Arkády Pankrác či AFI Palace Pardubice, otevřené na podzim loňského roku, patří mezi poslední mamutí projekty v oblasti maloobchodu. Vycházejí z rozšířeného konceptu, založeného na jednom velkém supermarketu, doplněném galerií desítek menších prodejen.

Potenciál velkých měst se ale pomalu naplňuje a obchodníci musí hledat způsoby, jak se dostat i do měst, která mají méně než 50 tisíc obyvatel. Velká obchodní centra nejsou v takových případech efektivní.

Developeři proto ve spolupráci s obchodníky začali stavět takzvané retail parky, jež už fungují například v Přerově či Hranicích. Retail park je areálem pěti až deseti přibližně stejně velkých obchodů, například s elektronikou, oděvy, sportovními potřebami či potravinami, jejichž zákazníci využívají společného parkoviště stejně jako u velkých nákupních center.

Jsou menší než velká nákupní centra, jejich plocha se pohybuje od 5000 do 10 000 čtverečních metrů a chybí v nich ústřední supermarket (pro srovnání: obchodní centrum Letňany v Praze má 90 000 čtverečních metrů, pražské Palladium 39 000 čtverečních metrů).

Loni se v Česku otevřelo zhruba 400 000 čtverečních metrů nových prodejen, což zvýšilo množství maloobchodních ploch v zemi na 2,2 milionu čtverečních metrů.

Nejvyšší nájemné, v Pařížské třídě v Praze, dosahovalo 170 eur za čtvereční metr měsíčně (zhruba 4700 korun). Nejvyšší nájem na hlavní třídě v Brně se pohyboval mezi 35 až 60 eury, v Ostravě a Plzni mezi 25 až 40 eury za čtvereční metr měsíčně (zhruba 700–1100 korun).

MILAN SAMEK