Tragický úsek, který si později vyžádal ještě dvě další oběti na životech při dvou různých nehodách, se ale od té doby příliš nezměnil, byť po něm jezdí desetitisíce aut denně, včetně tisíců kamionů. Dopravu z něj odvede nová dálnice D3. Poslední úsek od Nažidel k hranicím s Rakouskem se od letošního ledna staví.

Patrový autobus Neoplan N122 sjel u Nažidel 8. března večer, kolem 20.20, ze sedmimetrového srázu, přetočil se přes střechu a zůstal ležet na levém boku. Zpátky na vozovku ho druhý den vytáhla těžká technika
Mami, jedeme jako blázni. Od tragické nehody u Nažidel uplynulo 20 let

„Mámo, budu brzy doma, jedeme jako blázni…“ Tak zněla poslední slova, která od svého syna slyšela matka jednadvacetiletého Viktora Harta. Bylo to 8. března 2003 ve 20:16 hodin. Viktor v tu chvíli seděl v autobusu neoplan, který z rakouských Alp vezl účastníky lyžařského zájezdu domů na Karlovarsko. Víc už chlapec říct nestihl a domů už se nikdy nevrátil. Jeho jméno se objevilo na seznamu smrti. Seznamu obětí nejtragičtější nehody autobusu v novodobé historii Česka.

Zdroj: Deník

E55, hlavní tah z jižních Čech do Rakousko, vede u Nažidel po tělese staré císařské silnice. „Maximálně se rozšířil povrch, ale co se týká stoupání, klesání a směrových zakřivení, to všechno je z doby, kdy se tam jezdilo s povozy. Svědčí o tom i tzv. čuba, tedy brzdový kámen na horizontu, který označoval místo, kde měl vozka povinnost začít brzdit povoz,“ vysvětlil krajský koordinátor BESIPu Václav Kovář.

Před dopravní konferencí, která se konala zhruba před deseti lety, Václav Kovář zjišťoval, co bylo mechanismem vzniku nehody. Zavinil ji řidič, ale mohlo k ní přispět to, že zatáčka v klesání tzv. vynášela. „Řidič nechal autobus rozjet na vysokou rychlost a ve spodní části vjel do směrového oblouku, který měl dva poloměry zakřivení, což jsou, laicky řečeno, v podstatě zatáčky, které vyhazují,“ přiblížil Václav Kovář.

Karambol na D1 v roce 2008 - 100,5 kilometr, přibližně v osm hodin večer
Smutné výročí. Od největší hromadné nehody na D1 uplynulo 15 let

„Řidič musí po vjetí do takového oblouku stočit kola, ale pokud se chce udržet na své straně, musí ještě následně volantem mírně pootočit na jednu či druhou stranu. To je věc, při které hrají velkou roli odstředivé síly, jež mohou vozidlo rozhoupat. A podle mého právě to k nehodě autobusu přispělo. Na základě toho pak ŘSD zdrsnilo povrch v klesání a ve spodní části směrový oblouk mírně srovnalo do jednoho poloměru zakřivení. Je to vidět i na svodidlech, jež před úpravou viditelně kopírovala dvojí poloměr zakřivení zatáčky, ale dnes už jsou vyrovnaná.“

Mluvčí ŘSD Adam Koloušek doplnil, že během opravy komunikace byla provedena i úprava krajnic. „Dále pak byl v řešeném úseku vyměněn i zádržný systém (svodidla) komunikace.“ Nyní už ŘSD nejjižnější úsek dálnice D3, která povede západně od problematického úseku I/3.

Pouhých dvanáct vteřin

Jak k nehodě, jejíž smutné výročí připomíná už šestnác let pomník z dvaceti balvanů, který na místě nechalo vybudovat dnes již zrušené občanské sdružení Nažidla 2003, došlo? Patrový autobus značky Neoplan chomutovské cestovky Vlna s 52 cestujícími, členy karlovarského plaveckého oddílu a jejich rodinami, se tehdy vracel z Alp z lyžařského zájezdu. Čtyřicet lidí sedělo v horním patře. Řidič se z kopce, kde je dnes rychlost omezena na 70 km/h, řítil od Dolního Dvořiště na Kaplici do údolíčka s mostkem přes Hněvanovický potok rychlostí 118 km/h.

Sanitka musela dávat přednost chodcům na křižovatce v Pelhřimově
Šokující video. Houkající sanitka v Pelhřimově čekala, než chodci přejdou ulici

Pravou stranou autobusu sjel mimo vozovku, na pravou krajnici, a po necelých stech metrech, kdy jel podle tachografu stále ještě rychlostí 98 km/h, najel do svodidel. V té chvíli, bez brždění, prudce strhl volant, čímž se autobus dostal do smyku, prorazil svodidla v protisměru a skutálel se ze srázu. Šestadvacetitunový kolos se jednou převrátit přes střechu a zůstal ležet na levém boku. Střecha a celé horní patro byly při pádu zcela zdemolovány. To vše trvalo pouhých 12 vteřin.

Tragédie minutu po minutě

• 20:18 Na tísňovou linku 155 kdosi oznámil dopravní nehodu slovy: „Autobus s dětmi sjel do příkopu!“
• 20:25 Zdravotníci přijímají telefonát od účastnice nehody, z něhož vyplývá, že situace je „minimálně vážná“. Na místo vyjíždí záchranka z Českého Krumlova a sanita lékařské služby první pomoci z Kaplice.
• 20:29 První volající upřesňuje situaci na místě nehody a je aktivován krajský havarijní plán.
• 20:31 Budějovickým záchranářům končí den pracovního volna, jsou mimořádně povoláni do práce. O nehodě už se dozvídá ředitel krajské záchranné služby.
• 20:36 První dvě sanitky z Českého Krumlova a Kaplice přijíždějí na místo nehody.
• 21:05 K Nažidlům přijíždějí týmy záchranářů z Českých Budějovic.
• 21:37 Záchranáři vyprošťují z vraku autobusu posledního zraněného.
• 21:50 Vyproštění posledního usmrceného.
• 21:56 Do Nažidel přijíždějí sanitky z Prachatic.
• 22:44 Poslední zraněný umístěn v českobudějovické nemocnici.
• 23:35 Pracovníci pohřební služby nakládají do vozu poslední oběť nehody.
• 00:20 Poslední zraněný umístěn v prachatické nemocnici.
• 7:13 Likvidační práce na místě nehody.
• 12:21 Ukončení likvidačních prací.

zdroj: záznamy MUDr. Jana Tučka, ÚSZS České Budějovice