„Podle prvotních informací se má jednat o hromadnou dopravní nehodu cisterny a několika osobních aut s větším počtem zraněných osob,“ řekl Deníku mluvčí středočeských hasičů Petr Svoboda již cestou na místo nehody. „Cisterna se převrhla na bok a začala hořet – a od ní vzplálo i osobní auto. Na místě je větší počet zraněných osob a podle našich informací jedna osoba zraněním podlehla,“ doplnila policejní mluvčí Michaela Richterová.
Bohužel se všechny tyto informace potvrdily. „Při nehodě se srazily kamion a pět osobních aut, z nichž čtyři kompletně shořela,“ bilancoval z místa události mluvčí hasičů Svoboda. V souvislosti s touto nehodou zasahoval i vrtulník se záchranářskou posádkou. Transportoval do nemocnice v Praze zraněného policistu, který při usměrňování nehody utrpěl zranění v důsledku nárazu osobního auta do služebního vozidla, když v daném momentu právě komunikoval s kolegy prostřednictvím vysílačky.
Záchranná služba kvůli nehodě aktivovala traumaplán vymezující opatření pro případ události s větším počtem zraněných. „Na místě jsme ošetřili jedenáct zraněných osob a jedna osoba utrpěla zranění neslučitelná se životem. Ze zraněných dvě osoby utrpěly středně těžká zranění a osm lehká zranění,“ uvedla mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová. S tím, že po poskytnutí nezbytné péče byli všichni pacienti, kteří utrpěli zranění při hromadné nehodě, převezeni do nemocnic pozemní cestou.
Požár havarované cisterny, jež převážela netoxický palmový olej, se hasičům podařilo poměrně rychle uhasit: pod kontrolou měli plameny během půl hodiny po oznámení a za další půlhodinu byl oheň zcela zlikvidován. Následně se hasiči soustředili na zastavení úniku přepravovaného oleje z cisterny. Protože se tato látka zčásti dostala i do kanalizace, byl na místo povolán i zástupce odboru životního prostředí vlašimského městského úřadu.
Na dlouhé hodiny zůstala dálnice obousměrně neprůjezdná. Policisté ji po nehodě uzavřeli už na místech značně vzdálených od požáru, přičemž bylo patrné, že nejméně ve směru na Brno uzavírka nejspíš potrvá celou noc. I cesta na Prahu se ale řidičům komplikovala ještě během pondělka. Průjezd na Prahu byl alespoň jedním pruhem otevřen až tři hodiny po půlnoci. S houstnoucím ranním provozem se zde motoristé nevyhnuli zdržení v zácpě.
Na dálnici se kolony kvůli omezením dopravy vytvářely nejen během večera, ale i v noci. Nad ránem s přicházející dopravní špičkou pak stále trvající uzavírka dálnice ve směru na Brno (jež má podle policejních odhadů trvat asi do 9.45) vážně zkomplikovala i provoz na Prahu cestou od Benešova. Řidičům přijíždějícím od jihu totiž u Mirošovic bránily v nájezdu na D1 kamiony čekající na chvíli, až bude vjezd na dálnici opět umožněn – a i když tyto rozměrné soupravy chtěly jet na Brno, přes ně se k dálnici nedostali ani řidiči osobních aut mající namířeno do metropole.
Otočit se a jet jinudy (což v podobné situaci bývá prvotním nápadem) bylo přitom velmi rizikové kvůli hustému provozu v protisměru – policisté totiž odkláněli provoz z uzavřené D1 již na 21. kilometru: právě na benešovském sjezdu. Navíc se stará benešovská silnice (II/603) ucpala ještě před úsvitem; silný provoz ráno zkomplikoval i dopravu na spojnici Vlašimi s Benešovem (II/112). Na hlavním tahu od jihu I/3, pouze na jižním okraji Benešovska, ještě po čtvrt na sedm ráno zkomplikovala provoz nehoda u obce Mezno: střet osobního auta se srnkou.
Okolnosti tragické večerní nehody na dálnici zůstávají předmětem šetření policie.