Petra Dvořáková se nejlépe pohybuje na elektrickém vozíku. Ten váží zhruba 150 kilogramů, což v okamžiku, kdy je potřeba jej naložit do auta působí jen obtížně řešitelné problémy. Vozík navíc kvůli motoru a bateriím není skládací, takže se nedá přepravovat v jakémkoli autě.

Právě toto zjištění stojí za vznikem pražské služby Portage transport assistance, jež od roku 2008 nabízí službu taxi vozíčkářům.

Cílová skupina

Oproti ostatním taxislužbám má smluvní doprava Portage výhodu v tom, že má upravený mikrobus Volkswagen. Díky jeho úpravě může bezpečně převážet i elektrické vozíky, jež do něj vjedou po ližinách. (Ty firmě věnoval anonymní dárce.)

Vozík uvnitř řidič předpisově zajistí, aby se při náhlém manévru či havárii nedal do pohybu a nepřivodil tak samotnému vozíčkáři nějakou zdravotní újmu. Pro ty, kteří používají klasický mechanický vozík, má Portage k dispozici standardní kombi.

Protože spoluzakladatel Portage Tomáš Novák je partnerem Petry Dvořákové, ví, co vozíčkáři potřebují. O své zkušenosti se v rámci školení dělí i s řidiči partnerské firmy, takže se zákazníci z jejich strany nemusí obávat neurvalého, ale ani jen netaktního chování.

Ceny a služby

Společnost nabízí své služby také rodičům s kočárky, ale funguje i jako běžná taxislužba. Může také odvézt vůz řidiči, který si dal skleničku, či jen prostě nechce řídit.

„Od počátku jezdíme i jako běžná smluvní doprava, zříkat se zakázek je hloupost," říká Tomáš Novák.

S ohledem na to, že majitelé sami důvěrně znají finanční situaci vozíčkářů, jsou jejich ceny nižší než u ostatních taxislužeb.

A zahrnují i služby, kterých se zákazník běžného taxi nenaděje: doprovod do obchodu, pomoc s výjezdem z a do domu a další zdánlivé drobnosti, o jejichž důležitosti ti, kteří na vozíku nejsou, nemůžou mít tušení.

Ceny a zákazníci

Za kilometr zákazník zaplatí 25 korun (v Praze je běžné 28 korun, ale najdete i levnější), minimální sazba však je za 10 kilometrů. Kdo si odvoz objedná s několikadenním předstihem, platí méně. Nejlevnější jízdné je u firmy 19 korun za kilometr.

Zhruba tři čtvrtiny současných zákazníků jsou lidé, kteří služby firmy používají opakovaně. Důvod je nasnadě – do jiných aut se jejich vozík nevejde, případně je jeho naložení velmi komplikované.

Rozhodujícím impluzem k založení Portage byl nákup zmíněného mikrobusu. Ten stál 180 tisíc, dalších zhruba 40 tisíc spolykal servis a přestavba na přepravu vozíků. Protože si jej Petra Dvořáková a Tomáš Novák pořizovali na úvěr, jeho komerční využití se přímo nabízelo.

Přestože však služba funguje již více než rok a půl, zakázek stále není mnoho. „Pohybuje se to v desítkách jízd za měsíc," říká Tomáš Novák.

Rychlejšímu rozmachu firmy brání podle jejích majitelů dva důvody. Tím prvním jsou nízké příjmy vozíčkářů. „Druhý důvod je v tom, že tyto lidi ani nenapadne, že by je vůbec taxík vzal," vysvětluje Petra Dvořáková.

„Zatím by nás to neuživilo," připouští její partner. „Počet zakázek roste pomalu, navíc ne soustavně," vysvětluje.

Jistá budoucnost?

Službu Portage propagují letáčky s objednacím kuponem, jenž působí poněkud anachronicky. A také jej lidé nepoužívají, jak majitelé potvrzují.

S letáčky se mohli potenciální zákazníci setkat v čekárnách u specializovaných lékařů. Služby firmy doporučuje také radnice Prahy 5 a spojení na ni dávají operátoři infolinek mobilních operátorů. Na víc nejsou peníze.

Portage má také internetové stránky (www.portage.cz). Ty by však podle redakčního názoru měly rychle projít zásadní proměnou. Současná verze je bohužel poněkud chaotická.

Bezplatné administrativní zázemí firmě poskytuje společnost Awria. Ta má prostřednictvím své dceřiné společnosti Convoy pro Portage záložní řidiče taxi.

O dotace firma dosud nežádala. „Poradenské firmy, které bychom museli využít, si berou 50 tisíc korun bez ohledu na to, jestli je žádost o dotaci úspěšná,“ popisuje zkušenost Petra Dvořáková.

„To je cena, již bychom v případě neúspěchu platili dost těžko,“ doplňuje.

Matky s kočárky si k Portage zatím cestu nenašly. Původní optimistické představy o využití mikrobusu jako reklamní plochy se také nenaplnily. Více si do budoucna Tomáš Novák slibuje od pronájmu řidičů. A především od vozíčkářů.

Oba partneři věří, že zájem o jejich služby, postavené na znalosti a vstřícnosti, v budoucnu poroste.

Názor odborníků

„Možná by stálo za to zjistit, zda by se městská nebo krajská samospráva nechtěla podílet na daném projektu. Životaschopnost záměru povzbudí také oslovení širšího okruhu zákazníků poptávajících běžné taxi služby,“ navrhuje provozovatelům služby Portage ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky Ladislav Macka.

„Pokud se tato služba bude provozovat s jediným upraveným vozidlem, může být návratnost úměrná počtu zakázek,“ varuje diplomaticky Vlastimil Wojnar z Bankovního institutu vysoké školy (BIVŠ).

Přes dosavadní rezervovaný postoj k možnosti dostat peníze od státu je to pravděpodobně nejsnadnější možnost, jak získat pro Portage další finance. „S ohledem na to, že Portage zcela zjevně potřebuje investovat do komunikace, je to asi jediná cesta. Komerční investor se pro tuto službu nenajde snadno,“ domnívá se manažer BIVŠ David Špidlen. Podle Vlastmila Wojnara připadá v úvahu požádat kromě příslušné městské části také Evropský sociální fond (ESF) či ministerstvo zdravotnictví.

„Základní cílová skupina této služby je hodně omezená. Proto je nezbytné ji dobře pokrýt reklamou, cílenou například na různé organizace vozíčkářů a specializovaná lékařská pracoviště“ radí Vlastimil Wojnar z BIVŠ.

„Protože má tato skupina zároveň nižší příjmy, bylo by výhodné propagovat Portage také jako běžnou smluvní přepravu, orientace na úzkou zákaznickou skupinu by v tomto případě byla kontraproduktivní,“ vysvětluje.

„Propagace může být založena na osobní vozíčkářské zkušenosti provozovatelů. Do jisté míry by zde mohla fungovat sounáležitost zákazníků a poskytovatele,“ navrhuje David Špidlen z BIVŠ.

Větší počet zakázek by také mohlo přinést například zavedení jakéhosi jízdního řádu. Pokud by vozíčkáři věděli, že mikrobus bude v daný den operovat v jejich obvodu, mohli by si podle toho naplánovat program.

Dalo by se uvažovat o spolupráci s PID a doplnit touto službou veřejnou dopravu tam, kde kapacita nízkopodlažních autobusů a tramvají nestačí. „Portage by vlastně fungoval jako městská doprava,“ popisuje David Špidlen.

Prospělo by jistě i snížení ceny, ale otázkou je hranice rentability. „Bez získání veřejných peněz je asi výraznější snížení ceny nereálné. Portage musí zákazníky zaujmout svým přístupem a nápady,“ uzavírá Vlastimil Wojnar z BIVŠ.

Společný seriál Deníku a mobilního operátora Vodafone, ve kterém podnikatelům radí odborníci Bankovního institutu vysoká
škola.

Projekt bude probíhat do května 2010. Přihlásit se může na e-mailu prilohy@denik.cz každý. Výběr provádí redakce.