Znalci potvrdili: Desítky železničních vagonů někdo v létě odbrzdil úmyslně
Více než dvouapůlmilionovou hmotnou škodu při nehodě na železnici spojené s ohrožením, které jen šťastnou náhodou nevedlo k fatálním následkům, měl na svědomí zlý úmysl. Potvrzuje to znalecké zkoumání události spojené s 32 odstavenými vagony, jež se loni 14. srpna samovolně rozjely u Zelenče-Mstětic na Praze-východ a mimo jiné zasáhly auto právě projíždějící pod zvednutými závorami po železničním přejezdu.
Zabezpečovací zařízení na přejezdu nereagovalo; šlo o technologii nespínanou automatikou, ale ovládané ručně v případě nahlášení provozu na vlečce.
„Dle posudků znalce bylo příčinou samovolného rozjetí nedovolená manipulace utaženými ručními brzdami neznámým pachatelem,“ shrnula v pátek posun v případu policejní mluvčí Barbora Schneeweissová. „Nehoda tedy nebyla způsobena technickou závadou ani stářím vagonů,“ upřesnila, že na vině skutečně byly čísi nenechavé ruce.
S touto variantou ostatně kriminalisté z Brandýsa nad Labem počítali už týden po nehodě, kdy policejní mluvčí Eva Hašlová vyzývala ke spolupráci případné svědky, kteří si kolem železniční vlečky mohli všimnout něčeho neobvyklého možná i několik dnů před událostí. Nepodařilo se však získat údaje, které by policii dovedly ke konkrétnímu podezřelému.
14.8.2020, 9:07, Mstětice (PV)
— HZS ScK (@HZS_ScK) August 14, 2020
Ke střetu nákladních vagónů a osobního automobilu spěchali profesionální hasiči ze Staré Boleslavi a Říčan spolu s dobrovolnými hasiči obce Brandýs nad Labem a drážními hasiči z Prahy. Vagóny při nehodě vykolejily a zničily drážní stavědlo. pic.twitter.com/5SoxXDF4lT
Desítky nákladních vagonů, které se samovolně daly do pohybu po deváté dopoledne, zasáhly auto na přejezdu, jehož 48letý řidič naštěstí vyvázl s lehkým zraněním – a i jeho vozidlo vlastně bylo poškozeno jen mírně. Poničeny byly také stavědlo (drážní domek s technologií) a sloup trakčního vedení.
„Sedm z ujetých vozů přes výkolejku vykolejilo,“ uvedl Martin Drápal z Drážní inspekce ČR. Trať pak v úseku mezi stanicemi Praha Horní Počernice a Čelákovice zůstala uzavřena a na místě pracovali na vyprošťování vagonů drážní hasiči s těžkou technikou.