Formule 1 už neláká takové davy jako dřív. A to ani v Německu, zemi Michaela Schumachera a dalších motoristických velikánů. Před dvěma lety sledovalo závod v Hockenheimu jen kolem 50 tisíc diváků, což je v porovnání s minulostí velká bída. Letos organizátoři potřebují alespoň šedesátitisícovou návštěvu, aby neprodělali.

„Já sám bych vstupenky pro svou rodinu nekoupil," prohlásil začátkem letošní sezony samotný Bernie Ecclestone, šéf formule 1. Ani on nemůže nevidět, že závody jsou většinou šedá nuda. Napětí a vzrušení se ztrácí pod lavinou neustále inovovaných pravidel a předpisů, diváků ubývá v ochozech i u televizí. Většinu peněz si rozdělují nejsilnější týmy, na ty ostatní zbývají drobky.

Moderní okruhy nejsou zajímavé

Otázka je, co bude dál. Návrat k bohatýrským časům královské motoristické disciplíny je stěží možný. Je hezké podívat se třeba na film „Rivalové" o soupeření Nikiho Laudy a Jamese Hunta v 70. letech, ale formule tehdy bývala opravdu smrtonosná záležitost. Dnešní okruhy jsou nesrovnatelně bezpečnější, monoposty také. A nudnější…

I zmiňovaný okruh poblíž Hockenheimu, kde se jede tento víkend, prošel modernizací. Spousta fanoušků se shodne, že dnešní trať je mnohem banálnější. Schází jí prý někdejší výjimečnost. „Staré tratě jsou mnohem zábavnější než moderní okruhy," myslí si Kevin Magnussen, třiadvacetiletý pilot Renaultu. Mizející zájem kdysi fanatických německých fanoušků o tom jasně svědčí. Diváci prostě chtějí vidět napětí a nebezpečí, ne samé výhry Mercedesu v závodech (skoro) bez předjíždění.

„Domnívám se, že DNA formule 1 by měla zůstat zachována. Pokud budeme pořád vymýšlet další a další otázky bezpečnosti, pak ji pomalu zničíme," říká Lauda, kterého jistě nelze podezírat z toho, že by bažil po podívané na smrtelné nehody. „Myslím, že náš sport musí nějakým způsobe zůstat nebezpečný, aby byl pro lidi atraktivní," připouští i Sebastian Vettel. „Pokud o tuto složku přijdete, nebudou mít pocit, že děláte něco, co je mimo jejich schopnosti."

Kudy se formule 1 vydá?